Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Cloth Diapers Or Pampers

Assalamualaikum dan Selamat Bersahur semua... lepas makan sahur ni... tetiba tak boleh nak tidur pulak... blogwalking ke blogshop2... ehehe ada ura2 nak menyoping lagi ke ni? ada pun bukan sekarang... just nak baca maklumat saje... tetiba terbaca blog Babyumi tentang Cloth Diapers... hati ni rasa macam nak je tukar dari Pampers ke Cloth Diapers... kesian pulak pada Khalis bila baca long-term effect akibat memakai pampers... macam mana ek... kawan2 boleh bagi suggestion tak? tapi hati ni rasa kuat sangat2 nak pakaikan Khalis Cloth Diapers...

Memang dalam Khalis pakai pampers... Khalis tak pernah dapat ruam pun... tapi kesan lain kita tak tahukan... hm... hm... berbelah bagi pulak rasanya...kalau pakai Cloth Diapers... takut tak terbasuh pulak saya nanti... [tapi sepatutnya demi Khalis saya kena rajin kan? barulah ibu mithali gitu...]
serius! cantik sangat Cloth Diapers ni... tapi... ni ambik kat google... konpem2 brand luar negara... high taste betul la saya ni kan... barangan oversea semuanya berkenan... hehe pendapat boleh tahan ...tapi... pendapatan tu yang tak boleh tahan...

Actually saya ada beli Cloth Diapers masa Khalis umur 3 bulan dulu... melalui internet... tapi... masa itu pengetahuan saya tak banyak lagi pasal Cloth Diapers... kira main pakai beli je la... Brand untuk Cloth Diapers tu pun... tak tahu brand apa... bila dah aktif dengan blog ni baru saya tahu ada Lunatots... ada Autumnz... huhu rasa macam nak nangis pun ada... adakah setiap Cloth Diapers dia punya material lain2.... sebab bila Khalis pakai Cloth Diapers yang saya beli tu... Khalis macam tak selesa je... Kekadang ada juga leaking... sebab tu macam give-up je nak bagi Khalis pakai Cloth Diapers... Last2 semuanya terkepam didalam almari...

Ada sesiapa boleh bagi nasihat tak? huhu mak saya kata... saya dulu pakai kain lampin je... tak de kenal pampers2 ni...MAHAL!!! tak mampu nak beli masa tu...

14 Comment (s):

  1. emm..mommy..saya pon terpk gak nak pakai!tapi takut tak terbasuh..hehehehe..bimbang gak..n sejauh mane ok CD nih?me pon tak tahu..huhuhu

    ReplyDelete
  2. aku pun mcm berminat CD nih, tapi tak berapa faham..setakat ni tak beli pun lagi..nnt dpt maklumat, share la..hehe :)

    ReplyDelete
  3. akak pun ada satu CD yang menang kontest tempoh hari, so far duk peram dalam lemari, macam tak berapa ghajin pulak nak cuci sendiri....

    huhuhu.....

    ReplyDelete
  4. dulu masa kawan baik kenalkan CD masa ank pertama saya bagitau suami, suami kata tak payahlah!!! sebab CD yg kawan saya beli jenama overc RM80. Suami cakap tak mencapai hasrat nak berjimat pun!!!

    Tapi bila ank kedua, mak saya belikan buatan China . Dia beli kat kawan dia jenis babyland.Murah cuma RM28 je.. So suami buat kira2 dia setuju. dan sekarang dgn bangganya nak bagitau anak no 2 saya mmg pakai CD. Pampes pun kami beli jugak untuk spare kalau dia cirit birit tapi 3 bulan sekali. Kalau dulu sebulan 3 pek!! Jimatkan???

    Tentang basuh.. sekarang dah jadi kebiasaan malah happy sbb tgok CD yang berwarn-warni..

    Kalau nak yg resonable price & nak tau cara guna jenguk blog saya http://littlemummydaddy.blogspot.com

    Kalau nak tau bila saya start pakai Cd kat sini. http://kokoadik.blogspot.com/search/label/CLOTH%20DIAPERS

    ReplyDelete
  5. sha pikir dulu la,then start when ur ready.nanti tak terbasuh pula.hehehe..tp seronok juga bila tgok warna-warni di ampaian.

    my suggestion,sha boleh guna brand lunatot..search aje kat google ada blog mama yg jual lunatot ni.i lupa url dia..price also reasonable..

    ReplyDelete
  6. nisha..niza br je beli CD utk Baby Sarah..baru nak berjinak2 ngan CD..harap dapat jimatkan kos & beri kesihatan pada baby..InsyaAllah

    ReplyDelete
  7. Hah. .ada gak tepikir nk jimat ni,sbb anak tie yg no 2 tu pakai malam jer. .dia dah 3 thn,beby pulak sehari buang air besar 3x. .tu yg buat pikir byk kali nk bg dia pakai cd waktu siang. .tp malam okey je. . .tapi tak beli lg pun, duk kira2 kena beli dlm 10 keping sbb 2 org,nant tk sempat basuh pulak, kalau dah 10 keping pepaham la Rm nye brape. .tu dok tangguh2 tu. .

    ReplyDelete
  8. Hah. .ada gak tepikir nk jimat ni,sbb anak tie yg no 2 tu pakai malam jer. .dia dah 3 thn,beby pulak sehari buang air besar 3x. .tu yg buat pikir byk kali nk bg dia pakai cd waktu siang. .tp malam okey je. . .tapi tak beli lg pun, duk kira2 kena beli dlm 10 keping sbb 2 org,nant tk sempat basuh pulak, kalau dah 10 keping pepaham la Rm nye brape. .tu dok tangguh2 tu. .

    ReplyDelete
  9. salam,

    anak2 saya dua2 dah fully CDing. dari tahun lepas. kiranya, dah balik modal la investment yg beratus hengget tu. tp sekali tu je la kuar duit pun. tak sampai rm1k. kalu pakai disposables, utk 2 anak, sampai masing2 umur 3 tahun, mahunya beribu hengget abis. betul tak?

    atas motivasi nk pilih yg terbaik utk anak2 dan menjimatkan duit poket suami, maka automatik rajin basuh CD. lepas je basuh baju biasa, terus basuh CD plak. mesin gak yg basuh..hehe..tak susah pun. lama2 jd rutin, jd mudah sgt.

    lebih pengalaman CDing kat blog saya. yg lain2 saya suggest pi blog kaklong nuzula (happy cloth diapering). dia jual gak.

    tiada paksaan dlm hal ni, tp kalu concern kesihatan anak (dioxin bleaching etc), jwpnnya sudah jelas :)

    ReplyDelete
  10. Sha, anak kak wa yang kecik memang pakai cloth diaper. memang jimat, cuma kena keluar modal dululah masa nak beli.

    ReplyDelete
  11. betul kata Mama Amana & Lyn nasir..

    kakyong pun baru nak masuk 9 bulan menCD kan anak2.. kakyong guna CD murah jer..
    CD buatan cina pun tahan lama.. cth coolababy.. skrg ni coolababy dah ade printed design..

    xper.. utk permulaan cari info & faham dulu mcmana CD work, penjagaan, jenis2 material CD..

    actually xde masalah sgt pun.. yg penting jika mana ade kemahuan & kesungguhan, apa pun boleh jadi..

    ReplyDelete
  12. hehe..dulu saye pon pk macam tu..tapi lepas duk bergrouping FB dengan rerakan baru sal CD nie..baru lah tahu sebenarnya CD kita nie leh basuh dengan washing machine jea....suke3~~

    sekarang baby dalam perut lagi...insyaAllah..nanti akak berCD...dah ade 5 keping..nak tambah lagi time ade dana nanti.. :D

    saye beli yang brand QQ baby jea..time offer baru beli..dapatlah RM 20 per pieces..

    ReplyDelete
  13. wahh sekarang CD dah murah kan yg brand QQbaby tu plain rm16.50..yg corak2 rm18 .. nak jugak la try CD :D

    ReplyDelete
  14. Bukan Cik Iman tak nak beli tapi mengenangkan semua busy (saya lak still study) dan baju sendiri pun basuh sekali-sekala, memang tak sempat nak membasuh. Tunggu saya jadi full time stay at home mom la kot baru pertimbangkan. Tunggu pegang Master dulu ekekek

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™