Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Anak Kecil Yang Bercita-cita Menjadi Pembunuh!


Pernah ke terbayang yang anak kecil berumur 8 tahun bercita2 untuk menjadi seorang pembunuh?

Anak Kecil ini seperti biasa pergi sekolah seperti kanak2 yang lain...
pada suatu hari...
cikgu mengajar tentang tajuk cita2 saya...
(biasalah budak darjah 2... ini lah yang akan mereka belajar...
untuk memupuk semangat berusaha mengejar cita2...)

Cikgu: ok, murid2 hari ni kita akan belajar tentang 'Cita2 Saya'...semua orang mesti ada cita2 kan?...
baiklah...buka muka surat 85...
ok mula daripada kamu Nadia...
Nadia: cita2 saya nak jadi Cikgu...
Murni: Cita2 saya pulak nak jadi Doktor...
Ikram: Saya nak jadi
Polis, Cikgu...
Shafiq: Saya nak jadi Askar, cikgu...

sampai giliran Anak Kecil itu...
Anak Kecil: Cita2 saya nak jadi Pembunuh Upahan, cikgu...
(dengan nada lemah)
***suasana diam...ada juga murid yang sedang berbisik2...
Cikgu: kenapa kamu nak jadi pembunuh? tak baik... berdosa...
Anak Kecil: sebab saya nak bunuh ayah saya...ayah saya jahat...
dia tinggalkan mak saya dan saya...
Cikgu: itu tak baik nak...
~cikgu terus pujuk anak kecil itu...
anak kecil itu menangis tersedu2...

******************************************************
selang beberapa hari...
Cikgu meminta Anak Kecil itu memberi surat kepada Ibunya...
Ibu Anak Kecil itu dijemput hadir ke sekolah untuk membincangkan permasalahan ini...
kerana Cikgu bimbang ia akan merosakkan akhlak anak kecil...
dan ingin mengetahui apa sebab anak ini bercita2 untuk membunuh anak sendiri...

Disuatu pagi...

Cikgu: Puan tahu kenapa saya panggil puan kesini...
Ibu Anak Kecil: tak tahu cikgu, anak saya ada masalah ke?
~Cikgu terus bercerita keadaan yang berlaku tempoh hari ...
Ibu Anak Kecil: Anak saya jadi macam tu... sebab dia di tinggalkan oleh ayahnya sejak dari kecil lagi... sejak dia mula kenal apa itu dunia...
dia mula bertanya ...
dimana ayahnya...kenapa orang lain ada ayah sedangkan dia tiada...
tambahan pula bila ada diantara kawan2 dia selalu mengejek dia anak yatim...
memang salah saya kerana saya berbohong kata ayahnya sudah meninggal...
tetapi...
baru2 ini...
anak saya pergi ke rumah atuknya...
dan terbongkarlah cerita tentang ayahnya tidak meninggal...
tapi ayahnya meninggalkan kami sejak dia kecil lagi...
mulai dari saat itu dia sering kali kelihatan murung...
saya tidak sangka...
perkara ini begitu mempengaruhinya...
Cikgu: Puan, kanak2 mudah tersentuh hatinya... terutama bila dia tahu dia ditipu...
puan kena didik dia baik2 kerana emosinya sudah tidak stabil...
saya cuma menyatakan pandangan saya...
kerana walaupun baru berumur 8 tahun,
tapi fikiran dia sudah terganggu...
puan, tengok pada kertas ujian ini...
macam mana Anak Kecil menulis namanya...
~sambil cikgu memberi kertas ujian...

***Anak Kecil Binti Ibu...***
~ibunya terdiam membaca tulisan anaknya itu...
Cikgu: sepatutnya berbintikan Ayah...sampai macam ni sekali perasaan benci Anak Kecil terhadap bapanya...
Ibu Anak Kecil: baiklah cikgu, saya akan cakap perlahan2 dengan dia...
Cikgu: ya... saya pun akan tolong tengok2kan ketikadia berada di sekolah...
~si ibu terus memujuk2 anaknya...
ternyata hati anaknya cepat lembut...
"ibu sayangkan sayang... tak pelah ayah takde pun... ibukan ada"
Anak Kecil itu menangis dan menangis...
(sedih hatinya terubat dengan kasih sayang ibunya...)

*******************************************************
sedih tak baca cerita ni?
hm... saya yang tengah menaip pun menangis berjurai2 ...
hati kanak2 mudah tersentuh...
dan akan mempengaruhi tingkah lakunya...
oleh itu, sebagai seorang ibu bapa sebelum buat sesuatu perkara...
kena fikirkan anak...
bila kita sudah mempunyai anak...
kita kena letakkan anak sebagai perkara utama...
kerana Anak adalah Amanah Allah...
sebagai seorang ibu bapa kena berfikir...
apa kesannya terhadap anak jika kita melakukan itu atau ini...
kesan terhadap anak sangat ketara...
anak akan rasa kesunyian...
anak akan rasa kurang kasih sayang...
dan kekadang rasa terumbang ambing tiada tempat bergantung...


10 Comment (s):

  1. walaupun b'lom berkawin*...
    tapi dapat menjiwai ini crita...
    betol2...those yang dah ada anak..
    pikey2 an la sebelum wut sumting tuh...jgn wut ikot kan prasaan..pikey rational..emm...tacing plak tetiba..hadoy!

    ReplyDelete
  2. ibu bapa mencorakkn ank2...semoga...ank2 kite mndpt kehidupn yng sempurna...amin

    ReplyDelete
  3. 'Though I don't understand malay well, I get the point from this story. Thanks a lot for this post..

    ReplyDelete
  4. itu la anak kecil. sbg ibu, dari anak tu kecil lagi, kite dahh tau apa ada dlm hatinya :D pentingnya kasih sayangkan??

    ReplyDelete
  5. cane nk soh org x benci parents? senang je...










    setiap sesauatu ada sebabnya.. tiada yang sia-sia

    ReplyDelete
  6. anak kecik tu ko ker? tnya jek ;p

    ReplyDelete
  7. sedihnyer.bdk sekecik itu,tpi byk menyimpan benci kat ayh die..

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™