Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Khalis Dipaksa Makan Pisang

Masa Khalis umur 6 bulan... 1st time makan makanan pejal, nurse advice suruh saya suapkan Khalis pisang... memang kalau bayi yang baru mula nak makan ni akan diberi pisang ke? tapi Khalis ni lain, masa mula2 makan, memang dia tak boleh langsung makan buah... mesti dan konpem akan muntah... begitu jugala nasib encik pisang bila dimakan oleh Khalis... habis semuanya dimuntahkan... saya pun tersangat la pelik... tapi saya terus tak bagi makan pisangla...dah tahu dia tak boleh nak telan... actually masa saya pregnant... saya memang tak makan pisang... tak pernah teringin... dan kalau makan sebab terpaksa bila dah tak de buah manis lain.. tapi lepas makan... jawabnya... loya la...

********************************************************************

berbalik kepada sekarang... masuk je umur Khalis 10 bulan ni... kerap sangat Khalis sembelit... ades... jadi ibunya kena la rajin menyediakan puri buah-buahan untuk putra tersayang... biasanya saya memang bagi makanan seimbang untuk Khalis... sayur... lauk...dan nasi... tapi... buah memang Khalis tak boleh nak telan... dia akan muntah... sedih juga tengok dia terseksa bila muntah tu... jadi saya memang tak suapkan dia buah la... ades... lepas dia sembelit ni... saya rasa sangat bersalah sebab tak ajar dia makan buah daripada awal...

Hari tu masa pergi check-up Khalis... nurse cakap... Khalis tak suka makan buah sebab saya tak ajar.. (ya..ya... memang saya bersalah..) huh! lepas pada tu... Khalis memang akan dihidangkan dengan puri buah dan juga jus buah... setiap hari... tak pernah miss la setakat ni... since Khalis memang tak boleh nak telan benda yang berketul2... jadi saya pun kenala blender untuk putra tersayang ni... ha... hambik... makan pulak tu...dulu tak nak makan.. (memang masa nurse cakap kena bagi air banyak.... kena bagi makan buah...Khalis pandang je muka nurse tu) dia paham la tu ... sebab tu balik daripada check-up dia terus beria-ria minum air... nak makan buah bila disuap... elok pulak makannya ades.... agaknya dia tahu sakit sembelit tu macam mana... sebab masa ooot tu dia nangis2... kesian sangat tengok dia... tapi sekarang alhamdulillah dah tak sembelit lagi...
********************************************************************

Ha... ni kisah semalam... sebelum2 ni memang saya tak pernah bagi Khalis makan pisang... tapi saya bagi buah lain... buah naga, mangga dan betik... ulang2 yang tu je... (kawan2 boleh bagi idea tak nak bagi buah apa?) pening saya fikir nak bagi buah apa... sebab kebanyakkan buah yang ada semuanya masam...kan cirit pulak Khalis... ok! balik pada pisang tadi... semalam Khalis dipaksa makan pisang... walaupun tak suka tapi kena juga... sebab... mangga yang ada masam... betik tak de... buah naga pun rasanya ada masam2 sikit... jadi nak tak nak Khalis have to eat pisang... =)
memang nampak sangat muka tak gemarnya... saya kagum dengan dia... walaupun baru umur 10 bulan tapi dia dah tahu bezakan benda yang dia nak dan tak nak... ha... tengok tu... dia tarik kulit pisang daripada tangan saya...
ni bila saya cakap "hari ni... Khalis makan pisang pulak ya yang... nanti sembelit, sakit..." senyum suka ke senyum terpaksa...? [latarbelakang gambar ni jangan ambil kira ya... habis semua di lintang pukangkan oleh putra kecil ini...saya dah pening... kalau barang2 bersepah memang dia tak sentuh langsung... tapi kalau yang saya dah susun dah kemas... dia pun mula la nak bagi kemas sekali lagi...]
comotnya la dia makan pisang... ini disebabkan paksa rela... sebab ada yang masa saya suap dia terus tutup mulut... pisangnya tak sempat nak masuk mulut... pandai betul... terpaksala saya buat2 makan... dan bila suap kat dia... dia terus je ngap...tapi nak boleh telan pisang tu... bercinta dulu! punya la lama...dengan aksi2 mukanya.. memang tergelak2 saya...=))
at last... abis juga pisang setengah biji... okla tu... khalis pun dah kenyang... apa lagi.. sambung main...hari ni.. makan pisang lagi...=p

20 Comment (s):

  1. haha cute je, lama² nnt dia nak mkn sendiri, mcm cikOni. tak mau disuap nak mkn sendiri, habis keluar pinggan je la jwbnya.

    ReplyDelete
  2. hehe..susah juga ek nak suap anak makan..tapi seronok je nampak..tak tau nak bagi idea ape, sbb lagi byk buah yang masam2 ek?

    ek, buah betik tak try ke?

    ReplyDelete
  3. @ch@ adoi cha... lagi la pening kepala ku ini... sekarang pun dah macam tongkang pecah rumah.. dah la dia asyik nak melekat je... tak le nak kemas rumah segala... kalau dah mula makan tak tahula macam mana...=)

    ReplyDelete
  4. @Mommy Pinky hehe susah juga... hm... yang paling susah nak pilih makanan... huhu betik kan aku dah bagi la... huhu mesti tak baca baik2 ni...

    ReplyDelete
  5. comel nye khalis. bdk2 kechik mmg kena ajar makan buah n sayur2an.
    klu dia x leh telan ketol2...buat bubur ltk lebih sayur n blender bubur tu. mama ana cakap bagi limau pon oke..tp cari la limau yg manis. =)

    ReplyDelete
  6. Dalila mula2 dulu (masa 7 bulan ++) pun tak suka pisang jgk..tp org kata bg bayi makan pisang..bayi akan jd cerdik..khususnyer pisang berangan atau pisang emas..so saya selang seli pisang tu tiap2 hari..

    Khalis BF kan..nak tak nak kena bg minum byk air jus lah kot..kalo baby yg minum formula milk sembelit, doktor kata kena buat susu cair sikit dari biasa.

    ReplyDelete
  7. nak sonang beli ajer yang dlm botol..tapi yg kamu bagi lagi ori

    ReplyDelete
  8. @Saya sis buburnya memang saya blender sampai sekarang... sebab Khalis memang tak boleh makan kalau ketul2... walaupun ketul2nya kecik je... mesti dia akan muntahkan balik....terima kasih cadangan tu... nanti nak cari buah limau yang manis... tapi mana nak cari ek? kat KL ni kebanyakannya yang masam je..=)

    ReplyDelete
  9. @MAMA AIZARA ala sis.. dua2 buah ni tak de kat kedai dekat2 sini.. kalau ada kat jusco kepong... jauh nau nak perginya... terima kasih ek... baru terfikir lepas tu..=)

    ReplyDelete
  10. @ibu_Arifa ye ke ibu? hehe orait... lepas ni memang Khalis kena makan pisang la jawabnya...=) terima kasih ya bu atas cadangan itu...

    ReplyDelete
  11. @kak ina kl betul kak ina... saya pun prefer yang ori... =)

    ReplyDelete
  12. pisang sedap.. nyum nyum.. i loike.. :D

    go khalis go!!!

    hehehehe

    ReplyDelete
  13. huh!!! mommy nak tau.. PISANG LAH BUAH KEGEMARAN AQIL NAIM.. dia bleh abehkan 3 ulas pisang sekali mkn.. ibu yg takut nk bg dia mkn pisang.. huhuhuhu tapi dia sembelit jgk.. adoiii cemana 2..

    ReplyDelete
  14. yeah..khalish dah stat mkn mknan pejal..cute nya dia..

    ReplyDelete
  15. pelawas yg sedap utk baby:
    -betik masak
    -epal merah yg dikukus/rebus lembut
    -kurma, rendam sat dlm air panas bg lembut
    -carrot rebus

    p/s: semua tu lebih anggun jika dicampur dgn susu (formula/badan).

    ada kajian kata, buah pisang bukanlah ubat utama sembelit. airlah pelawas utama utk elak sembelit. salah satu artikel adalah berkaitan "water therapy". bacalah ye :)

    ReplyDelete
  16. @miMiE aZiMaSK ^V^ hehe... mimi suka makan pisang ke? saya tak pernah nak suka makan pisang ni.. tak tahu la kenapa... agaknya khalis mengikut saya kot..=p

    ReplyDelete
  17. @Wife Mr.Em ~ Ibu Mr.Aqil makan betik bu... kalau makan pisang... kena minum banyak air.. baru tak sembelit... sebab pisang ni bukan pelawas sebenarnya... saya bagi makan pisang ni sebab dia ada tinggi pottasium... baik untuk pertumbuhan gigi baby... hehe

    ReplyDelete
  18. @mommyYen mommy ni memang suka dengan baby... hehe tiap kali komen pun mesti kata Khalis comel... kiki yen pun tomey...

    ReplyDelete
  19. @Lynn Nasir hm... sis lynn... tu la biasanya bagi betik... tapi.. ades... kat pasar selayang ni... nama je pasar borong... tapi buah-buahan tak banyak variety... betul2 sis... pisang actually bukan pelawas... kalau makan pisang kena banyak minum air... kalau tak memang akan sembelit...

    Khalis ni pulak memang tak suka sangat minum air... tapi dia kuat menyusu...

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™