Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Pemakanan Bayi

khalis dah pandai makan nasi sekarang...MyEm0.Com masa dia umur 6 bulan... aku cuba macam2 menu untuk tahu apa yang dia suka... aku bagi nasi dengan sayuran dulu... lauk-pauk ni...umur 7 bulan baru boleh mula bagi...
hari pertama dia makan aku bagi makan nasi dengan kurma... tapi anak aku ni tak suka manis kot... dia muntah... jadi aku suap sikit2...ok la...
hari kedua aku cuba bagi dengan kismis... huhu dia tak suka langsung... tapi dah aku suap makan juga la...
hari ketiga... aku masak dengan sayur bayam... dia macam lagi minat... asyik buka mulut je nak makan... ha...MyEm0.Com
apa lagi aku cuba untuk hari berikutnya... dia makan juga... dan makan... dan makan... hehe nak jadi popeye ke ni khalis...
*perhatian ya! nasi tu aku kisar all together ek... bukan bagi sebijik2 MyEm0.Com macam tu...
maka mula la anak aku makan nasi dengan bayam hari2... hehehe macam tak boring je dia... sebab... bila nak suap je mesti terus buka mulut...MyEm0.Com
sekarang ni umur khalis dah 7 bulan...
aku dah mula bagi nasi dengan ayam dan sayur... semua dikisar halus ye...
lagi dia makan banyak2... sampai dah kenyang pun nak makan lagi...
aku la yang salah sebab suap juga...
semalam aku wat keputusan setiap sesi makan...
hanya makan 5 sudu besar bubur sahaja...
tapi nanti aku tingkatkanla sikit2
kalau asyik 5 sudu je...
bila nak besarkan?MyEm0.Com
aku masih lagi meneruskan penyusuan susu ibu...
sebab itu yang terbaik... anak aku minum susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan tau...
dan badannya sihat berbanding baby yang minum susu formula...
misi kat klinik selalu puji aku...
dalam hati aku jawab...
mestila... aku kan sayang anak...
heheheMyEm0.Com

nak bagi anak makan ni... ibu bapa perlu kreatif dan fikir banyak aspek kebersihan...
sebab perut baby masih baru lagi...
jiran aku... orangnya berpelajaran tinggi...
tapi kesian anak dia...
umur 3 bulan dah bagi minum ais...
dah bagi minum air gas...
bila tumbuh gigi je dah mula bagi makan macam2
kesian baby...MyEm0.Com
diakan kecil... apa orang suap makan je...

tapi aku... aku takkan dengar cakap orang...
aku akan cuba bagi yang terbaik untuk khalis...
selagi mampu aku akan sediakan makanan dia dengan tanganku sendiri...
hari tu ada juga aku cuba bagi nestum..
ya allah rasa bersalah sangat2...
tapi masa tu darurat sebab balik kampung...
tapi aku tekad perkara itu tak kan berulang lagi...
barang2 instant ni bukan bagus...
ya la kan... ibunya ambil degree sains makanan..
mestila tahu... kalau buat2 tak tahu ni...
memang kena hempuk diri sendiri ke dinding... ekekeMyEm0.Com

paling risaukan...
kalau anak makan, lepas tu seharian tak berak...
hehe tapi bila dia dah membuang tu lega la...
mana la tahu takut kena sembelit...
susah baby nanti...MyEm0.Com


aku ikut tips ini semasa sediakan makanan untuk khalis...
jadi aku nak share kat blog aku...
sebab aku tahu ini bagus untuk pengetahuan ibu, bakal ibu ( jana la tu: kembang tak?),
bapa dan bakal bapa...
pemakanan adalah penting untuk menjaga kesihatan baby...MyEm0.Com

MyEm0.ComJangan tambah sebarang perasa (aji-no-moto ke, cukup rasa ke, pasti sedap ke), garam dan gula ke dalam sebarang makanan bayi berusia dibawah 18 bulan kerana organ dalaman bayi masih belum bersedia untuk memproses bahan-bahan tersebut. Walaubagaimanapun, sekiranya bayi telah berusia 1 tahun, anda boleh memberi anak anda sekadar merasa makanan orang dewasa seperti kek, muffin, ayam goreng, atau puding. Ingat! sekadar merasa tetapi bukan untuk kenyang.
MyEm0.ComHanya 2 keping ikan bilis sahaja yang diperlukan sebagai perasa bagi bubur bayi. Ikan bilis tersebut bolehlah digoreng tanpa minyak, ditumbuk dan tabur dalam bubur bayi... tapi aku tak cuba lagi untuk khalis ni...
MyEm0.ComBuah-buahan citrus seperti oren, anggur dan limau tidak digalakkan diberi kepada bayi berusia bawah 1 tahun. Begitu juga dengan yogurt dan telur. telur boleh menyebabkan alergi tau... terutama putih telur...
MyEm0.ComBuah tembikai adalah buah yang baik dan boleh diberikan kepada bayi mengikut cara yang sesuai. buah tembikai ni... kalau makan anak memang akan jadi bijak tau...aku mengandung dulu... 3 bulan pertama memang nak makan tembikai je... sampai 3,4 pagi minta tembikai lagi... suami aku pun pergi la cari kat pasar borong selayang... (thanks abg... i'll remember that moment) Begitu juga dengan keledek dan labu.
MyEm0.ComAir yang ditapis (bukan mineral water) adalah lebih baik diberikan kepada bayi dibandingkan dengan air yang tidak ditapis...aku guna air Bio-Aura untuk anak aku... mandi pun guna air ni... kulit dia cantik sangat2...
MyEm0.ComAir teh dan kopi tidak dibenarkan diberi kepada anak berusia bawah 4 tahun... ini memang tak boleh bagi... tapi kalau ada ibu bapa yang tak nak tido layan anak boleh la...tapi JANGAN! bahaya... perut bayi masih muda nak terima ni semua...
MyEm0.Com Bayi yang menyusu susu ibu secara ekslusif, masa yang paling sesuai untuk mula makanan ialah ketika berusia 6 bulan manakala bayi yang menyusu formula, bergantung kepada kehendak bayi (4-6 bulan). kalau bagi susu formula pastikan anak diberi minum air suam..sebab susu formula ada kandungan natrium ( apa tu? jana tahu... hehe benda alah ni termasuk dalam keluarga garam la) sebab takut badan baby mudah terhidrat... tapi hari tu aku ada buat entri pasal air suam yang tak baik untuk baby ... jadi bagi susu ibu adalah yang terbaik selama 6 bulan tu... seupaya baby cergas dan cerdas....
Ada pelbagai tanda yang ditunjukkan oleh bayi seperti sentiasa lapar dan tidak cukup dengan hanya menyusu dan mengecap seolah-olah ingin merasa apabila melihat orang makan.
MyEm0.Commasa bayi berusia 5 bulan, ibu dan bapa boleh mula makan di hadapan bayi. Bayi akan lihat dan dia akan belajar cara makan... jiran aku cakap tak boleh makan depan anak... nanti anak terliur... itu semua karut bagi aku... huhu tengok2 degilkan aku... tak nak dengar cakap orang... ekeke... tapi ya la kan... anak kita akan belajar dari persekitaran... persekitaran baik di rumah akan memudahkan proses pembelajaran dia untuk kehidupan seharian...
MyEm0.ComSemasa suapkan makan untuk bayi...muka ibu atau bapa kena tunjukkan muka gembira untuk jadikan aktiviti makan itu menyeronokkan dan bukannya paksaan. Sebaik-baiknya, turut makan sedikit makanan tersebut kerana bayi akan mengikut apa yang ibu atau bapanya lakukan.
MyEm0.ComMakanan yang diawet seperti fruits puree yang boleh didapati di pasar raya adalah tidak sesuai diberi kepada bayi kerana mengandungi bahan pengawet yang tinggi. Jangan terpedaya dengan label makanan yang menyatakan ‘no preservative’ atau ‘no sugar added’. itu semua TIPU! tak de makanan dalam tin ke botol ke platstik ke yang tak diawet.
MyEm0.ComUntuk menghilangkan bau hanyir pada ikan, perap ikan dengan asam jawa selama 15-20 minit dan basuh ikan sebelum disediakan sebagai makanan bayi. yang ni aku tak cuba lagi sebab aku ada terbaca yang baby berumur 1 tahun ke atas baru boleh di beri ikan...
MyEm0.ComGunakan minyak bunga matahari, carotine atau minyak zaitun bagi makanan bayi kerana ia lebih berkhasiat berbanding minyak biasa. minyak ni penting untuk mengelakkan baby sembelit
MyEm0.ComUntuk memastikan bayi tidak allergi kepada sejenis makanan, cuba beri bayi makan dalam kuantiti yang sedikit selama 4 hari berturut-turut terlebih dahulu bagi melihat kesannya kepada bayi. ini perlu ditekankan kalau bagi makanan yang mengandungi unsur2 seafood dan telur...
MyEm0.ComCara yang paling baik memasak makanan bayi ialah dengan api yang kuat tetapi sebentar. untuk mengelakkan nutrisi makanan hilang...

p/s: ibu bapa perlu kreatif dalam menyediakan makanan untuk anak2... itu yang paling penting...




0 Comment (s):

Post a Comment

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™