Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Tolong Khalis...

Lately ramai sangat orang kata anak teruna saya ni kurus... huhu saya rasa...saya bagi makan cukup kat dia...tapi mungkin lately sejak Khalis pandai merangkak, dia kuat bermain...itu akan jadi penyebab ke? seorang jiran yang agak celupar itu tegur... "kecik sekarang" saya cakap "siapa yang kecik?" muka memang jengkil sikit la...dia tak jawab...sesuka hati nak kata itu ini kat Khalis... hm....

Semua para2 ibu...saya nak minta kongsi pandangan anda..berdasarkan pengetahuan dan pengalaman.... dari segi penjagaan pemakanan..[jadual ke [pukul berapa kena bagi makan ke]... atau jenis makanan yang bayi patut makan, menu ke...apa2 je... untuk menggemukkan menyihatkan bayi] tolong ek...saya risau ...saya pun dah pening...

Whitey Note: Saya masih tidak menerima sebarang jawapan daripada semua pemenang2... hehe tak nak adiah ke ni? =p

24 Comment (s):

  1. xde arr kurus sgt pun..tp mmg baby kalo aktif susut la sikit badan dia..yg penting selagi dia berselera nak makan okey la..kalo baby yg jenis xnak makan tu risau sikit...akceli sy x prnah adekan jadual makan untuk anak sy..sbb my mil yg jaga..msti terjaga agaknye..hik3..

    ReplyDelete
  2. mana da kurus sgt...biyase la tu bdk tgh lasak mmg aktif melasak dari mkn...

    cuma pastikan mkn ikut time je dh cukop...janji sihat dh..

    ReplyDelete
  3. ala.. biar je dorg nk cakap ape.. yg penting anak kite sihat... lin pun mengalami masalah yg sama... wafiq pun ramai org cakap.. ala wafiq.. bile la nk besar ni.... berat naik tiap² bulan tapi naik x sampai 1 kg pun... makan ok... bubur tiap kali abis.. tapi mainnnn je keje die... n x berape nk tido.. mane xnye.. asyik nk main je...

    ReplyDelete
  4. Mommy whitey, u punye kes sebijik mcm kes i. My colleagues setiap kali jumpe anak i akan cakap anak i kurus. pastu dia sibuk cakap, anak dia pulak yg tembam n bulat... grrr, geramnya... i sedih dalam hati simpan jer.
    i hope u pon bnyk bersabar. ini semua dugaan. yg penting, u dh bagi yang terbaik untuk anak u... u tahu anak u sihat n aktif.
    mulut tempayan mmg tak bole tutup!

    ReplyDelete
  5. mmg bese kanak2 bila aktif bermain badan akan susut dgn sndirinye....

    once dia cukup makan or menyusu itu sudah mencukupi uols...

    ReplyDelete
  6. kita pun risau shaaa... semua kata cikOni susut sikit. tapi asalkan dia mahu makan, minum susu dah ok dah. sebab apa yg kita baca baby takkan biar perut dia lapar. memang ada time dia nak main aje...

    kita campurkan susu cikOni dgn nestum beras stage 1 (setiap kali menyusu), so perut dia sentiasa kenyang.

    ReplyDelete
  7. Salam..

    Kadang2 begitulah.. adakala mengembang adakala menyusut.. yg penting kena selalu pantau perkembangan mereka... ubat cacing perlu diberi setiap 6 bulan sekali... klu perlu bg supplement..

    p/s: Insya Allah kak Nida akan emelkan maklumat hadiah yg diperlukan ye.... sebenarnya ini adalah surprise buat hubby akak.. nak buatkan watermark khas buat dia, Insya Allah petang ni Kak Nida suruh dia designkan (tunggu dia balik kerja).. thanks ye Sha

    ReplyDelete
  8. salam...

    dik, bila baby dah pandai merangkak n dah mula lasak, badan akan jd susut skit...

    biasa la tu.. anak2 mama pun gitu.. as long anak kita sihat, biar la org nak ckp apa dik...

    ReplyDelete
  9. anak akak pun kurus dan kecik jer...

    selagi anak2 sihat tak perlu risau....

    biasanya kalau anak2 dah mula merangkak dah berjalan, berat badan mesti susut....

    ReplyDelete
  10. Oloh2, risaunya dia..biasala tu kalau menyusu badan..gemuk dia ala2 kadar je..badan pun mcm ketul2..berbeza dengan baby yang minum susu tepung..tu mak aku yg cakap..adik beradik aku sume mnyusu badan, bila dah pandai main, mesti menyusut punya..pastu, mula la orang sibuk nak cakap itu ini. y penting dia sihat..kalau tak aktif, gemuk lak lagi sedih aku rasa..hehe

    ReplyDelete
  11. Janji dia aktif mommy.. Anak lelaki kalo dah mula melasak memang mcm 2.. Kalo timbang klinik pun naik 0.5kg saja.. Yg pntg dia aktif & mahu menyusu.. ;o)

    ReplyDelete
  12. aisha ade sedikit pengalaman dgn hariz masa badan dia tecik jer x nak mamam pastu tito pon kurang.. ni antara petuanya, ambik air didihan tanak nasi dan bagi dia minum, org kata air tu byk kanji, aisha try for few mth, alhamdulillah menjadi, so gud luck dear..

    ReplyDelete
  13. @EiJa ZaQuaN hm.. tu la sis... saya tengok pada mata saya anak saya ni montel je..tapi orang lain tengok macam lain pulak... ades... pastu macam nak kondem2kan saya la...

    ReplyDelete
  14. @Fieza79 betul sis... hm... Khalis memang aktif... bangun tdur dah start dah dia sepahkan rumah... hehe

    ReplyDelete
  15. @mamawafiq kenapa orang asyik cakap macam tu... sebenarnya gemuk tak beerti sihat... huhu tapi Khalis memang la tak kurus sangat... tapi bila orang kata gitu... saya pun naik risau...

    ReplyDelete
  16. @Fain tu la sis...padahal anak sia bukan gemuk2 pun semuanya k***s tak nak la sebut... huhu... cuma anak jagaan dia gemuk la... mana tak nya umur 9 bulan roti canai , ais, segala macam pun dah disuapnya... ades... psatu dia nak mengata orang pulak...saya tak pernah nak sentuh hal dua...

    ReplyDelete
  17. @Hezesuze menyusu kuat sangat.. hm...bagi air masak tak nak... kekadang nasi pun dia nak makan sikit je... roti ke biskut ke tak nak langsung... saya nak cuba bagi biskut milna pulak kat Khalis ni...=)

    ReplyDelete
  18. @ch@ hm.. cha..Khalis ni menyusu badan... huhu kekadang dia nak melekat je... hehe susu bukannya ada 24 jam... ada juga masa dia nak producekan...=p

    ReplyDelete
  19. @Nida hm... kena minum ubat cacing ek.. huhu Khalis tak pernah minum lagi ubat cacing....

    ReplyDelete
  20. @mamazanaala sis zana... terharunya dengar komen ni... hm... tu la ...sekali dengar memang nak marah juga... sesuka hati nak kata itu ini kat anak kita...

    ReplyDelete
  21. @Ain ok kak ain... huhu memang Khalis dah merangkak ni memang aktif sangat dia nya...

    ReplyDelete
  22. @Mommy Pinky ok.. jana...ur comment really make me comfort...=)

    ReplyDelete
  23. @Wife Mr.Em ~ Ibu Mr.Aqil ok ibu... bulan lepas timbang.. berat Khalis tak naik pun ibu..=(

    ReplyDelete
  24. @Adyshariz ok sis... thanks sangat2... nanti saya cuba ek...

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™