Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Pagi-pagi Kena Pergi Sekolah...

Wah! pagi2 morning...reader (s)...
saya baru je lepas tengok budak2 sekolah pergi sekolah..
maklumla rumah saya ni dekat dengan sekolah...
pagi2 macam ni...
berpusu2 la budak2 ni semua ke sekolah...
teringat pulak kisah masa saya darjah 1-3 dulu...
memang liat sangat2 nak pergi sekolah...

tapi mak saya push saya...
tapi tak pernah marah2 pun...
push dengan baik2...
sayang betul mak saya pada saya...

pagi2 pukul 5 mak saya dah bangun...
timba air dari perigi letakkan dalam besen supaya saya senang mandi...
dulu kan saya tinggal dengan atuk saya...
rumah atuk saya takde lagi paip2 ni..
kami orang kampung....

kira2 dah sebesen mak timba air...
mak saya akan kejutkan saya...
"sha...sha...bangun mandi...
nanti lewat pergi sekolah..."
saya pulak makin la tarik selimut...
hehe maka saya pun tidur lagi...
akhirnya mak saya dah geram agaknya...
kejut2 pun tak bangun...
apa lagi...
dia tarik selimut...
sebab bila sejuk for sure saya akan bangun...
saya mesti cakap...
"sejuk la mak nak mandi..."
padahal alasan...
tak nak pergi sekolah...
(saya dulu memang malas tau nak pergi sekolah...
tapi mak saya selau paksa... hehehe")
mak saya cakap...
"mandi air sejuk pagi2 segar badan...
nanti pelajaran senang masuk...
kalau mandi air panas nanti mengantuk dalam kelas..."
memang betul apa mak saya cakap...
kalau saya mandi air panas mesti saya mengantuk...

dah siap2 apa semua nak pergi sekolah...
tiba2 alasan saya...
"berat la mak beg ni...tak larat nak bawa"
memang banyak betul alasan saya...
ala...beg budak sekolah rendahkan memang berat...
lagipun tak pandai nak pilih jadual masa tu...
mak saya pun cakap...
"tak pe beg berat, biar mak bawa"
mak saya la yang hari2 pikul beg tu...

saya rasa kalau mak saya tak buat macam tu...
mesti saya akan selalu ponteng sekolah@ mungkin dah tak bersekolah...
kalau mak saya tak buat semua tu...
mungkin saya tak kan jejak kaki ke universitikan?...

mak saya cakap dengan saya...
"mak nak anak mak ada pelajaran...
jangan jadi macam mak...
susah payah pun, bila ada pelajaran...
macam2 benda kita boleh buat...
kalau kita tak de pelajaran...
orang akan pandang rendah pada kita..."
saya ingat pesanan mak...
dan mak selalu cakap...
"mak doakan anak mak berjaya dunia akhirat..."
(dan sekarang ucapan itulah yang saya sentiasa ucapkan pada Khalis...)


Whitey Note: Khalis nanti, ibu akan belikan beg sekolah beroda... jangan malas2 pergi sekolah ye...

10 Comment (s):

  1. hihihihihihi....
    saya pon malas nk p sekolah dlu..hihihihihi

    ReplyDelete
  2. aku kalau tak nak gi sekolah, confirm mulut kena cili ngan mak aku..jgn la nk gedik tak nak g sekolah..tapi, selalu gak ponteng zaman sekolah rendah XD

    ReplyDelete
  3. mak...sanggup buat apa saje asalkan apa yg dibuat, x mengganggu perjalanan hidup anak dia...sob sob

    ReplyDelete
  4. sayangnya mak kat sha kan... tp camtulah kalau dah jadi mak. **trus teringat kat mak izan juga....

    ReplyDelete
  5. kecik2 dulu i penah mandi air perigi. tokwan yg cedok masuk dlm baldi. kenangan terindah. la ni budak2 semua manja. air sejuk x leh mandi.

    ReplyDelete
  6. Sayu hati la baca ini celita....hehe.

    ReplyDelete
  7. tak sabar rasanya nak tuggu anak saya yang sulung ni masuk sekolah tahun depan... mesti seronok, maknya pula yang rasa gemuruh dari anaknya he he :D

    http://edarannama.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. hehe.. malas gi sekolah ye dulu..

    p/s: rajin tukar layout

    ReplyDelete
  9. kenapa cikhel sedih baca nih :(

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™