Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Inotasi Suara Saya memang Kuat

Dilahirkan dalam keadaan keluarga yang pecah belah memang akan memberi kesan yang mendalam kepada seorang anak...
Terutama daripada segi sikap...tapi itu tidak akan mengubah sifat sebenar dalam dirinya yang pada zahirnya seorang yang sangat sensitif, penyayang, cepat terasa, mudah rasa terasing dan terasa ingin selalu disayangi dan sentiasa ingin diambil berat...

saya memang daripada azali menggunakan inotasi yang kuat...apabila saya terasa selesa bercakap dengan mereka...tapi anggapan saya itu silap...tak semua akan rasa selesa dan dekat dengan kita pada awal2 perkenalan...

Seringkali merasa hidup ni bagaikan kekurangan kasih sayang... saya sering ingin berkawan dengan semua orang...even baru kenal 2 minit...tapi macam2 rasa yang saya mahu luahkan kepada mereka...supaya diri ini terasa ringan...tapi...
ini mungkin akan menimbulkan tanggapan bahawa saya tidak professional...

Tidak mengapa...
bagi kawan2 alam maya yang sentiasa memberi kata dorongan kepada saya...terima kasih yang
tidak terhingga...kerana walaupun kita tidak pernah bertemu mata...hanya bertemu kata... tapi...
kebanyakkan semuanya memahami diri ini... buatkan kekadang saya rasa seperti hidup semula... buatkan saya rasa lega... masih ada yang sayang.

Hari ini air mata saya mengalir suam ...
Mungkin ini adalah dugaan hidup kan...
sebenarnya saya memang seorang yang kecoh dan kalau bercakap suara saya lah yang paling kuat...

Mungkin ini adalah kelemahan saya...
saya suka becakap kuat...
terutama kalau saya terlalu excited ataupun nak menerangkan sesuatu perkara kepada seseorang supaya mereka lebih memahami...

tapi orang kata lain padang lain belalangkan...
semua manusia tak sama... ya itu kelemahan saya...
tak semua orang paham kita macam mana...
especially kalau memang tak pernah kenal langsung...
saya tak boleh nak expect semua orang akan paham kita...

Salah satu sebab lagi kenapa saya bercakap kuat...kerana telinga saya sebenarnya kurang dapat mendengar ini mungkin kerana masa usia remaja saya dulu memang saya suka mendengar walkman secara kuat giler... kalau saya cakap perlahan...seolah2 saya sendiri yang tidak dengar...

apatah lagi bila saya excited...mungkin kedengaran seperti marah...

saya kalau marah...saya tak cakap kuat...:( saya terus menangis... dan memang akan speechless tak boleh nak cakap apa2... dan lagi satu kalau saya marah..saya akan jerit kuat2 depan orang tu juga... lepas tu saya akan terus diam kan diri...

Mulai hari ni...
saya memang tak nak terlalu excited sangat...:(
dan kepada semua bakal2 customer juga...
saya tak kan bagi no phone lagi...semua urusan jual beli dilakukan melalui email @ YM sahaja...kerana saya tak mahu disepanjang kita berbicara akan timbul salah faham dengan inotasi saya yang OVER kuat ni...

Penggunaan inotasi saya juga banyak yang salah kot... selain daripada bercakap kuat...
saya selalu mengeluarkan perkataan seperti

"Hm..."
ataupun

Pcek... [macam mana nak pronounce pun tak tahu...] tapi ada sound seperti lidah berlaga...

itu bukan mengeluh ...
saya tidak  pernah mengeluh...
kalau mengeluh ...
saya akan mengeluh sendiri...
mengadu pada Allah..
menangis seorang diri sepuas hati...
 tapi saya tak pernah mengeluh depan orang... kecuali depan en suami... saya pernah keluarkan suara yang lemah...tetapi bukan mengeluh...cuma bagi saya ia lebih berbentuk untuk mengadu kasih...walaupun kekadang hanya dipandang kosong dan tidak dilayan...huhu...

perkataan
"HM..." ni biasanya saya guna dimasa saya mencari idea sambil berkomunikasi dengan orang... dan juga "PCEK" sama...bukan untuk mengeluh...

Kenapa tetiba hati ini rasa terlalu pilu pulak...
macam mana saya nak mengeluh...sedangkan saya suka untuk mendesign...
saya suka dengan benda2 cantik...saya suka dengan benda yang kemas...
dan kalau boleh...apa yang saya design...saya nak 100% menepati citarasa anda...
sekiranya anda memberi kriteria yang betul2 menepati citarasa anda...
tambah lagi...
jika anda tidak memberitahu saya apa yang anda inginkan...
saya memang tak boleh baca fikiran anda...:(

dan sikap saya memang agak kebudak2 kan sebenarnya...

bagi sesiapa yang mengenali saya memang akan kenal...
tapi...
saya tidak salahkan orang yang tidak mahu mengenali saya ataupun cuba untuk fahami saya...
kerana...
saya bukan saudara mereka pun...
hanya sekadar seorang designer dengan klien dan juga seorang penjual dengan pembeli...

Jadi... buat apa nak paham memahami ni...bukan kita nak hidup bersama pun kan...:)

Saya minta maaf kepada semua yang salah faham dan saya juga minta maaf jika cara percakapan saya kasar ya...

16 Comment (s):

  1. Kite pun jenis yg suka ckp kuat. Pernah kawan tegur masa tgh drive sambil bercerita "Kau ni ckp kuat gak ".. err...

    Kita rasa tuh semangat kite bile berckp atau bercerita.

    Kita rasa kite pun ade skit pe'el cm sis jugak!
    (Hugs)

    ReplyDelete
  2. hai...saya pun jenis yg ckp suara kuat..dan kdg2 org salah sangka..spt sy bksar plak ngan dorang...n pasal latar belakang,saya juga dlahirkah dr keluarga yg pecah belah...

    ReplyDelete
  3. xpe ni semua dugaan, mcm sha ckp lain padang lain belalang. kita semua x perfect

    ReplyDelete
  4. salam...
    1st time rasa nak komen :)

    saya rasa cara sis macam kakak saya.
    suka cakap kuat sampai saya rasa dia ni asyik nak marah-marah je..lama2, dah terbiasa...

    setiap orang tu ada perangai ye pelik. :)

    ReplyDelete
  5. begitulah manusia, selalu buat tanggapan sendiri. emak akak pun jenis mcm ni juga, ckp kuat dan jerit2, sampaikan anak2 selalu tegor....ye la...org lain ingat dia marah, pdhal dia biasa je. kami anak2 dah lali, tapi org lain, sampai umur dia skrg masih ada yg kata dia sombong dan bengis. sabar ye, tu semua tak penting, yg penting suami dan keluarga kita memahami..

    ReplyDelete
  6. as salam sis.

    ini mungkin kali pertama vamp tinggalkan jejak kat sini. selalu vamp kat chat box je. tapi bila baca entri sis kali ini, vamp rasa terpanggil untuk komen.

    vamp sendiri pun selalu dapat teguran disebabkan volume suara yang mungkin melebihi had normal orang lain. jadi, sedikit sebanyak vamp nampak situasi sis macam mana,

    tepat sekali sis. tak semua org boleh bertolak ansur bila kita ada suara yang kuat. vamp pun pernah kena marah disebabkan hal ini. sedih, memang vamp sedih sangat masa kena marah tu.

    tapi, vamp usaha kuatkan hati. vamp harap sis pun terus tabah.
    'Allah tidak akan membebankan hambaNya lebih dari kemampuan mereka'
    inshaAllah, kita mampu lalui ujian dari Allah ni. lagipun, keluarga sis faham kan keadaan sis. itu semua cukup untuk sis terus kuat. :)

    *hugs*

    ReplyDelete
  7. kak sha, kite geng. haha. takmo sedih2 ok. nak mengadu nasib, boleh facebookchat dengan saya lagi. hikss.

    ReplyDelete
  8. Kita pon sore kuat gak tau sha...hee hee...mana taknya, my dad and mum dulu kalo bukak tv, tu diaaa...punyalah kuat spi kami nak bercakap pon nak kena menjerit :D

    Even my hubby pon terperanjat bila dia mula2 dtg rumah my parents and dgr mcm mana kami semua bercakap...haa haa...gegendang telinga kami nie semua dah nipis :D

    *Selamat hari ibu sha ;)

    Ucapan dari si comel: Selamat Hari Ibu!

    ReplyDelete
  9. Sha..kak ina tak kisah pun coz tau kak ina yg salah...sebabtu kak ina saja buat lawak bagi sha gelak2 cikit..suka dengar sha gelak :)

    ReplyDelete
  10. hye sis selamat hari ibu dan kepada kawan2 semua juga!!!erm mama kite pun cakap kuat,kite pun cakap kuat ha3...mgkn dulu duk depan highway bingitnya kereta,lori,motor memaksa kitorg cakap kuat. hinggakan dah pindah rumah baru pun cakap kuat.kdg2 segan gak kawan,hubby tegur,bila excited nak cerita sesuatu tak perasan cakap kuat lah pulak ngeee....

    ReplyDelete
  11. sama la..akak pun jenis cakap kuat gak..heee.. :) akak datang ni nk mintak pendapat sikit tentang blog akak tu..mommy tgok ok ke tak ek? :) kalau x ok boleh tolong komen sikit?

    ReplyDelete
  12. hai sha...mcm lama tak singgah sini..hu~
    akak lak jenis berckp slow...hee~ kdg berckp tak clear pd pendengaran sndiri..apapun..ok je stp kali berYM dgn sha (dgr suaran belum pernah lagi..he~)..herm..manusia byk ragam n kerenah dan susah nak fhm semua org kan...dan susah nak bg org faham kita mcmana...harap sha tabah dlm menghadapi org sekeliling...klien terutamanya...take care..

    moga business terus maju okies...good luck and all the best~

    ReplyDelete
  13. huh..sama la kita..
    dulu selalu kena sound kat member - member or our senior..sound pedih plak tu...sampai kit jd terdiam.tapi nak buat camne..dah volume kita memang macam tu..kalau control macam mane skali pun memang tetap diorang kata kuat jugak..dulu kita slalu kecik hati.tapi sekarang, pada pendapat kita up to you samada nak kawan dgn kita ke tak.kalau diorang nak kawan ngan kita, diorang kena terima kekurangan kita..yang penting kita kena bangga jadi diri sendiri..kita takkan bahagia kalau terpaksa buat something yang bukan diri kita..ade keistimewaan bagi setiap anugerah Tuhan..no need to worry...

    ReplyDelete
  14. sy pun ckp kuat jga . sebab sy ni OKU bermasalah pendengaran . its ok la..

    ReplyDelete
  15. kak, inotasi ke intonasi? hee :D
    first time blogwalking here.nice

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™