Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Penentuan Harga Blog Design.

Assalamualaikum W.B.T

Saya rasa saya kena tetapkan satu standard untuk design2 saya... yes... ini masanya... bukan kuantiti yang dikejar...tapi kualiti yang perlu ada di dalam sesuatu design...

Jadi Harga pun saya rasa nak tetapkan satu standard...yang mana...setiap blog akan di chargekan mengikut design yang diminta...

So...sebelum order...pastikan anda kena beri full kriteria yang anda mahukan..

Jika anda letakkan semuanya on my kriteria...
example:
U design la macam2 mana pun... ikut kreativiti you...

boleh...

tapi saya akan kenakan extra charge untuk that idea...

berikut adalah standard Penentuan Harga:

1. Harga 100% akan ditentukan oleh tahap rekabentuk blog yang bakal di design...
- makin susah saya mahu design dan coding template, harga akan makin tinggi. jadi kalau nak marbeles punya design...kena la merbeles juga dia punya bayaran kan...:)

2. Pastikan anda menyediakan draft/ full kriteria untuk blog yang bakal di design
- Rancang dengan betul tema, warna dan jenis layout yang anda inginkan. [saya akan update dari masa ke semasa format untuk menempah blog design]
jika anda tidak pasti dengan design yang anda mahukan...saya sarankan anda buatla beberapa research untuk cari identiti bagi blog anda... dan jika tidak pasti lagi...anda boleh sertakan contoh blog2/web2 yang anda berkenan untuk dijadikan sebagai inspirasi


3. Blog yang menggunakan idea saya. saya akan charge extra for the idea...
-yes... i sold my idea... it's a business right?


4. Pastikan anda membuat perancangan yang teliti...sebab my job it's not a joke... i'm serious about it dan saya tak mahu ada perasaan yang tidak puas hati each other...apa yang saya mahu...anda puas hati dengan servis yang disediakan dan saya juga berpuas hati dengan design yang saya lakukan... 
 - anda akan dihadkan kepada 3 kali draft. Draft yang ke-4 saya akan charge extra [untuk major adjustment yang melibatkan design image, kalau untuk tukar font atau warna background yang minor , it's free]

Kalau nak blog design yang meletop, vogue the vass...lain dari yang lain... mestilah...you all kena keluarkan modal yang lebih untuk mendapatkannya...

Tak kan la...kalau nak cantik...meletop2 lepas tu nak harga murah kan...:) kalau kita pergi kedai pun...kalau nak beli barang yang cantik mestilah kena keluarkan duit lebih kan...kalau nak murah... anda akan dapat barang yang ala2 je la...

Saya tetapkan rules ini adalah kerana mahu adil bagi pihak saya...
sebab...
sebelum ni pun memang saya tetapkan standard...yang mana customer perlu menghantar draft mereka dulu sebelum saya terima payment dan customer perlu tunggu giliran untuk didesign...

but lately... saya sendiri yang broke rules tu..dan saya rasa macam keadaan menjadi kucar kacir... sebab most of blog saya perlu perah idea... yang mana semuanya count on me untuk design...but end up... bila dah selesai design...send draft... tak setuju dengan apa yang saya design...

Saya tak kisah... but then... it's about time management...so untuk run smooth... sesiapa yang nak order...perlu ada perancangan awal...terutamanya in draft... dan jika you all buat bisnes yang mempunyai rakan niaga...memang saya sarankan supaya berbincang dahulu tentang blog design yang anda inginkan... ini bagi mengelakkan percanggahan pendapat.

Saya berbicara secara umum...

Saya perlu adil juga bagi pihak saya... dan ini adalah guidelines untuk bakal customer2 saya...:)

1 Comment (s):

  1. rasanya tiba masanya mummy pergi ke market luar?yang lebih best incomenya?

    setakat ni buat blog design untuk WP ke Blogspot?

    erm..elok rasanya bahagian comment ni letak juga name/url..:D

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™