Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Aku Rindu Atuk Aku!

aku tak tahu kenapa sejak kebelakangan ini aku macam rindu sangat dengan arwah atuk aku...
masa sekolah rendah aku tinggal dengan atuk aku...
mak aku kan ibu tunggal...
jadi kena kerja... atuk aku la yang jaga aku...

atuk aku garang...apa orang buat memang tak betul dia je yang betul...tapi aku sayang dia... aku tahu dia pun sayang aku sebab aku cucu sulung dia...
aku ingat...atuk aku selalu kata aku pandai!
'budak ni pandai ni sekolah!"
atuk aku suka sangat membebel...
walaupun dia lelaki tapi dia selalu bercerita pasal kisah2 zaman muda dia...
kisah mak ayah dia...
kisah hidup dia...
hari2 pun dia memang cerita...
sebab tu aku ni jadi banyak mulut kot...
sebab dari kecik lagi memang suka dengar dia bercakap...

atuk aku pandai masak...
dia akan masak setiap hari...
lepas masak mesti dia akan panggil aku balik...
"sha... Balik! makan!"
selagi aku tak balik...
selagi tu dia akan panggil aku...
biasanya lepas balik sekolah aku merayau sementara tunggu atuk aku masak...
atuk aku masak singgang ikan sedap!
atuk aku masak lemak ikan pun sedap!
atuk aku masak asam pedas lagi sedap!
atuk aku goreng ikan rebus pun sedap!
semua sedap2! sebab aku dari kecik lagi tak makan air tangan mak aku...
aku makan air tangan atuk aku!

atuk aku cerewet sangat...
aku ni memang mengikut dia...
apa2 kerja msti kena buat dengan sempurna...
kalau tak sempurna memang akan buat berulang2...
sampai hasilnya puas hati sendiri...
atuk aku tak boleh makan air tangan orang lain selain dari ahli keluarga dia : mak aku dengan makcik aku...
sebab dia cakap akan loya...
aku pun kekadang terikut juga...
kalau orang yang masak tu tak bersih...
mesti aku akan loya lepas makan...

atuk aku panas baran!
kalau tak kena memang dia cepat mengamuk...
aku pernah tengok atuk aku baling kapak kat pakcik aku yang bongsu...
sebab pakcik aku kacau aku tidur...
sikit lagi nak kena...
tapi pakcik aku sempat elak...
terkena pokok nangka...
tapi kalau kena mesti pakcik aku jadi arwah!

atuk aku suka naik basikal...
basikal biru...
basikal itu la yang dia guna untuk jemput aku dari sekolah...
aku pernah tersepit dalam roda basikal tu...
sakit...
tapi atuk aku urut!
atuk aku cakap
"kena kuat! sakit sikit je!"
sebab tu aku jadi kuat kot...
sebab dari kecik aku memang dilatih...

atuk aku suka belikan aku biskut kapal terbang...
biskut tu sedap!
pedas2 manis...
aku suka...
jadi atuk aku mesti beli...
seminggu sekali...

atuk aku pernah belikan aku mainan...
itu la satu2nya mainan aku...
kereta polis warna biru...
kalau kereta tu kita tarik ke belakang dan lepas ia akan bergerak...
aku ingat lagi aku berebut dengan pakcik aku kereta tu...
atuk aku kata
"tu sha punya...jangan usik! ke nak kena rotan?"
terus pakcik aku takut...

atuk aku pernah bawa aku naik sampan...
sampai tengah2 sungai...
tiba2 nampak buaya...
atuk aku selamba je lalu...
aku takut...
tapi atuk aku buat isyarat mata supaya aku diam...
aku pun diam...

atuk aku pernah bawa aku pergi sungai malam2...
pastu tidur kat dalam hutan kat sungai tu...
sebab apa pergi...
sebab teman atuk aku memancing ikan siakap...
tapi tak dapat...

aku memang tidur dengan atuk aku masa kecik...
jadi bau dia aku teringat2 lagi...
air mata aku mengalir...

atuk aku garang... atuk aku panas baran!
tapi aku tahu hati dia lembut...
sebab setiap kali aku nak berpisah dengan dia...
ikut mak aku...
dia mesti nangis...
mata dia merah...
dan dia akan diam je...

atuk aku meninggal dunia masa aku tingkatan 4
aku ingat tarikhnya : 4 Ogos 2001...
aku tak tahu sebab apa...
sebab masa tu aku tinggal dengan mak aku...
cuma dengar khabar yang atuk aku pengsan!
lepas tu terus tak bangun2.
atuk aku dimasukkan ke hospital...
doktor cakap badan atuk aku hitam sebelah...
paling teruk paru2nya...
agaknya sebab atuk aku merokok...
atau pun memang ajalnya dah sampai...
masa tu umur atuk aku ... 88 tahun...
atuk aku meninggal kat hospital...
aku tak menangis langsung...
mungkin sebab terkejut...

tapi lepas seminggu...
aku menangis tak henti2...
sebab asyik mimpikan atuk aku...

aku rindu kat atuk aku...
al-fatihah...
khas untuk Husin bin Pandak...




2 Comment (s):

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™