Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Zaman Kecilku dan Buah Liar

Hari ni saya tak sihat... demam... sakit tekak... batuk... tapi gagahkan diri juga nak buat entri dan blogwalking... pagi ahad macam ni mesti semua teman2 saya sedang nyenyak tidur...

Kenangan zaman saya kecik2 dahulu terlalu banyak dan terlalu indah... jadi saya taip entri ini adalah untuk kenangan saya di hari tua... mana la tahu kalau lupa... boleh juga buka blog...baca2... Insyaallah jika ditakdirkan Allah S.W.T yang umur saya panjang... sempat la untuk membaca semula kisah2 ini...

Saya membesar di Kelantan... jadi majoriti penduduk negeri ini adalah orang kampung... sudah tentulah saya dibesarkan dengan gaya hidup kampung... Jadi bila tinggal kat kampung, memang tak kan lari daripada bermain2 dalam semak, main2 di tepi sungai, main2 kat sawah... wah! indah sekali kenangan itu... tak payah fikirkan masalah dan hidup sentiasa Happy... Kalau masa kecik2 dulu saya seorang kanak2 yang jarang menangis... tapi bila dewasa ...saya selalu menangis... kenapa ya? =p dah jadi emosional pulak ayat itu...

ok! continue to the story... actually saya nak cerita tentang buah-buah liar yang menjadi kegemaran saya semasa zaman saya kecik2 dahulu... tak tahula... buah-buahan ini anda pernah makan ke tak... biasanya buah-buahan ini banyak ada kat kampung2 di Kelantan... negeri lain saya tak tahu... biasanya akan tumbuh liar di dalam semak2, tepi sawah, dan tepi sungai...

Gambar buah kat atas ni... namanya buah Keranji... anda pernah makan tak? isinya rasa masam manis... isinya warna oren, kulitnya sangat rapuh...dan sangat mudah dibuka, dengan cuma tekan je kulitnya terus dapat makan isi...saya suka... ingat tak pantun "Sorong papan tarik papan, Buah Keranji dalam perahu, Suruh makan saya makan, suruh mengaji saya tak tahu" hehe pernah juga mak saya beli buah ni kat pasar... tapi kalau kat dalam hutan punya lagi sedap...

Yang ni pulak... Buah jambu batu... yang ni the best... kalau sebut pasal jambu batu warna pink ni, memang banyak sangat kenangan saya...saya pernah buat entri tentang memori saya panjat pokok... buah jambu ni sedap... berbeza sangat dengan jambu2 yang dijual di kedai2 buah... manis.... dan memang menjadi kegemaran saya masa kecik2 dulu... hehe pokok jambu ni ada kat tepi sawah... dan bawah pokok ni la tempat saya lepak2 dengan che Yuyu...dah lapar.. makan buah jambu..=p

Ha... yang ni pulak buah berangan... sekarang ni buah berangan ni ada juga dijual kat Shopping complex... tapi harganya memang mahal la... hehe kalau beli RM 5 tu dapat makan sikit je... kekadang tu... tak cukup walaupun beli RM10... tapi buah berangan tu bukan malaysia punya.. yang tu import dari Jepun... (agaknya buah ni berasal dari Jepun kot... Jepun kan pernah jajah Kelantan dulu... mungkin biji benihnya tertanam di Kelantan...=) masa saya kecik2 dulu... buah ni biasanya banyak terdapat di kebun2 getah... nenek saya kan penoreh getah... jadi hari2 dia bawa balik buah berangan... nenek saya akan goreng tanpa minyak... dan kami makan... pergh! sedap dan 'Bangin" je rasanya...

hehe ini buah yang sangat special! kenapa? sebab buah ni sangat sedap!!! dan jarang2 berbuah... tapi kalau berbuah memang banyak... saya yakin anda semua memang tak pernah makan kan? buah ni namanya buah Kemunting... isinya sangat2 manis.. walaupun kecik... biasanya... saya dengan Che Yuyu akan pergi cari buah ni kat semak2 kat tepi Sungai... kalau dapat banyak... biasanya kami bawa balik n buat jem... memang sedap... kalau sekarang rasa macam blueberry la... hehe tapi ini versi kampung punya... kalau time musim banjir dah nak habis... hujan pun turun renyai2... masa tu lah kami pergi cari... memang adventure... ya la budak2 kecik main tepi sungai... hehe tapi kami berdua ni memang berani...(bestnya zaman kanak2...)

i think it's the end of my story... sebenarnya banyak lagi buah2 lain... tapi yang 4 ini adalah yang paling saya suka.... terima kasih kerana sudi membaca... =( peningnya kepala tapi kena gagahkan diri juga untuk buat Blogwalking...

28 Comment (s):

  1. jarang dapat tengok buah buahan yg pelik2 ni.

    ReplyDelete
  2. wahahahahaha..terbaik post ni!Buatkan hatiku merindui kampung halaman...huhu

    rasanya hampir semua buah yg penulis makan tu saya pun makan dulu kecik2..hehehe
    Latest post:Org tanya,saya jawab..nak tanya?

    ReplyDelete
  3. nana suka buah berangan..
    hhuhuhu..
    kalo seminggu xrase mmg xsah, slalu merengek nk!! :P

    ReplyDelete
  4. buah kemunting tu byk akak kt kampung sy...

    ReplyDelete
  5. kampung kat nerni? saya pun bleh dikatakan sama la kengangn buah2 kampung ni..setiapnya ada kenangan dan memang best mkn,plak2 jmbu batu pink tu, dengn biji2 digigit skali,dan siap chop dgn adikberadik yg putik tu bila dah besar aku punyaa.haha..ptg2 lpk atas pokok..beessttt..miss my good old day

    ReplyDelete
  6. sy tau buah ni...kalau mkn mesti lidah jd purple kan...eh yeke...hehe..

    ReplyDelete
  7. hi nisha...
    kita sama...kak izan pun membesar kat kampung jugak...tp serius cakap 4 jenis buah yg nisha tunjuk ni mmg kak izan xpernah makan...
    **teringin nak makan buah berangan kalau ternampak jual kat mana2...tp xpernah beli pulak :(

    ReplyDelete
  8. salam,

    kecuali buah keranji..semer dah merasa (termasuk le panjat pokok, hehe). semoga cepat sembuh ye..

    ReplyDelete
  9. buah berangan tu sdp tak ? salu nampak cina gaul2 kt shopping complex.

    ReplyDelete
  10. alahai...rasa sama pulak masa kak ida tengah budak2 dulu..semua buah yg mommy tunjukkan ni memang kak ida dan sepupu2 kak ida cari dalam hutan..masa tu tk takut pun apa2 bahaya..rasanya dah berpuluh tahun tk jumpa buah kemunting dn keranji..
    teringat g kutip buah berangan dan bakar sendiri bawah pokok, manisnya kenangan masa kecil dan remaja.

    ReplyDelete
  11. buah berangan...fuh lama tak makan..
    sodap nih...tapi itu ikut musim tak..heee

    ReplyDelete
  12. @nuriz hehe nuriz...buah ni memang dah jarang ada.. sebab kebanyakan pokok2 sudah ditebang... tapi buah berangan tu ada jual kat pasaraya..orang putih panggil chestnut...

    ReplyDelete
  13. susah nak jumpa buah2 yg dulu2..pokoknya semua dah tak de..

    ReplyDelete
  14. @iqbalsyarie terima kasih iqbal... ya ke? hm... kalau tinggal kat kampung... buah2 macam ni la yang jadi santapan...

    ReplyDelete
  15. @NaNaJoe sama la nana... hehe nanti dapat payment bleh la blanja akk makan buah berangan...=p

    ReplyDelete
  16. @Cylia Chel ya ke? hehe nak bleh? lama dah tak makan dik..=)

    ReplyDelete
  17. @izahdaut hehe saya kampung kat pasir putih... kampung pulau 5... kenal ke? hm... betul2 kalau jambu tu memang suka sangat makan... huhu

    ReplyDelete
  18. @deena farhana buah yang mana deena... rasa buah yang deena cakap tu.. buah kerian... hehe saya tak suka sangat makan buah kerian...

    ReplyDelete
  19. @Izan Ishak suami kak izan kan orang kelantan... cuba tanya dia.. mesti dia tahu buah2 ni... buah berangan ni banyak jual kat shopping complex...tapi jangan beli yang cina duk jaga... ada yang melayu jaga juga... sedap...

    ReplyDelete
  20. @Lynn Nasir terima kasih sis... hehe buah keranji tu kalau mak saya beli sekilo pun habis saya makan.. kekadang orang pun pelik... apala yang saya suka sangat dengan buah keranji tu...=p

    ReplyDelete
  21. @Frank Lampard ish... yang melayu gaul pun ada... jangan beli yang cina gaul...=p

    ReplyDelete
  22. @Idalara sedapnya kak ida... huhu suka sangat2 kalau buah berangan tu yang fresh punya... yang jual kat pasaraya sekarang yang dah letak bahan pengawet... hm... betul2 masa kecik2 dulu... apa pun tak takut...

    ReplyDelete
  23. @syahrilhafiz hm... rasa tak ikut musim kot... hehe sebab masa kecik dulu... boleh dikatakan hari2 nenek saya bawak balik dari tempat dia menoreh getah...

    ReplyDelete
  24. @hani betul tu hani... huhu semua pokok pun dah kena tebang...

    ReplyDelete
  25. :)
    tapi sy jarang dh balik kpg kak..lgpun msih ada ke tak buah tu..

    ReplyDelete
  26. nice post whitey mommy, mudah-mudahan jadi penulis handal yo..

    ReplyDelete
  27. sapa boleh pos saya sikit buah keranji, buah kamunting kat atas tu sikit pun 15biji gitu tak per. Kita boleh runding lah harga n pos.
    email saya di ardbox@gmail.com

    tq

    ReplyDelete
  28. Saya pernah makan buah kemunting ni dengan
    Abang saya.i miss those days. 😢

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™