Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

How do I design My Doll?

Ramai yang duk buzz2 kat YM bertanyakan tentang macam mana saya lukis dan design saya punya Doll tu...Actually saya tak tahu nak ajar macam mana... sebab saya masih dalam proses belajar dan belajar... baru 30% pandai melukis... tak sepenuhnya...

Secara kasarnya...sebelum mendesign Doll... anda harus memilih... kriteria yang anda suka sebagai karakter Doll anda... nak macam mana... macam saya... memang saya suka macam ala2 barbie doll... walaupun tak macam barbie doll hehehe...

Pemilihan Kombinasi warna... saya suka dengan warna pink putih dan juga warna2 pastel... jadi doll saya saya akan selitkan sikit2 warna yang saya suka... supaya bila orang tengok... orang dapat cam... "owh! ini Doll Whitey Mommy ni...:P" lebih kurang macam tu la... hehehe...

Kalau kita orang Melayu... jadi ... kita punya doll mestilah nak ada lambang kemelayuan sikitkan...:D itu kita macam bonus kalau dapat buat... saya pun masih belajar...tak leh la nak hurai panjang2... kan salah termskan...susah... benda sejengkal jadi sedepa... kalau sedepa... jadi berdepa2...
itu je lah kot...huhu

Untuk peringatan saya memang tak boleh nak ajar untuk buat semua tu...tapi saya hanya boleh beritahu cara saya mendesign...

Saya design Doll pakai apa?
saya pakai Adobe Illustrator CS5...
saya pernah wat entry pasal saya nak belajar melukis guna software ni... nak baca? kalau sudi nak baca KLIK SINI.
pasni jangan ada email suruh saya ajar nak guna Illustrator ni macam mana... memang tak layan... sebab setiap function dalam Illustrator ni... saya masih dalam proses Pembelajaran... harap paham...
jadi kalau nak tahu dengan lebih lanjut... sila lah rajin2kan diri untuk membuat HOMEWORK dengan En dan Pn Google ya... mereka sentiasa sedia untuk membantu... saya memang tak leh nak membantu... banyak benor kerja yang saya nak siapkan... kalau saya dah expert suatu hari nanti... Insyaallah...saya akan bantu... tapi sekarang.. pengetahuan tentang ni pun masih lagi cetek...

Berapa lama masa ambil untuk design Doll?
ini bergantung kepada individu itu sendiri... macam saya... tak pandai sangat melukis... jadi... memang ambil masa la... untuk sekeluarga..2,3 hari baru siap... kalau individu... saya amik masa sehari setengah... hehehe tu pun dengan bantuan Kak Emila... kalau tak de bantuan Kak Emila... lagi lama amik masa... kwang2...

Kena lukis atas kertas dulu ke?
ini pun bergantung pada individu...saya memang cakap awal2 saya memang tak pandai kalau lukis atas kertas... memang 100% digital...

Jadi kalau sesiapa yang nak buat Doll... boleh la pergi search kat Google pasal adobe illustrator dan belajar cara2 pakai pen tool dulu... kerana itu aset penting...:)

Itu sahaja yang saya boleh bagi tahu... yang lain tak pandai nak hurai panjang... kerana saya masih lagi dalam proses pembelajaran... huhu... kalau nak order...boleh email @ YM saya... tapi kalau nak tanya macam mana saya nak design atau lukis... hehehe [gelak kejam...:p]

8 Comment (s):

  1. heheh yong lg ler x reti pape hehhehe

    ReplyDelete
  2. terrenye akak tak payah sketch duluuuu..wuuu, nak berguru dari akak satu hari nanti!

    ReplyDelete
  3. kira pandai la tu dari kita ni langsung, tangan kayu :p

    ReplyDelete
  4. akk nak belajar jugak hee..nantilah ada ilustor tu dulu nk beli ori punya takut jd cam hr tu :0

    ReplyDelete
  5. Alamak!!!Pakai Adobe Illustrator ke...Huhu...
    Adoe Photoshop adela...Tapi tu pun merangkak nak edit gambo..Huhu...Mane pulak nak dapat Ai kan...

    ReplyDelete
  6. Oh,u guna Adobe Illustrator..Patut la, nampak gambar vektor. Cantik..Nak try la satu hari..I banyak ajar guna photoshop..lagi rumit.. :) nice info..saya suka.. Saya guru grafik pun,tak sempat nak buat.Sibuk dengan nak ajar bebudak je..:)

    Entri Terkini: Penjaga pelajar terkunci dalam toilet..Haru-biru...

    ReplyDelete
  7. i like dis post! sekarang pon masih belajar guna illustrator. :)

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™