Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Konflik Berat Badan...

Seingat saya... Sejak umur saya 12 tahun lagi rasanya saya memang ada konflik dengan berat badan. Masa tu kan dah memang awal remaja... tengok kawan2 slim dan pakai baju cantik2... nak comparekan dengan diri saya ni... tembam wo... even masa tu belum akil baligh... tapi perasaan nak kurus dan cantik... memang dah ada Ok...hehehe... 

Masuk sekolah menengahkan... hehehe lagila... semua kawan2 ada pakwe makwe... wah... saya pulak... memang bukan top girl dan juga bukan jenis girl yang mendapat perhatian daripada lelaki la... sebabnya... [agaknya la..] tembam. sepet dan agak kasar orangnya...[tak der lemah lembik gemalai bagai ni... hehehe sekarang pun still juga macam tu... mungkin sebab dah matang (sikit) boleh la nak control2 kekasaran tu bila bercakap dengan orang... sebab tak semua orang nak mendalami sikap kita kan... kwang2...]

Sekolah menengah.. masa tu umur 14 kot... saya siap pakai bengkung lagi sebelum kesekolah... sebab nak nampak perut saya ni flat you... hahaha malu tak? malu tak? :p tak pernah reveal kat sape2 ni... huhu... sebab tengok member2 semua kurus... saya pun masa tu memang dah mula makan pil herba kurus tau... hehehe ha... tengok2... obses nak kuruskan... sanggup wat apa saja... ni baru budak2... :D

Tapi masuk Tingkatan 3... [saya terdera... hehehe masa tu tinggal ngan mak angkat... makan pun sekali sehari...] memang tak de konflik masa ni... badan memang sekeping... tiup dek angin pun  terbang.. kihkih... ha hambik ko... nak kurus sangat kan...:p Allah sayangkan saya...makbulkan doa saya nak kurus...:p Masa ni... saham pun agak top sikit... tapi memang masa sekolah... saya tak pernah berkapel2 ok... tak de surat cinta2 ni...:D jadi concentrate sangat hal study... lagipun saya garang... kalau berani ngorat tu... ok la... kalau tak... bebudak lelaki memang cabut lari la...hahaha JUST FRIEND...

Masa tingkatan 5 kurus lagi... tapi masa kat matrik badan saya memang terus naik... dan jadi chubby dan tembam yang amat... masa tu memang saya tak care langsung pun pasal berat badan ni...[bz study kot... matrik kan memang struggle sikit... huhu penat kejar kuliah lagi... kejar ke tutor lagi... huhu kekadang malam2 pun belasah burger 2 biji...mana tak GEMUK?] redha je la... hehehe...

Lepas tu saya berjaya masuk Universiti... eceh... kat universiti... masa Sem 1 masih lagi dalam keadaan gemuks ok... berat badan memang standard hampir2 nak cecah 60 gitu... huhu memang gemuks gila... nak pakai tshirt pun malu dengan spare tire yang berlebihan pada perut... memang pakai baju kurung... dan baju2 tshirt pulak mesti kena beli yang bersaiz XL OK... tak bergaya langsung... berbanding kawan2 saya yang lain... semua slim2 pakai baju cantik2... huhu  menarik sesangat... kekadang memang down giler la...:( nak belajar pun tak boleh... duk pk esok nak kurus... nak kurus... hehehe

Masuk tahun dua... jangan tak percaya... berat saya jadi 48kg...:D macam mana saya buat?? cuba teka... kwang2... saya bekerja la masa cuti sem tu... kerja kat Kedai Dobi... memang perah tenaga gila2 la apek kedai dobi tu.. masuk je kerja kena basuh baju yang berkilo2 tu... lepas tu nak kena iron cadar2 hotel... huhu berpeluh sampai kekaki tahu tak... huhu sejam je bekerja dah memang mandi peluh... huhu hampir 3 minggu kot saya bekerja... tapi rasa macam lama giler... sebab penat sangat2... saya dah slim tau... 3 minggu je kerja... baju semua dah longgar2... hehehe... jadi sesiapa yang rasa nak kurus tu...cuti sem ke... cuti sekolah... pergi kerja kat kedai dobi... sure and confirm pusat treatment pelangsingan badan free... siap duit lagi dapat... sape nak bagi kan...:p

Berat badan saya maintain sampai ke tahun akhir... melaram je la kerjanya... hehehe tapi melaram pun... saya ni memang simple..setakat jeans dan Tshirt lengan panjang... tak pun... skirt labuh dengan tshirt... kekadang pakai baju kurung... itu aje... tak de la sampai pakai kebaya bagai..:p 

Lalui hari2 di Universiti hingga ke akhirnya...tanpa perlu risau tentang berat badan...:D

Masuk kerja... badan saya memang naik dah... hehehe 50 kg... tak rasa gemuk lagi... pastu maintainla 50 kg... sampai ke kahwin... kwang2 bila sebut kawen... awal2 perkahwinan... kan senang hati... :D berat badan saya dah naik sampai 55kg tau...[saya tak paham... kenapa kahwin mesti senang hati... mesti sebab tak paham lagi alam rumah tanggakan... sebenarnya... baru saya sedar... kahwin it's not ending... but...it is the beginning of woman's life...]

Masa prengnatkan Khalis... berat badan saya memang nak mencecah 90kg tau... sebab makan tak berhenti2... asal tak makan je... mesti saya akan rasa loya... dan kalau dah loya... akan diselangi dengan rasa pening2 segala macam... mula la mak nak hangin ok... hehehe... jadi baik saya makan untuk hilangkan loya... jadi semua staff2 pun akan selamat daripada kena marah... kesian dorang... tapi dah marah pun... alhamdulillah... mereka selalu memahami saya..:D lepas tu saya baik balik... pujuk dorang... huhu belanja ais krim potong beli kat Giant... hehehe... tapi all my staffs.. memang helpfull sangat2... masa bekerja saya memang tak tension... yang tension... paperwork... dan inventory... masa ni... memang konfirm2 akan telan orang kalau buat salah...Ok dah... sudah...nanti ada masa saya cerita lagi tentang my working experience...:)

Sekarang Khalis dah Setahun 6 bulan... berat badan saya...jangan terkejut... 70kg tau... cuba bayangkan... malasla nak tayang gambar... malus pilus gitu... hehehe... saya memang nak kurus sekarang ni... sebab apa...dada saya dah ada sakit2 [risau sakit jantung pulak... anak dah la kecik lagi...huhu] lutut memang asyik sakit je...[sebab nak tampung berat badan yang terlalu berat ni kot... hehehe] selalu sesak nafas... dan of course... baju... banyak2222[nak tunjuk ke banyak la ni] sangat tak muat... huhu pakai baju masa pregnantla... siap ada yang tegur saya ..."eh, miss pregnant lagi ke" huhu malu tak... itu tandanya...saya gemuk macam mengandung la tu...:(

Kalau nak ambil pil2 diet segala macam ni... boleh je... nak minum produk pelangsing badan... memang banyakkan kat pasaran...cuma sediakan duit dan pilih je... ikut rasa berkenan...:D... tapi... saya sekarang masih lagi memegang title BREASTFEEDING MOM... jadi takut juga nak ambil ubat2 dan pil2 sebarangan... huhu jadi biarkanlah... berat badan yang meningkat hari demi hari ni... huhu maklumla...saya buat kerja2 design sampai malam2... lepas tu...dah sah2 lapar.. apa lagi... makan pun malam2...;p mana tak GUMUKS... boleh je saya nak pakai PREMIUM BEAUTIFUL yang ada dalam simpanan tu... tapi... adus... healing crisis dia yang wat saya tak tahan ...sebab tu sampai sekarang saya tak de kekuatan lagi nak pakai...:(

Tapi disebabkan fikir masalah kesihatan... saya kena wat sesuatu... sebab bila cakap berlebihan berat badan... akan sinonim dengan penyakit yang merbahayakan...takut...huhu mencegah lebih baik daripada merawat... Saya ambil keputusan untuk ambil VITAMIN... bukan pil kurus ya... ini VITAMIN... 
saya memang ambil supplement untuk saya punya Breastfeeding Journey... supaya air susu untuk Khalis..lebih berkualiti... kekadang makan pun tak ikut time... Jadi untuk itu... Kak Sherry juga la yang menjadi rujukan saya  untuk bertanya macam mana nak handle masalah berat badan saya yang semakin meruncing ni... at the same time...saya tak nak ada sebarang effect kepada Khalis... yes... jawapannya.. mesti la set untuk mengurangkan berat badan daripada SHAKLEE... perlu diingatkan... ini bukan pil kuruskan badan... tapi Vitamin untuk menyingkirkan lemak2 berlebihan dan pada masa yang sama memberi  banyak kebaikan dan khasiat kepada badan... Kak Sherry suruh saya mencuba TRIAL PACK untuk set mengurangkan berat badan... [saya ambil trial pack je... sebab saya tak mampu lagi..:D bukan sebab saya tak yakin tau... huhu]

apa yang ada dalam TRIAL PACK itu... dan fungsinya...

LECITHIN
ini untuk memecahkan lemak... dan membakar lemak...

ALFAFA
ini adalah raja segala tumbuhan... memberi kesihatan untuk wanita... especially dalam menangani masalah keputihan... dan bagi ibu2 menyusu... ini adalah sebagai MILK BOOSTER...

VITAMIN B
[yang ini saya paling suka...]
B "for Beauty From Inside", ini untuk mengelakkan stress... memenenangkan diri... dan juga membuatkan kulit kita cantik... 
Saya makan ...pagi esok saya bangun... kulit muka saya dah tak berminyak...dan dah tak kelihatan kusam...

dan satu lagi... semua vitamin ini adalah ikhtiar dan usaha kita... DOA adalah senjata paling ampuh... Insyaallah...semua berlaku kerana kehendaknya... Jika DIA berkata ya... maka ya la ia... Wallahuallam...

Selepas saya makan TRIAL PACK ini selama 3 minggu... saya dapat rasa perubahan... kulit saya jadi tak kusam... Berat badan saya tak timbang... tapi...saya rasa badan saya ringan sesangat... dan isi2 bahagian bahu ini dah berkurangan... kerana...tulang selangka saya dah terjengul keluar..:D... badan pun tak sakit2... lutut dan tak sakit... perut saya... ha... ini jangan terkejut... dan separuh flat ok... lepas ni boleh la i melaram u... ehehe... dada saya dah tak sakit... Alhamdulillah...

Kepada sesiapa yang berminat nak dapatkan TRIAL PACK ini... jemput ke blog kak Sherry... boleh hubungi beliau... orangnya sangat2 peramah... dan dia akan sedia membantu bagi mereka yang berminat... Insyaallah...:)

11 Comment (s):

  1. Salam.. Sha, mahal tak harga set trial tu? Boleh bertahan untuk berapa lama ye? Risau juga Kak Nur sebab berat badan akak pun senang naik.. Kalau betul2 berkesan, bolehlah akak cuba.

    ReplyDelete
  2. @nba-Nur
    kak nur... tak mahal..50 untuk sebulan...:)

    ReplyDelete
  3. wah menarik lah..
    seronok bc citer ko nih :)

    ReplyDelete
  4. chubby mommy, bila la berat ai nak cecah 50kg ni. huhuuu. ada pil gemuk tak? terbalik dah =) yg penting kena happy dan sihat selalu.

    ReplyDelete
  5. kak emi pun ada masalah berat badan....ni ha dah 75kg...dah try macam-macam, dah kurus lepas tu gemuk balik sebab asyik makan je hehhe

    ReplyDelete
  6. serius..shaklee memang berkesan...sekarang tengah melaram sakan..takut sangkut balik dah kena slow balik bab laram ni...hikhik

    ReplyDelete
  7. Sha..kak ina lak cuma minum teh herba life...asik dok buang air je...Alhamdulillah berat dah kurang...tapi prodek herba life ni mahal sikit kan...kak ina beli mana yg perlu je...

    ReplyDelete
  8. me pun dah mula risau dgn berat sendiri..so baru order set trial shaklee ni hehe.
    harap dpt buang lemak2 tak berkaitan.haha

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™