Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Fadhilat Menamakan Anak 'Muhammad'

Dipagi Jumaat yang sangat2 mulia ini saya nak kongsi satu artikel yang sangat menarik... dan mula2 saya membaca artikel ini di blog sha, saya menitiskan airmata gembira, sedih dan pilu... Subahanallah... Sungguh saya kata... artikel ini sangat menyentuh jiwa saya sebagai seorang ibu... Lalu saya meminta izin sha untuk ambil artikel ini...Terima kasih sha...=) Hayatilah semoga artikel ini menjadi manfaat untuk anda semua...

Beberapa hadis telah diriwayatkan untuk menyatakan beberapa kelebihan bagi
anak-anak yang dinamakan Muhammad atau Ahmad ( mudah-mudahan menggalakkan
orang-orang menamakan anak mereka dengan salah satu nama-nama itu)

Daripada Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah saw telah bersabda :
"Akan berdiri dua orang hamba Allah di hadapan Allah Ta'ala di padang Mahsyar,
lalu Allah Ta'ala memerintahkan kedua-dua mereka masuk syurga
maka berkatalah mereka berdua : "Hai Tuhan kami bagaimanakah kami berhak untuk
masuk syurga?
Lalu berfirman Allah Ta'ala : "Hai hambaKu berdua, masuklahkedua-dua kamu
ke dalam Syurga kerana Aku telah bersumpah kepada diriKu bahawa orang yang
namanya Ahmad atau Muhammad itu tidak akan masuk Neraka."

Dan telah diriwayatkan daripada Ja'far bin Muhammad bahawa apabila berlaku Hari
Kiamat maka akan berteriak satu teriakan. "Bangunlah hai sesiapa yang
namanya Muhammad dan masuklah ke dalam syurga sebagai penghormatan agung
kepada Nabi Muhammad saw."

Dan pada suatu riwayat yang lain pula bahawa akan berteriaklah suatu yang
berteriak pada Hari Kiamat: "Hai Muhammad," lalu Nabi saw pun mengangkat
kepalanya pada tempat itu maka Allah Ta'ala pun berfirman : "Saksikanlah
bahawa Aku mengampunkan tiap-tiap sesiapa yang namanya sama dengan nama
Muhammad"

Dan daripada Ali bin Abu Talib k.w. bahawa ia telah berkata : "Tidak ada
suatu hidangan makanan yang disimpan lalu datang hadir padanya seorang yang
namanya Ahmad atau Muhammad melainkan Allah Ta'ala memuliakan rumah itu dua
kali ganda."

Telah diriwayatkan oleh Ibnu Abi Malikah daripada Ibnu Juraij daripada Nabi
saw yang telah bersabda : "Barangsiapa ada isteri yang sedang mengandung
dan bercita-cita hendak menamakan anak yang masih di dalam rahim itu
Muhammad maka Allah Ta'ala akan mengurniakan kepadanya anak lelaki dan jika
ada seorang yang bernama Muhammad di dalam sebuah rumah nescaya Allah
Ta'ala mengurniakan berkat di dalam rumah itu"

Telah bersabda Nabi saw lagi : "Apabila kamu namakan seseorang itu Muhammad
maka hendaklah kamu hormatkan dia dan lapangkan tempat baginya di dalam
sesuatu majlis dan jangan masamkan atau hodohkan mukamu kepadanya."

Whitey Note: Begitu besarnya cinta Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W sehingga sesiapa yang mempunyai nama seperti Baginda pun akan diangkat darjatnya... Subahanallah
Hati saya menjadi sayu kerana nama Khalis bermula dengan Muhammad (Khalis Putra) . Saya senantiasa mendoakan dia akan menjadi anak yang soleh dan baik... dan semoga dia akan tinggal di Syurga Allah di Akhirat kelak... Semoga anak ibu bahagia di dunia dan juga di akhirat... amin...

14 Comment (s):

  1. ah ah la dear..sedih baca entry nie...Ayu dulu time nagndungkan Ian..memang nak anak boy sebagai anak sulong and memang niat nak letak nama Muhammad depan nama tu..alhamdulillah....itula heroku.
    Muhammad Adrian Zikri

    ReplyDelete
  2. kami merancang untuk menamakan anak kedua kami Muhammad... Disebabkan kebiasaan orang Melayu akan memanggil "Mamat" (ertinya arabya mati).. maka kami tambah Eimran sempena nama surah Al-Quran...(cam entry blog saya, pilih nama anak)..
    Jadi kita kena ubah kebiasaan kita, toksah panggil mamat...

    ReplyDelete
  3. wah..saya yg xde anak ni pon terharu..

    ReplyDelete
  4. @mummy_ayu ye ke? hehe masa saya pregnatkan Khalis saya tak cadang nak letak nama dia Muhammad... saya cadangkan nak letak Khalis Mizan/Khalis Haikal/Khalis Zafran. tapilepas lahirkan dia... my hubby nak letak Muhammad. Saya ingat nak letak Khalis Muhammad maksudnya Suci yang dirahmati... lepastu lupa pulak yang saya pernah janji dengan my hubby kalau dapat anak lelaki mesti ada putra n kalau anak perempuan mesti ada putri.. hehe jadi... saya pun letak Muhammad Khalis putra...hehe

    ReplyDelete
  5. @Safinaz Hanum Ahmad Anuar ya ke? saya masa letak nama khalis pun orang selalu panggil Khalish... tapi saya betul kan... Khalis...bukan Khalish... jadi mereka pun paham la... hehe kalau muhammad.. panggil mamat saya akan betulkan... sebab biasanya kalau khalis buat perangai sikit.. saya akan panggil muhammad... tak panggil dia Khalis... hehe

    ReplyDelete
  6. @Are-Gya ya la... saya masa mula2 baca pun memang terharu... tak tahu kenapa air mata tiba2 menitis...=')

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah nisha...anak2 kak izan pun 2 orang letak ahmad n twins letak muhammad...
    **moga anak2 kita mjadi anak2 yg soleh dan berbakti pada ibubapa kelak ye~

    ReplyDelete
  8. mama ija xtaw psl ni masa muda2 dlu
    naseb baik masa dpt adik bongsu
    da taw
    hehehe
    ada 4 hero
    sorng je ada nma muhammad kt prmulaan nama..:D

    ReplyDelete
  9. akak..nk copy cite nih...thanx...

    ReplyDelete
  10. Ya Allah . sedihnye ifa . sebab ade yang suruh ifa letakkan Muhammad time ifa baru lahir . tapi ifa x letak . huhu ..(T_T)

    ReplyDelete
  11. my 1st baby nama Muhammad Ariff..sy dan hubby mmg xberniat nak nama kan dengan nama yg panjang2...kesian kat cikgu skolah kne panggil pnjg2..hehehe..lgpun dari apa yang pnah sy baca(dan pnah tgk dalam crita kat Tv-cerita Ahmad Muhammad tu)kte sbgi ibu bapa harus memanggil anak dengan nama penuh mereka...(sy dah amalkan)..jd cuba bygkan kalu nama anak pnjang2 n berbelit2...apa yg penting ada makna yang baik dalam islam...ibu syg Muhammad Ariff..

    ReplyDelete
  12. salam..maaf sekiranya kehadiran komen ini mengganggu tuan empunya blog..sekadar teguran dan perkongsian..hadis yg mnyatakan bahawa org yang bernama muhammad atau ahmad tidak akan masuk neraka merupakan hadis maudhu' (palsu)..ibn qayyim al-jauziah ada mengatakan bahawa neraka tidak dapat dielakkan darinya dengan nama atau gelaran.syurga dan neraka dinilai melalui amalan soleh..
    boleh rujuk http://www.darulkautsar.net/print.php?page=8&ArticleID=24..
    asif jiddan..

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™