Terkadang dalam keadaan tertentu...
Kita sebagai manusia ini . perlukan medium untuk meluahkan perasaan.
Walaupun kedengaran tidak profesional.
ya memang saya tidak profesional dalam keadaan tertentu
berlaku apabila orang lain tidak bertindak secara profesional dulu.
Saya berbisnes.
saya dah tetapkan terma dan syarat. yang semenangnya wajib dibaca oleh bakal customer yang mahu tempah.
Alasan untuk malas membaca. tiada masa untuk membaca.
itu semua akan mendatangkan masalah dipertengahan urusan yang bakal dijalankan.
Mulai hari ini.
saya tidak akan mengambil tempahan bagi mereka yang malas membaca dan tiada masa untuk membaca terma dan syarat.
kerana end up saya yang mengalami kerugian..
dari segi emosi dan juga masa.
Ya.
Memang betul customer always right.
tapi.
sebelum anda layak untuk bergelar customer.
anda harus juga memahami terma dan syarat peniaga.
bukannya tidak memahami terma dan syarat dan terus claim yang customer semua betul...
saya peniaga. saya tetapkan syarat.
saya tetapkan harga.
perniagaan saya adalah saya yang tentukan. bukannya saya ada share dengan siapa2.
setiap peniaga ada cara mereka masing2.
saya tetapkan harga . dan anda setuju. anda boleh tempah.
kalau anda tidak setuju. saya pun tak kisah...
saya tak de nak paksa pun anda beli ke apa.
Terkilan dan kecewa memang lumrah dan cabaran bagi seorang peniaga kan...
ada yang membaca memang akan cakap.
tak profesional langsung!
tak pe...saya tak kisah pun...
Dengan kerja-kerja design ini lah saya menampung kehidupan seharian.
saya beli semua barang keperluan harian untuk meneruskan kehidupan.
tidak adilkan bagi saya jika ada yang mempertikaikan itu kena bayar ini kena bayar..
kalau anda nak saya design saya boleh buat...
Kos saya adalah masa dan idea
saya peruntukkan masa untuk sediakan design yang terbaik untuk anda.
masa yang terluang harus berbayar kerana itu adalah kos saya dalam perniagaan...
Tidak adil bagi saya jika menganggap apa yang saya buat tu sia2
jujur saya cakap saya pernah hadapi kes seperti ini.
saya tanya.
habis apa yang saya buat ni sia2?
dan insan tersebut boleh cakap ya
kalau anda dipihak saya.
apa anda rasa?
Hanya allah sahaja yang mampu membalas kata2 pedas anda yang hampir memutus tali jantung saya.
saya spend masa sampai 5 pagi untuk sediakan draft bagi anda tengok..
kerana anda bagi tahu saya anda nak guna secepat mungkin
tapi...itu yang diberikan jawapan?
saya tidak rasa marah...tapi saya rasa dianiayai..
kalau tak setuju dengan harga sepatutnya cakap awal2 sebelum buat payment.
tapi dah selesai buat payment dan draft pun diterima...
mula persoalkan pasal harga.
apa yang tak kena.
sepatutnya bincang...
tapi sebaliknya hantar email berbentuk kutukan [saya baca kedengaran seperti itu]
dan meremehkan serta kondemkan saya.
saya betul2 down lepas peristiwa itu.
kalau bukan fikir tentang saya ada anak yang perlu disuap dan dijaga.
memang saya dah lama berhenti mendesign..
tapi ini sahajalah sumber yang saya ada..
dalam pada anda bercakap tentang adil atau tidak...
pernah kan terfikir?
disaat anda makan mewah2 sedap2...orang lain hanya makan biskut cicah air milo sahaja.
Saya tak kan pernah lupa ini semua...
mulai hari ni...saya memang dah tetapkan...
kalau customer belum baca dan fahami saya punya terma dan syarat...saya tidak akan proceed dengan anda punya order...
Jangan meremehkan perniagaan orang lain.
mungkin anda tengok senang dimata anda.
tapi orang yang membuat tu mungkin dah kerah tenaga dan luangkan banyak masa...
Saya kekadang memang rasa bersalah dengan Khalis...
semata2 nak siapkan order.
supaya orang tak marah dan lama menunggu.
masa dengan Khalis memang terlalu sikit...
Sebab itu kenapa apabila orang persoalkan tentang kerja saya.
kenapa perlu bayar itu perlu bayar ini..
saya sedih dan terkilan...
memang banyak bermain dengan emosi..
kerana anak adalah segala2nya bagi saya..
rasa bersalah yang tidak terhadam...
kerana saya perlu mencari pendapatan untuk meneruskan hidup...
Entry sedih ini bukan untuk meminta belas kasihan atau derma daripada sesiapa pun...
cuma kadang kala...
sebagai manusia...
saya juga ada perasaan..
jika ikutkan profesional..
saya rasa..
hanya manusia yang berhati robot sahaja..
boleh profesional 24 jam.
tapi saya adalah manusia biasa.
fitrah manusia biasa adalah mempunyai rasa marah, kecewa, sedih...
saya rasa semua orang tak terkecuali merasai semua ini..
walau sehebat mana pun anda...
ada masa kita juga jatuh terduduk bila menghadapi keadaan yang kita rasa terlalu berat untuk ditanggung...
Sebagai seorang designer
tugas saya adalah design ikut kehendak customer...
kat sini saya memang dah highlight awal2 yang saya tak terima rush order.
jadi sebelum anda membuat tempahan.
anda memang dah sedia maklum.
Jika anda juga seorang ibu yang ada anak kecik anda akan paham...
anda mahu design yang cantik...
itu semua perlu difikirkan konsep dan susun atur baik2...
untuk mendapatkan hasil yang menarik.
dan saya pulak bukan jenis yang kerja Cincai boncai...
Apa bila saya berikan anda draft.
dan anda berikan maklum balas... maknanya anda dah konfirm dengan apa yang anda nak adjust pada design yang telah saya buat.
jadi saya adjust berdasarkan yang telah saya bincang kan dengan anda...
Draft biasanya saya tetapkan kepada 3 kali..
itu pun memang sudah memadai..
kerana... jika saya buat draft sampai banyak2 kali..
agak2 bila pulak saya nak siapkan untuk design orang lain?
Saya juga ada tetapkan..jika melebihi 3 kali untuk major adjustment [iaitu yang melibatkan design sahaja] saya akan kenakan sejumlah amount bagi setiap satu draft...
Ini yang saya tetapkan...
Apa2 masalah yang tidak berkaitan dengan design...
itu bukan melibatkan saya...
Saya dah tetapkan terma dan syarat.
dan juga saya juga inform anda yang saya tidak boleh rush order...
kerana anak saya sekarang sedang melasak.
kalau anda nak, boleh proceed. tapi kalau tak nak..
anda tak order pun tak apa..
kerana saya perlukan masa untuk design.
untuk jaga kualiti design saya.
bukannya main design ala kadar dan sekadar boleh terus bagi draft...
Disebabkan kekangan masa...saya memang mendesign sehingga ke waktu pagi...
untuk siapkan design anda.
Harap memahami lah...
anda nak order.
boleh order..baca terma dulu...
Insyaallah saya akan cuba bagi design yang terbaik mengikut kehendak anda...
tapi...
walaupun anda sebagai customer..
fikirkan jugalah perasan dan keadaan peniaga...
memang la customer always right...
tapi... tak kan la peniaga always wrong?
apa yang tak kena pada design saya. anda boleh teliti sampai puas hati dan bagi tahu kepada saya apa penambahan atau perubahan yang perlu dibuat...
kita boleh berbincang ikut budi bicara...
dan jangan expect saya boleh baca isi hati anda . apa yang anda mahukan. Jika anda tidak bagi tahu mana saya nak tahu?
manusia ini allah cipta begitu indah sekali...
ada perasaan yang bermacam2 dan sudah tentunya allah berikan kepada kita perasaan PERIKEMANUSIAAN.
dan saya yakin... ini semua manusia ada...cuma terkadang ianya dibatasi dengan sikap PENTINGKAN DIRI SENDIRI.
sabar je kak.......customer ni mmg mcm2 ragam..sbg peniaga..itulah cabaran..mreka tak fikir pun kita dah penat2..mereka ingat smua bnda senang.. =.=
ReplyDeleteKasihan Sha.. Banyak2kan bersabar, moga lepas ni bakal customer Sha baca dulu terma dan syarat. Jagalah hati orang lain..
ReplyDeletebersabar sha. pasti rezeki lebih murah selepas ini. amin. kuatkan semangat.
ReplyDeleteitulah..manusia nie macam2...sekang ni mmg bnyk spesis yg pentingkan diri,lgsung xnak pk ati dan perasaan org...sabar je la ek....adat berbisnes la tuh...
ReplyDeleteSabar mungkin dah slu sha dengar kan, tapi itulah perkataan yg akan menjadi kekuatan buat diri sha, insya'Allah.
ReplyDeleteSemoga sha tidak akan berdepan lagi dgn 'customer2' yg cam gitu...
BabyIntan’s latest n3:
Gaun Tahun 2009…
Beware! Renungan Menggoda Cik Arissa…
My Barbie Doll!