Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Mi Maggi Cara Saya...

siapa yang tak pernah makan maggikan?
sebut kata maggi memang ramai yang dah pernah makan...
walaupun bukan "kipas susah mati" maggi...

hari ni untuk makan tengah hari saya...
memang special..
terasa teringin pulak nak makan maggi dengan nasi...
kenapa? pelik...tapi ini benar...


ini dia... mi maggi dengan nasi...
sedap tak sedap ikut citarasa masing2...
bagi saya sedap!
lagi sedap kalau guna maggi kari...
tapi hari ni saya guna maggi tomyam...
(my hubby dah makan maggi kari malam tadi...huhuhu)
kurang sikit la sedapnya sebab rasa macam muak bila dah makan banyak sikit
(banyak sikit????! tak takut gemuk ke? ehehe)

nak tahu asal usul saya mendapat idea untuk makan nasi dengan maggi ni..
(sila sediakan tisu, sebab saya bimbang anda akan menangis...)
masa tu saya berumur 15 tahun ...
kat rumah tiada sebarang lauk pauk untuk dimakan...
sebab mak saya pergi bekerja...
dan makcik saya pergi kerja...
duit ditangan hanya ada RM3...
masa tu saya tinggal kat kampung dengan atuk saya...
atuk pun dah tak kuat nak cari lauk dan masakkan untuk saya...
jadi saya kena masakkan untuk dia...
kat kampung mana ada nasi2 bungkus2 di waktu tengah hari macam kat bandar...
jadi kalau lapar kena masak sendiri...
(sedih sangat la...tak dapat nak teruskan penulisan...
tapi kena habiskan cerita juga...)
saya fikir idea yang terbaik adalah beli maggi kari...
2 bungkus...(ya la kan masa tu sayakan dikira budak2 mana nak fikir sangat pasal nikan?)
tapi atuk saya tak nak makan maggi ...
dia nak makan nasi juga...
sebab katanya makan maggi hanya kenyang sekejap sahaja...
saya pun masakkan nasi untuk dia...
dan saya pula masakkan maggi untuk saya...
tapi di sebabkan tak de lauk takkan atuk saya nak makan nasi sesaja kan...
atuk saya cakap...
"tak pe la biar che makan nasi dengan kuah maggi tu..."
saya pun iyakan...
sebab masa umur saya 15 tahun saya memang tak pandai pun nak masak2 ni...
sedih sangat masa makan tu...
tapi atuk saya makan dengan lajunya...
sebab lapar..
saya pun sama...
saya ikut atuk sekali makan nasi dengan maggi...
tapi bila dah makan rasa sedap pulak...
itu lah kisahnya kenapa saya suka sangat makan nasi dengan maggi...
sehingga sekarang pun saya masih terasa lagi suasana semasa makan dengan atuk...
Al-fatihah untuk Che..
(tak tahu kenapa dari bulan lepas lagi hati ini rindu sangat dengan atuk saya...)

saya juga pernah terbaca kisah ibu dengan 6 orang anak...(kalau tak silap majalah wanita)
selepas di tinggalkan oleh suami...
mereka tiada tempat bergantung..
dan duit pun tidak mencukupi untuk si ibu membeli lauk pauk kerana bilangan tanggungan yang ramai...
si ibu hanyalah seorang tukang jahit...
jadi bagi menampung hidup anak seramai 6 orang anak yang masih kecil seorang diri sangatla sukar...
setiap hari lauk mereka adalah...
mi yang digoreng dengan kicap, tanpa apa2 bawang atau cili...
mi kosong dan kicap sahaja.
lalu mi itu dimakan dengan nasi...
sehinggalah sampai satu tahap hidup mereka stabil...
barulah si ibu boleh membeli lauk pauk
apabila anak2 beliau sudah dewasa dan berjaya...
semua anak2nya mempunyai kerja yang berjawatan tinggi...
ibu tersebut sangat bangga dengan pencapaian anaknya..
(kalau tak silap saya beliau mendapat anugerah ibu tunggal yang berjaya)
setiap kali anak2nya balik kampung...
mereka akan menyuruh si ibu masak mi kosong dengan kicap untuk dimakan dengan nasi...
walaupun mereka mampu membeli lauk pauk yang sedap2 tetapi...
mi kosong dan kicap jugala yang menjadi lauk kegemaran mereka...
setiap kali si ibu melihat anak2nya makan nasi berlaukkan seperti itu...
air mata sayunya mengalirkan kerana terkenangkan kesusahan hidupnya yang dulu...

dah selesai taip ni...
saya rasa sedih sangat2..
(speechless)
hanya air mata yang mengalir...

3 Comment (s):

  1. hahaha laaa ingatkan kite je mkn megi ngn nasik, rupanya awak pun sama...hahaha! kite biasa je :)

    ReplyDelete
  2. ni kalau order kat kedai mamak maggi campur nasi..pastu ceritakan skali asal usul resepi..mahu mengalir air mata mamak dlm pinggn..jadi maggi nasi air mata mamak

    ReplyDelete
  3. ye saya mase kecik2 dulu pon makan nasi ngan maggi.. mase tu umo baru 3 thn macm tu..

    mungkin makan nasi ngn maggi ni la y buat sy bijak cket dari org len.. hahahha itu kate org..

    erti susah mmg membuatkan sesorang mampu mengecap kejayaan.. itupon jika dia positif.. ye mari positifkan diri kita

    http://hidupaku-mylife.blogspot.com/2010/05/menangis-lagi.html

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™