Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

I Have to reveal It

Assalamualaikum W.B.T.

i agak touching dengan satu ayat. "Harga blog pakej yang saya sediakan adalah agak mahal then ia akan membebankan customer" daripada ayat ini mungkin ianya hanya ayat biasa...tapi bagi i ianya memberi seribu makna. sebagai seorang designer yang boleh dikatakan bergantung 85% daripada earning design blog untuk support my family.

Yes... I am a house wife... but i still need to help my husband to support our life to get a better life. Sebab bagi orang Islam... this word mesti commonkan? "Allah tak kan membantu kita selagi kita sendiri tidak ada usaha untuk membantu diri sendiri"

Berbalik kepada harga blog design yang agak mahal [yes harga blog design tak akan menurun malah akan meningkat mengikut masa dan mengikut kepakaran i yang masih dalam proses untuk pembelajaran] then Insyaallah coming soon i akan cuba design untuk buat web...then the pricing will be more higher than a blog design.

ok... spesific kepada KENAPA HARGA BLOG DESIGN SAYA MAHAL

1. i coding my customer's blog design as complete as i can. upgrade the function from normal blog design to a quite complete function and design.

2. For Doll Character, I spend a lot of time to draw, re-draw doll untuk menepati citarasa customer. ada certain item for decoration i download but untuk doll it's come from me... with a lot of help from kak Emila.

3. As u can see...[with heart] i tak buat kerja cincai2 i akan buat yang terbaik sedaya upaya i. kerana duit yang i ambil daripada customer itu akan diberi makan kepada setiap ahli keluarga i. betapa pentingnya keikhlasan untuk mendesign kerana ia akan menjadi darah daging kami.

4. I try to create 90% meet my customer needs... which is... memerlukan idea yang fresh.. dan kat sini... i need to used my brain a lot... sometimes... even i masak pun boleh hangit.

5. I spend a lot of time untuk design my customer blog design. mesti tak percayakan... everyday... i hanya spend waktu tidur selama 3-4 jam sahaja. then semua itu has to be paid.

i rasa semua kenyataan ini tidak 100% reveal sebab nanti ada pihak yang mengatakan i meminta simpati... NO... a big NO... ini adalah untuk menjelaskan keadaan supaya mengelakkan sebarang syak wasangka daripada sesetengah pihak yang menganggap i mengaut keuntungan yang lumayan daripada Blog Design yang di charge.

i harus menjelaskan kerana dosa2 ini akan dibawa straight menemani anda yang terlibat ke hari akhirat.

Kalau cakap pasal membebankan customer. i tidak pernah memaksa customer2 i untuk menempah template dengan i. i letak harga dan customer sanggup bayar. bermakna mereka mampu. kalau mereka rasa terbeban.. buat apa mereka order dengan i?

Template bukannya nak tukar hari2... even my regular customer yang order ada sampai 5 kali pun dengan harga yang sama. masih juga order... It's Ibu Aqil...terima kasih ibu... dan juga Cha...dah 3 kali order... with the same price...

i sendiri terkadang rasa harga yang i letak pun tak berpatutan dengan penat yang i alami... masa i yang kurang untuk meluangkan masa dengan Khalis... tapi sekarang... i cuba untuk luang masa dengan Khalis dan siapkan kerja rumah... then i need to sacrifice my rest time... itu yang saja yang i boleh buat... ini bukan untuk i ceritakan semua benda...tapi this is the fact of my life... you must think first before talk.

Perlu diingatkan lagi... ini bukan entry mengeluh...tapi untuk pemahaman... sesiapa yang nak order dengani... i tak expect the price akan membebankan anda... dengan hasil yang anda akan bakal dapat. 

Saya tahu tak semua yang menganggap macam tu kan. sehinggakan ada juga dikalangan customer i yang membayar lebih daripada harga biasa... i really2 terasa sangat setiap  usaha yang i buat  dihargai oleh mereka... terima kasih sangat2...:)

itu saja... sebenarnya dah lama i nak cakap pasal ni... i tak pernah mengeluh... sebab i love my job now... khalis ada depan mata...i boleh stay kat rumah... then i getting love to create my own artwork and design...

and for all my friends... tutors...and customers...thank you for supporting me...:)

entry ini menjadi caca merba sangat... english melayu...melayu english... huhu

19 Comment (s):

  1. sabar yek...btul sape rasa ape yg sha buat mahal g la cari tpt lain yg murah

    ReplyDelete
  2. @Lelord
    betul akk... sha tak paksa orang orang order dengan sha... kalau nak order itu rezeki sha...tapi kalau tak de... maknanya itu buka rezeki sha... itu aje...

    ReplyDelete
  3. ummm dah lama hany xcomment, jadik silent jer. sha, seriusly terkejut ada org ckp cmtu. bg hany terpulang la pd yang nak order kan, kalau dah nk order ty harga bagai, kalau tak mampu takpayahla. jgn la komen mcm2.


    seriusly,
    bab bab design nih, perlu kreatif pastu masa lagik...ishhh sgt kagum dgn sha, yerlah dgn anak lagik, dgn nak design lagik...

    ReplyDelete
  4. @mzhany
    terima kasih hany... for your understanding... kekadang... keadaan yang akan membuatkan kita boleh melakukan sesuatu perkara...
    sha pun sekarang ni memang tak sempat nak jenguk blog kawan2... sempat jenguk dan baca je... huhu nak kejar ke khalis lagi nak kejar ke design lagi...:)

    ReplyDelete
  5. xpe la kak..ape org ckp kite terime je..as long as kite xkacau org..kite minat,kite akan buat sepenuh hati..hanya tuhan je tahu..sabar byk2 ye kak..teruskan keje2 akak..akak memang berbakat..suke tgk hasil kerja akak..tgk pon puas ati..gambarimasu kak!

    ReplyDelete
  6. @❤フィザAzhafizah
    betul sis... hanya tuhan yang tahu apa yang kita buat... niat kita macam mana...:)

    terima kasih kerana sukakan hasil kerja akkk...:)

    ReplyDelete
  7. huu~ memahamimu~

    apapun janji kita ikhlas buat kerja kita, dan sha dah jelaskan apa yg mereka ptt tahu dan memahami...apapun all the best to u~ terus tingkatkan hasil kerja terbaeeek kamo! good luck dear!

    ReplyDelete
  8. kualiti dan komitmen yg diberikan setanding dgn harga malah patut mahal lagi kan..semoga berjaya sha. pedulikan kata org ;)

    ReplyDelete
  9. letakla harga tinggi mana pun, selagi sha terdaya mendesign, mesti nak mendapatkan sentuhan sha jugak. hahahaaa.

    ReplyDelete
  10. ala kak.. bodoh kan je la kak.. WEII sape2 buat mulut cam ape! kalau rasa nak free, kasi masuk blogspot, kasi create sendiri lah!! nak lawa nak murah, ingat main beli baju ke? mau ari ni pink besok ijau? fikir sikit lah hasil titik peluh orang! hishhh! saket degan perangai manusia CAP PANGKAH NI!.. ntah ape2 la..

    p/s: sorry kak, terEMO! pasal manusia mcm ni x patut ada dalam dunia blog! apetah lagi dunia design.. ishh

    ReplyDelete
  11. @mamalieyna
    terima kasih kak ieyna... sebab paham...:)
    betul kak ieyna... janji kita ikhlas dalam kita wat kerja kan... Insyaallah...

    ReplyDelete
  12. @marinahunny
    terima kasih kak ina... terharunya...:)
    kekadang sha cuba untuk tak ambil peduli... tapi... kekadang hati ini tersentuh...:(

    ReplyDelete
  13. @ch@
    hehe terima kasih cha... tak pe... for a regular customer biasanya kita memang selalu bagi diskaun...:D tapi selalunya cha mesti akan bayar berlebih2 pulak...:) terima kasih cha... your support is my strength...

    ReplyDelete
  14. @ciktanah
    min! min! sabar... sabar... hehehe marah benor...:p

    min memang selalu support akk..:) terima kasih min... bila nak order doll dengan akk? hehehe

    ReplyDelete
  15. if our price mahal pun, when customer dah baca our terms, they will somehow engaged us because they like our works. i believe they have made their choices and done research about the price.

    ReplyDelete
  16. @Emila Yusof
    Betul akk...:) huhu kalau beban tu maknanya kita paksa... ini pilihan mereka untuk mengorder...

    ReplyDelete
  17. kalau orang tak buat design ni dier tak paham macam mana susah kita nak carik idea and nak gabungkan semua and nampak bg cantek..

    lgpon for me harga tu dah murah dah tu..compare ngan ape yang kita buat..lgpon harga kat malaysia ni i think dah rendah sangat dah..kalau kat luar negara tu template yang belum customize pon sometimes dah USD100+ ni kan kalau mmg personalized ikot citarasa customer..kompom lagi tinggi harga...

    lgpon dier tak tau ke yang template tu satu jek special untuk dier sorang pakai..dah kalau yang free template tu kompom la beribu2 ribu orang pakai...

    sape la orang tu agaknye..kalau takmo senyap jek sudah..tak payah la nak cakap mahal ke pe..tak paham orang camni..

    ReplyDelete
  18. @beba
    Setuju sangat dengan Kak Beba... tak berfikir sebelum cakap... tak tahu penat orang macam mana... kita tak paksa orang beli... serah pada mereka nak beli ke tak... bagi sha...

    kalau dorang boleh beli tu... maknanya dorang mampu...rasa tak timbul isu beban ke apa... huhu

    ReplyDelete
  19. Sabor deh Sha. Akak pun pernah rasa cam tu jugak, mentang2 kita wat biz at home, depa ingat kita wat keje sambil lewa jer nak bagi padan ngan rega tu. Dont's worry ..let the quality speaks for itself, sometimes pekak kan telinga is better for us asalkan kita yakin dan yakin akan kerja kita itu. Suka baca blog u..(pss..br hari ni i jumpa blog u dlm blog my dotter...hehehe)

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™