Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Khalis Selsema...Ada batuk sikit2...nafasnya berbunyi...



hari ni khalis macam dah kurang selsema sikit... batuk pun ada sikit je... nafas pun dah tak bunyi lagi...
aku memang ingat hari ni nak bawa khalis pergi jumpa doktor...
tapi hati aku ni macam berat je...
apatah lagi kaki...hehehe tu malas namanya nisha!
hm... tapi ni semua naluri seorang ibu kot...
dalam anak aku bernafas berbunyi tu..
baru macam nak search maklumat pulak...
aku jumpa banyak info...
yang paling gempak...sebenarnya bayi memang tak boleh terima ubat batuk atau ubat selsema sehinggala berumur 6 tahun...
hah!!!
habis tu yang selama ni...doktor bagi je ubat kat baby macam mana pulak tu?
hm... zaman kan dah moden...jadi macam2 la penemuan dalam bidang sains...
ni maklumat yang aku dapat kat laman web bengkung
hm...
Menurut doktor di Klinik Wangsa
ubat batuk sebenarnya tidak sesuai diberikan kepada kanak-kanak yang berumur dibawah 6 tahun.
Inilah yang dipegang oleh doktor ini semenjak 20 tahun yang lalu dan beliau pernah cuba mengenengahkan isu ini kepada persatuan doktor tapi tiada yang mahu menyelidik dengan lebih lanjut.
Menurutnya, mudah saja…
jika seseorang kanak2 batuk tujuannya adalah untuk mengeluarkan kuman dan kahak yang terdapat didalam paru-paru.
Masalahnya jika ubat batuk diberikan kepada kanak-kanak, ia tidak membantu kanak-kanak untuk mengeluarkan kahak.
Sebaliknya, ubat batuk hanya melegakan batuk tetapi kahak masih berkumpul didalam paru-paru.
Ditambah pula, kanak-kanak manalah tahu nak keluarkan sendiri kahak tu.
Akibatnya batuk, selsema dan demam tetap akan berulang kembali selepas beberapa minggu.
Menurut doktor ini,
cara terbaik ialah dengan menepuk bahagian depan dan belakang dada untuk mecairkan kahak (yang mana kami telah diajar teknik menepuk yang betul) dan melalukan wap di muka untuk membantu mengeluarkan kahak.
Disamping itu, kami juga diberikan beberapa ubat yang mana tujuannya adalah untuk menggalakkan batuk (dan bukan menghilangkan batuk…) agar semua kahak yang terkumpul dibahagian paru-paru dikeluarkan.
Bagi kes yang agak serius pula, wayar yang kecil akan dimasukkan kedalam hidung untuk menyedut dan mengeluarkan kahak - sudah tentu ia dilakukan oleh doktor Klinik Wangsa Sdn Bhd
No 46 Jalan 24/27A Seksyen 1
Bandar Wangsa Maju,
Kuala Lumpur
Tel : 03-41421614

kalau dah tak boleh pergi klinik...
altenatif yang ada aku nak cuba rawatan tradisional dulu...
hm... aku search kat mr.google...
petuanya memang senang...
dan yang pernah cuba pun memang jadi...
yang ni guna jika selsema...


1. Petua gunakan kapur sirih dengan kunyit
Ambil kunyit hidup dan di gesekkan dengan kapur makan.
Sapu pada sepanjang batang hidung bayi
yang ni kalau nak guna kunyit saja pun boleh juga...

malam ni aku hanya ada kunyit je kat umah...
jadi aku cuba dulu kunyit sahaja...
okey!
2.Gunakan madu
Madu mengeringkan kahak.
Campurkan madu pada susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari.
madu ni untuk anak aku tak sesuai lagi...
sebab madu tak sesuai untuk baby umur kurang dari 12 bulan...
sebab boleh menyebabkan alergic...
hati2 bagi madu...sebab banyak menyebabkan risiko kematian bayi...

3.Petua menggunakan daun sirih
Ambil beberapa helai daun sirih ,
ramas atau tekan-tekan dengan tangan dan ambil lendirnya.
Sapu lendir sirih tersebut pada sepanjang batang hidung bayi.
daun sirih ni mana la aku nak cari...
kat kampung memang la banyak...
sini KL...mungkin ada...tapi payah la nak cari...

Petua hidung bayi tersumbat:
Ambil beberapa sudu air bersih masukkan dalam piring kecil.
campurkan sedikit garam.
Hancurkan garam itu dengan tangan supaya sebati dengan air
Kemudian usaplah air itu pada tulang hidung bayi itu perlahan-lahan sebelum tidur.
Ulangi beberapa kali sehingga bayi itu terlelap
dengan cara ini anak anda akan tidur nyenyak dan tidak meragam.

hehe petua ni pun jimat kos juga...
tapi khalis tak de masalah untuk tidur...
cuma nafas je yang berbunyi...
tak pe sok pergi jumpa doktor...
tapi ubat kita tak payah makan...

Menghilang Batuk Pada Bayi
Ramaskan daun kaduk yang dicampur sedikit kapur sirih dan air.
Kemudian, lumurkannya di atas dada dan perut bayi anda.
InsyaAllah kahak tersebut akan keluar bersama najisnya.
ni petua bagus!
tapi mana aku nak cari daun kaduk ni!!!

ibu doakan khalis cepat sembuh...
tapi nafas nya berbunyi sikit2 dah sekarang...
sebab aku dah stop bagi bayam...
aku bagi makan brokoli pulak..
hm... ke bayam penyebabnya...
kan bayam tu sejuk...

p/s: rasa macam nak pergi je jumpa doktor yang kat wangsa maju tu... tapi...jauh...camner2...

17 Comment (s):

  1. saya cuba yang letak kunyit hidup ngan kapur makan tu, alhamdulillah mujarab.. dapat petua ni masa belek2 majalah PA&MA...

    ReplyDelete
  2. @Safinaz Hanum Ahmad Anuar
    betul2 sis... kunyit memang mujarab sangat2... khalis masa selsema hari tu pun saya letak ...esok tu dah kurang....

    ReplyDelete
  3. hahahaha
    tapi yang klaka bila tgk idung derang kuning2...
    pastu kakak ngan abang mesti gelak2..

    "mak, mak, idung Eiyan (Eimran) kuning... hahaha"

    pastu mak saya cakap "dah macam anak kel***, anak ko"

    ReplyDelete
  4. @Safinaz Hanum Ahmad Anuar
    ya ke? umah akk kat mana? huhu dah lama tak mkn daun kaduk...

    ReplyDelete
  5. kat jalan ipoh.. familiar? kalau g are batu caves (giant, taman samudera, taman koperasi polis fasa 2) atau sentul, dah dekat sangat dah...

    ReplyDelete
  6. dekatla dgn umah saya... sis ada no fon?

    ReplyDelete
  7. dekat ler tu..
    kalau nak datang umah/jumpa kat mana2 kabo ek..
    cuma weekend ni akak tak de balik umah mertua, Perak.

    ReplyDelete
  8. setiap kali weekend pun mesti balik kampung ke? bagusnya akk...ok2.. ni no sha ek...0148240118

    ReplyDelete
  9. tak jugak... ada kenduri... demam cuti skolah ni, time tu ar nak tunang, kawen, cukur jambul, ....

    ReplyDelete
  10. ok... hm... hehe bestnya dapat makan lauk kenduri... saya kat sini tak de pun siapa yang nak ajak pergi makan kenduri... kalau kenduri saya paling suka makan gulai daging dengan air sirap... sedap...;)

    ReplyDelete
  11. best gak.. cuti skolah nie tiap2 mgu kenduri.. awak org mana? ingatkan suka minum sirap bandung @pinky kalerkan.. hahahaha

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...
    Bagi orang dewasa, cara mengubati selsema, bersin, gatal hidung, hidung tersumbat dan batuk kronik, bolehlah cuba rawatan yg ada di:

    Mencairkan kahak dan lendir penyebab penyakit

    Bila semua tu dah dibanteras, insyaallah segala macam penyakit senang nak pulih.

    ReplyDelete
  13. Ya Allah, risaunya saya.... baby saya baru umur 3 bln lebih.. dah kena selsema batuk n demam panas.. risau ada gak g klinik pakar baby tpi risau g hospital kerajaan... alhamdulillah beransur pulih tapi masih risau lagi sebab masih ada kahak. kahak keluar gak ikut najis n skali dua muntah.. Ummie doakan semoga Aeriqa Zhafirah anak ummie cepat sembuh...

    *** sy lalu guna kunyit kalau selsema, madu baru nk try tapi risau gak ngan penjelasan tu...

    ReplyDelete
  14. kalau gune daun sireh ganti daun kaduk boleh tak?sbb daun kaduk xjumpe la..sireh ade jiran sebelah.

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™