Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Cara Membuat Scroll pada Sidebar



tutorial ini request oleh wanzi... beliau nak tahu macam mana cara saya membuat scroll pada sidebar...
ok... follow step ni ya...

1. Login ke Blogspot

2 . Klik Layout > Edit HTML
Klik Download Full Template (Untuk Back-up template) ini penting!

3. Tekan CTRL+F untuk memudahkan anda mencari kod . Masukkan kod ]]></b:skin> kedalam kotak Find dan tekan Enter

4. Copy dan pastekan kod dibawah, sebelum atau diatas ]]></b:skin>
#HTML6 .widget-content {
height: 300px;
overflow: auto;
}

*
bahagian yang saya highlightkan dengan warna purple, anda boleh letak berapa ketinggian sidebar yang anda inginkan...

** bahagian yang warna pink tu adalah bahagian yang kritikal sikit =p dimana anda perlu dapatkan ID sidebar anda...

cara untuk mendapatkan ID itu... anda perlu klik pada design> page element>edit sidebar yang anda ingin letak scroll bar
Sila perhatikan gambarajah dibawah:

***bahagian yang saya bulatkan itu adalah ID bagi sidebar anda...anda harus Copy dan gantikan pada kod yang saya highlightkan dengan warna pink...

5. Preview dan jika tiada sebarang error anda boleh save dengan jayanya...

PERHATIAN...
Setakat ini saya hanya berjaya buat untuk widget text dan HTML/javascript sahaja... untuk widget lain, saya rasa tak boleh guna..=)

Whitey Note: Selamat mencuba... dan jangan lupa tinggalkan komen selepas mengambil tutorial ini....=)

19 Comment (s):

  1. Salam....
    Selamat pagi... saya ucapkan berbanyak2 terima kasih pada white mummy kerana sudi berkongsi maklumat ini dan sanggup membuat tutorial khas ini untuk saya....sekali lagi saya ucapkan terima kasih untuk white mummy.. semoga sukses selalu bersama keluarga...

    ReplyDelete
  2. selamat pagi... maaf sekali lagi singgah sini... So saya dah cuba cara yg diberi... saya dah buat ikut step by step tapi tak boleh juga... saya dah tampak kat edit html dan satu bila bahagian javascript tak boleh tukar html6.... apa masalhanya.... saya minta maaf sekali lagi ye kerana menyusahkan whitemommy..... terima kasih

    ReplyDelete
  3. selamat petang.... wah berjaya juga akhirnya... terima kasih banyak2 atas bantuan khidmat whitemommy... sekarang dah jadi dah.....

    ReplyDelete
  4. mommy..nak minx tolong mommy hiaskan blog saya boleh tak?

    ReplyDelete
  5. mommy, nk mntk tuto niyh..t sy crdt ats nme kak yeee..thanks..:)

    ReplyDelete
  6. yeaaaaaaaaaaaaayyy..jadik!!tengss dear..

    ReplyDelete
  7. dah jadi,tq,tapi lagi cantik klu saiz scroll nya kecil cam mommy tu kan.

    ReplyDelete
  8. mami waiti : tengkiu so mac ye !!! ai dah buat, pastu menjadi...koh koh koh
    ai folo blog yu ni tau...('',)
    salam pekenalan jugak...

    p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
    1.New Entry "Join Bloglist Ujang9897"
    2.New Entry "Hujan Sangat Lebat Pagi Ini !!!"

    ReplyDelete
  9. hee~ jd laa mommy...
    mekaseh bebyk.. :)

    ReplyDelete
  10. kenape saye punye tak keluar ID HTML tu? =_="
    ke,yang ID blog tu?

    ReplyDelete
  11. akak? camne nak wat scroll box untuk bloglist ? syieda xreti nak wat T_T akak ade tuto x? ajarkan syieda plizz..

    ReplyDelete
  12. huhu . thanks ! suka tuto ini :)

    ReplyDelete
  13. salam mommy, sy punye tak jd lah. pelik pulak. ritu saya pernah buat jadi. then sy tukar template baru. (minima). tak jadi pulak. tlg ! tq

    ReplyDelete
  14. salam mommy. thank u for the tutorial. realy helpful..
    try byk kali, rupanya lupa letak #, dah letak bru jd. thanks yaa..:)

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™