Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Cuba Teka Bayi Perempuan atau Lelaki???

Biasanya cara mudah untuk mengetahui jantina senang sajakan...
pergi saja scan kat klinik! senang...
tapi sebenarnya orang mesti lagi suka teka menekakan?...
tengok perut, bulat ke lonjong...
tengok cara pemakanan...
itu caranya orang zaman2 dulu menekakan?
tapi sekarang pun ada juga perkara macam gitu...
masa aku mengandungkan khalis dulu...
ramai yang cakap baby girl...
but i don't believe it because from my sense it is boy...
haha ternyata aku tepat...
biasanya orang akan meneka melalui tanda2 perwatakan kita...
aku rasa perwatakan aku dulu ganas jadi lebih kepada mendapat anak lelaki la...
tapi ada orang kata perut bulat...
sebab tu mereka berkata aku akan mendapat baby girl...



Tanda Anda Akan mendapat Bayi Lelaki
  • Anda tidak mengalami morning sickness yang teruk pada awal kehamilan atau mungkin tiada langsung
  • Degupan jantung bayi kurang dari 140 kali seminit
  • Anda rasakan beban berat pada bahagian hadapan tubuh
  • Perut anda kelihatan bulat sempurna
  • Bahagian aerola (daerah hitam disekitar puting) akan menjadi lebih gelap
  • Bentuk perut condong ke arah bawah
  • Sukakan makanan yang masam dan masin
  • Suka makan daging dan keju
  • Tapak kaki selalu berasa sejuk
  • Tangan selalu kekeringan
  • Suka menghadapkan wajah kearah utara semasa tidur
  • Bukan hanya anda, tetapi suami juga mengalami pertambahan berat badan
  • Anda akan kelihatan lebih berseri semasa hamil
  • Hidung tampak lebih mekar
  • Selalu sakit kepala


Tanda Anda Akan mendapat Bayi Perempuan
  • Mengalami Morning sickness di awal kehamilan
  • Merasakan beban berat pada bahagian punggung dan pinggul
  • Payudara kiri lebih besar berbanding kanan
  • Rambut anda berwarna agak kemerahan berbanding sebelumnya
  • Bentuk perut condong ke arah atas
  • Perut tampak agak lonjong
  • Mengidam makanan manis
  • Sukakan buah-buahan
  • Suka minum air atau jus yang bersifat masam
  • Anda jadi lebih cerewet semasa hamil
  • Mudah moody berbanding sebelumnya
  • Kulit wajah mudah bermasalah berbanding sebelum hamil
  • Tidak suka makan roti bersama kulitnya
  • Payudara kelihatan mengembang
  • Suka menghadap muka kearah selatan semasa tidur

Berdasarkan pengalaman aku pula
  • aku banyak tertarik dengan buah-buahan yang berwarna merah...
  • memang aku suka sangat makan buah,memang tak boleh hidup sehari kalau tak makan...
  • aku suka makan seafood berbanding ayam...
  • berat badan aku pun makin bertambah2...hehe naik 25kg, suami aku pun bertambah beratnya...
  • aku selalu pening kepala semasa mengandung...

  • lebih2 lagi ikan keli yang selama ini aku tak pernah nak telan, tapi masa mengandung aku nak makan tiap2 hari...betul2 takjubkan?
  • aku suka makan makanan manis, lepas makan memang kena makan desert kalau tak aku loya...
  • aku tak suka makanan masam, kalau makan yang masam2 aku jadi loya...pelikkan? tapi inilah kenyataan...hehe
  • perut aku memang rasa berat...punggung rasa ringgan sangat2 ...jadi memang aku suka berjalan la...
  • dulu aku kerja kat shopping kompleks jadi hari2 ronda dalam selayang mall tu...hehe
  • memang aku punya aerola warna lebih gelap dari biasa...
  • masa mengandung aku tak suka langsung berhias tapi tak de la sampai tak pakai deodorant nanti aku juga yang pengsan bau badan sendiri...
  • masa mengandung aku paling sensitif dengan bau badan orang...kalau pekerja aku (nepal ya!) tak mandi pergi kerja memang kau suruh balik mandi la jawabnya..
  • emosi aku tak stabil masa mengandung...aku suka moody...hehe
  • tapak kaki aku memang selalu sejuk masa mengandung...
  • hehe hidung aku memang bertambah mekar semasa hamil...adui...aku tak pernah tengok hidung aku semekar seperti jambu air gemuk...hahaha
  • aku rasa perut aku lebih berat sebelah kanan...khalis masa dalam kandungan tak pernah beralih kesebelah kiri...jadi aku tidur mesti mengiring sebelah kanan...kalau tak rasa macam ada benda tergantung...
  • masa mengandung aku cukup pantang kalau masuk dalam tandas lama2...for sure aku akan muntah.
  • setiap masa mesti ada makanan untuk dikunyah...hahaha
  • aku memang tak peramah masa mengandung...
  • masa mengandung aku tak boleh makan air tangan orang, nak makan yang sendiri masak.
  • masa mengandung aku jadi suka baca buku2 yang berunsurkan keagamaan dan lebih berminat kepada al-quran dan sentiasa fikirkan pasal akhirat...
masa aku mengandung semua orang kata anak perempuan...
jadi aku dah sediakan nama anak perempuan dan lelaki...
kalau lelaki mesti ada Khalis...
dan kalau perempuan... aku nak letak Khalisah Aisyah...

tapi akhirnya aku dapat si kecil ini
Muhammad Khalis Putra
iya! lelaki...
tepatkan kata hati ibu...



bagi aku pengalaman masa mengandung memang menyeronokkan dan berasa diri ini begitu berharga dan istimewa sebab ada insan lain dalam badan aku...
lelaki ke perempuan semua kuasa Allah... tengok aku punya tanda campur2 dengan lelaki perempuan...
segala ramalan manusia tidak boleh di anggap serius...
banyak kali terjadi kes, scan anak lelaki...tepi keluar anak perempuan...
pada aku, selagi anak yang kita kandung tidak dilahirkan,Allah boleh tentukan macam2...
samada lelaki atau perempuan semua anugerah Dia yang wajib kita jaga dengan sempurna semampu kita...
hehe saat mengandungkan Khalis adalah saat yang paling bahagia dalam hidup aku...
Sekarang kalau aku tengok orang mengandung terimbau kembali kenangan silam...
tapi yang paling aku susah untuk lalui adalah masa dalam pantang...
semua kena control...
akukan ganas dan berdikari...eceh! bila tak buat itu ini akan rasa lain...
itu perihal masa aku mengandung...best! walaupun aku sering sakit2 masa mengandung.

17 Comment (s):

  1. hai mommy..
    happy mothers day..
    ur khalis is sooo cute..hihi..

    ReplyDelete
  2. thanks dear... your nathaniel oso cute...

    ReplyDelete
  3. seronoknya baca entry ni!!!

    aku pun campur2 tandanya..walaupun dah scan, doktor cakap perempuan, tapi nape tah hati aku masih rasa lelaki. heheh. tak sabar nak tgk bb kuar..:)

    ReplyDelete
  4. best entri ni..pengalaman saya pula,masa ngandungkan anak lelaki,langsung takde morning sickness,makan apapun tak kisah,mood time tu memang sensitif dan suka cari kesalahan adik lelaki.

    perempuan pulak,morning sickness selama 3 bulan,takleh makan daging lembu,mood agak agresif dan suka cari kesalahan adik pompuan.

    hehehe..kelakar kan.

    ReplyDelete
  5. bagus makan keli hari2....bagus2....comeynya baby Khalis.. :)

    ReplyDelete
  6. anak sangat comel. ada dimple lagi. aww, aww mak comel ayahnya kacak. :)

    ReplyDelete
  7. em pengalaman sy ms anak 1st thn 2007..morning sickness yg agak kuat.tp lepas 4bulan dah ok..smpi demam2..tp last2 kluar llki...
    anak 2nd ni baru msuk 3weeks...ada gak muntah2 n loya...tp hati aku kuat rs mcm 2nd ni pon llki gak..insyaallah nti sy tulis resultnye ujung thn ni k...

    ReplyDelete
  8. ada orang cakap kalo baby girl suka kat kita dapat baby boy, kalo baby boy suka kat kita dapat baby gurl, saye dua dua suka,camne,, gagagaga

    ReplyDelete
  9. yg saye pula.... doktor kate cam lelaki,, mak bidan kate ppuan... camne erkkkk.. wawawa~

    ReplyDelete
  10. yg saye pula.... doktor kate cam lelaki,, mak bidan kate ppuan... camne erkkkk.. wawawa~

    ReplyDelete
  11. Korg yg dh bersalin n dpt baby apa tlg la update...mcm best je pgalaman masing2..excited jgk nk tau..ank 1st gegirl..hope yg dlm ni boboy la plak..naluri rs boboy..mudah2an amin..

    ReplyDelete
  12. Mse tao diri prgnnt..trus ckp ank lelaki..mgkn nk ank laki kot..suka tgk bdk laki..smpi skng ckp ank lelaki smpi ase nk mrh je n bengang je kalo org ckp ank prmpn..suami lak jns xbpe nk bik tao je..cm xkch n xbpe excited..pdhl ni ank sulung..lbh beremosi n mdh je nk menangis kdng tu..hehehe..brt naik mendadak..tp bila tgk cermin xnmpk pn gemuk sgt..hehe..xtao la npe..kne tggu lahir bru tao laki ke prmpn..hehe

    ReplyDelete
  13. Mse tao diri prgnnt..trus ckp ank lelaki..mgkn nk ank laki kot..suka tgk bdk laki..smpi skng ckp ank lelaki smpi ase nk mrh je n bengang je kalo org ckp ank prmpn..suami lak jns xbpe nk bik tao je..cm xkch n xbpe excited..pdhl ni ank sulung..lbh beremosi n mdh je nk menangis kdng tu..hehehe..brt naik mendadak..tp bila tgk cermin xnmpk pn gemuk sgt..hehe..xtao la npe..kne tggu lahir bru tao laki ke prmpn..hehe

    ReplyDelete
  14. Experience preggy 1st & 2nd sama je...dedua boy...lahan bagai nak rak dari mggu ke 8 sampai.minggu ke 20.... now preggy yg ke 3...sama alahan start dr mggu ke 6...skang minggu ke 14 ... beransur ok.... tp still poor oral intake dah 2 kali admitted.... bab alahan tu x jamin gurl or boy rasanya..depends pada badan individual :)

    ReplyDelete
  15. Teringin nk gurl 3rd baby ni..tp semua tu kuasa tuhan yg ptg kmi dah sedia2 dari awal terima seadanya dan paling penting baby sihat dan sempurna hehe kena standby 2 nama lah ni... :)

    ReplyDelete
  16. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tips Cepat Hamil.

    ReplyDelete
  17. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tips dapat anak lelaki.

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™