Rasanya ini entri penutup untuk blog ni... sebelum saya berpindah ke blog baru... entah la... hati ini rasa sedih, terkilan dan marah sesangat... sebagai manusia... saya rasa saya patut rasa macam ni... apa yang menyedihkan saya??? saya tahu customer always right... tapi bagi saya kalau salah tetap salah... dan kalau saya melakukan kesalahan... saya tetap salah.... tak pernah bila saya sebagai customer... saya kata saya betul...
contoh situasi yang menyedihkan saya... order watermark... saya memang bersungguh buat... walaupun harganya hanyalah RM 10 untuk custome-made... apa bila hantar draft berulang2 kali... tetiba seseorang customer diam tanpa khabar berita... berulang kali... saya hantar... tapi tiada satu pun yang berbalas... bila dah confirm dengan design yang dikehendaki... tiba2...diam... janji nak bank-in tapi... terus diam... kalau anda dipihak saya...apa yang anda akan rasa? sedih ke tak pe? sedangkan usaha saya dah ada kat situ... walaupun hanya sepuluh ringgit... bagi saya yang cari side income dengan cara macam ni.... sepuluh ringgit tu dah banyak... tolongla jadi manusia yang bertanggungjawab...
situasi kedua... apabila order watermark... saya pun bersungguh2 mendesign... tapi end-up bila hantar draft... kata nak cancel order... sila serius... saya tahu... mungkin bagi anda itu tidak penting... tapi bagi saya... penting... cuba bayangkan jika anda di pihak saya...
situasi ke-3.. order template... template yang saya design best view guna firefox, google chrome, dan IE yang versionnya 8 dan ke atas... jadi... sila upgrade IE anda... bagi yang order template... ya memang saya akan ambil duit dahulu... sebab jumlah bayarannya sangat besar dan banyak masa yang saya perlukan untuk mendesign template... sangat sedih bila saya dah design full layout... tetiba... kata tak puas hati... tak puas hati... boleh bagi idea sendiri... bila saya design dengan idea saya... dan anda tidak setuju... apa yang saya boleh buat...mungkin idea saya limit setakat itu... tapi yang paling menyedihkan... bila saya tanya idea... cakap tak de idea... jadi apa yang saya patut lakukan? ya... sebagai manusia saya pun ada hak bukan??? betul saya menerima duit daripada anda... tapi saya bersungguh2 telefon kekadang... untuk mendapat feedback yang sangat cepat... tapi ... end up... balasan yang saya dapat... tak puas hati dengan saya... saya dah redesign template lebih daripada 3 kali... dan sebelum redesign saya dah cakap yang template saya hanya boleh view dengan firefox... tapi kenapa suruh juga saya proceed??? bila banyak masa yang terluang untuk memuaskan hati anda... tiba2... anda utarakan lagi tentang IE.. sedangkan sebelum ni saya dah cakap... hati saya terkilan... terkilan sesangat... mungkin ada yang rasa saya tak patut... tapi kalau anda di tempat saya... anda pun akan rasa apa yang saya rasa... mungkin bagi anda benda ni nampak simple... tapi hati saya cukup2 sedih... jangan diucapkan anda terkilan dengan saya... kerana berkali2 saya mengeluarkan idea saya... dan anda tidak setuju... tapi bila saya bertanyakan tentang idea anda... anda tidak boleh utarakan idea anda... adalah saya yang bersalah...
Saya rasa sebagai manusia... saya patut rasa terkilan...sedih... dan kecewa... biarlah apa orang nak kata... orang tak de ditempat saya... kalau suatu hari nanti... anda berada ditempat saya... anda akan merasa perkara yang sama... percayalah... sebab hidup kita ibarat roda... mungkin hari ini hidup saya berpusing dan menyentuh bahagian ini... suatu hari pun anda akan mengalami perkara yang sama...
salam..
ReplyDeleteadakah situasi kedua itu saya?huhu..!
@Nad @ MamaZakwan
ReplyDeletemaaf... saya tak fokuskan kepada sesiapa... sebab saya cakap in generally... sebab kejadian itu dah banyak kali berlaku... saya tahu... mungkin tak penting kot... bagi orang lain... huhu
salam kak..
ReplyDeletemanusia tu kak,susah nak paham situasi org lain.tau nak amek senang aje..
sy sendiri kalo tukar template blog sendiri,sampai pening2 kepala nak coding.tu br sendiri punya,kalo customer punya tentu buat sungguh2..
paling senang la kan,akak buat mcm album.suh diorg pilih,then kalo nak tambah apa2 bole request.
mmg semua org nak template tu unik,1org je pakai.tp kalo camni la gaya respon diorang,xpayah ikutkan sangat..suh diorg wat sendiri.br diorg rs susah payahnye..
sampai mcm ni sha???
ReplyDeletekalo lya pon.. akan jd sgt2 sedih..
itula salah satu sumber pdpatan..
apa2 pun byk bsabar yer.. mungkin ini ujian dlm pniagaan
salam..
ReplyDeleteitulah dugaan dlm hidup.bykkan bersabar dan insyaAllah akan dipermudahkan.mungkin "penghijrahan" awak ke blog baru itu akan memberi banyak hikmah yang akan awak dapat.kita hanya merancang, berkeinginan dan berhajat tetapi semua itu ketentuan Allah.
hepi2 blogging sha..sharing is caring..
Sabarla Sya.. Kekadang kite ni x pernah puas,hehehe suruh akak je la order.. Akak ok jek.. Ni nak kasi cheer u up this morning...
ReplyDeletebanyak udang banyak garam, banyak orang banyaklah ragamnya sha. sabarlah. manusia ni nampak sama je, tapiii cap jari semuanya lain-lain. maintain comel ok =) setuju dengan template album tu.
ReplyDeletesabar taw nisha
ReplyDeletebukan sng nk puas kan hati semua pihak..pe pun trus kn usaha ok :) jgn cpt give up
begini lah hakikatnya bila berurusan secara online...
ReplyDeleteselamat berhijrah ke blog baru...
sabar Sha,,memang asam garam berniaga.ambil sebagai pengajaran ya.jgn putus asa..usaha dgn seikhlas-ikhlas nya..okey.keep it up n stay strong..kwn2 bnyak support.. :)
ReplyDeletesabar je la kak, bende2 mcm ni semua pengalaman berharga, keep it up, semoga suksess
ReplyDeletetu la nisha, bengkek gak aku baca ni. Diorang ni ingat senang kot nak buat template nie. Dah la ko bagi harga murah je, tu pun tak hargai. Kalau nak tau, harga templete ni beratus2 kalau nak orang design. Huh.
ReplyDeleteSebab tu aku malas nak buatkan untuk orang, sbb aku jenis cepat melatah kalau kena benda2 gini. Keh keh. Ko ni mesti dah bertahan lama ni baru timbulkan entry nih. Haisyh.Sabar je la yang mampu aku cakap, ni kan periuk nasik ko. Buat ready-made pun ok gak mcm diorang suggest tu.
manusia ni ada macam2 jenis...kalau taknak ckp je taknak tp menyusahkan org..faham sbb akak pun buat bis gak...
ReplyDeletesedeh pulak akak baca..mcm ni lah kalo cr pendapatan, customer ada pelbagai ragam...huhu..kena sabar byk2..sya ni dh kira penyabar..kalo akak...awal2 dh fedup agaknya huhuh
ReplyDeleteSalam nisha
ReplyDeleteSabar ek..niza pun penah alami situasi yang sama.siap pernah kne herdik dalam phone lagi.huhu.masalah
perniagaan online mcm kita ni mmg kita akan cepat rs give up,tp percayala,diorang pun manusia juga.pasti satu hari akan mengalami nasib yang sama jua mcm kita.kalo bukan hari ini,pasti esok lusa.
Masalah customer yang tetibe jadi senyap tu,sha mention je nama dia pada blog agar peniaga yang lain pun tau ini customer yang akan mendatangkan masalah.Kalo yang cancel order tu lg sakit hati kn?niza dah rasa jugak tu.kita ni bukannya untung ribu2,tu yg diorang xpenah nk paham.huwaaaa...sabar ye nisha...
Terasa jugak ni (no.3 situasi 2 mmg tuju kat akk :P). akk mtk maaf dgn luhur hati sbb cncel slh satu dsgn. yg 1 lg tu terusknla jgk. mmg akk dah lama nk dsgn sha yg cute tu >< sha pn tahu mslhnya kan. so akk xnk hurai kan kat sini. tp generalnya mana2 manusia pn xkn merasa puas. akk pn BANYAK kali cus mntk REDESIGN. ckp TAK PUAS HATI. TAK CANTIK. TAK KENA KAT MATA. dah siap segala, bila proceed CANCEL LAST MNT. perkara biasa la tu. kita nk marah cmno sabor je la. sbb tu la cus lain TERPAKSA TGU LAMA sbb dsgn2 sblmnya pn mkn masa nk siap. kita da buat yg terbaik pn org xsuka, xboleh kata apa. itu hak dorg sbg pelanggan. kita menurut je la dgn paksarela :)
ReplyDeletekita tolak ansur sj selagi cus boleh ckp baik2 dgn kita walaupun terluka rezki tu xcapai. semoga biz sha terus sukses :) cheers!
aduaaiaii sedih lak weols dgr n3 uols nie..beseler adat dalam perniagaan kan...byk karenah kastemer kene layan...dapat yg ok ..oklah..kalo yg cerewet tu sabo jeler..
ReplyDeletenext time uols buat jek rules design bleh limit samapi 3x jek...lebih kene cas...huhu
yelaa nk dessign sesuatu watermark or template kan manggunakan otak..fenat wooooo nk lakar nye yedok??
btw weols doakan semoga bisnes uols sukses & anggap ler ni satu dugaan ye uols..
Sabar Sha.. Cenyum ckit... (^.^)
ReplyDeleteakhirnya Sha luahkan jugak yg terbuku..
ReplyDeleteluahan kan je utk tatapan para2 kastemer yg ade sikap kurang peka.
ape2pon sabar ye sha.
akk pon da rase cmne sha rase..
trskan usaha ok..
manusia x penah puas.
TEGAS SIKIT SHA!
ReplyDeletebila perniagaan itu sha yg punya, sha juga ada hak ke atasnya. jgn mudah ditindas dik. kuatkan semangat, jgn putus asa. sha suka kan buat design? stick to it. jgn kerana sekor dua yg buat taik, sha dah down mcm ni. kuatkan semangat! rezeki Allah yg bg, akan ada ramai lg yg berkenan dgn design sha :)
sha, jgn sedih2..manusia gtu lah..sentiasa x puas hati..adat berniaga sha..akak nk book satu cotton nih..boleh tak? tp nk book dulu lah dpt gaji nt akak baru blh bayar..aci x?
ReplyDeletesabar tau??hehe ini ujian sume..
ReplyDeletesye bru je nk tempah watermark adehhh..melepas la..huhu..