Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

.::Minuman Yang Bagus untuk Ibu Hamil::.

Mungkin minuman ini adalah satu perkara remeh bagi anda...tetapi sebenarnya ia boleh menimbulkan masalah kepada ibu hamil jika anda minum sebarangan. Pengambilan minuman yang tidak mengandungi fungsi positif boleh mengganggu kehamilan. Terdapat 4 jenis minuman yang bagus untuk golongan ibu hamil.


1. Air Masak
berapa gelen sehari pun air masak yang anda minum tidak akan mendatangkan kesan buruk untuk kesihatan dan bayi anda. Malah ia baik untuk membantu pengaliran darah. Sebaiknya minum 2 Liter air masak sehari. Air masak adalah bersih dan bebas kuman.


2. Susu
Ini merupakan minuman terbaik untuk membekalkan sumber kalsium dan vitamin D terutama untuk keperluan janin anda bagi pembentukan dan pertumbuhan tulangnya. Minumlah dua gelas susu sehari dan pilih susu yang sesuai untuk ibu hamil.

3. Jus Buah-Buahan
Segelas jus buah-buahan sehari amat baik untuk ibu hamil kerana ia membekalkan vitamin.

4. Minuman Tenaga
*saya tak dapat nak sertakan gamar kerana terlalu banyak minuman penambah tenaga dipasaran. contohnya minuman sari kurma, vita d. mengikut kesesuaian pilihan anda.
minuman seperti ini berfungsi menggantikan zat elektrolit yang hilang sewaktu tubuh berpeluh terutamanya jika anda seorang yang aktif walaupun hamil. Tetapi jika anda bukan jenis yang banyak gerak, tidak perlulah mengambil minuman ini kerana ia turut mengandungi zat pengawet yang tidak baik untuk kesihatan.

*Semasa saya pregnant saya memang berpantang dalam minuman. saya tidak mengambil kopi, teh dan minuman berkarbonat. hanya minum susu, jus buah dan air masak sahaja. tapi milo saya tak boleh tinggal walaupun sesetengah orang kata milo tak boleh minum. tetapi saya kurangkan pengambilannya... kalau rasa teringin sangat baru minum... mimuman yang saya paling suka... minuman yogurt. mesti hari2 beli... hehe ada kawan saya kata kalau minum yogurt masa peegnant... anak nanti akan berkulit putih... betul ke?

air masak memang saya banyak minum... siap bawa satu jug lagi pergi tempat kerja.jelir..tapi kekadang tak cukup sebab saya memang selalu rasa dahaga ...mungkin sebab bekerja dalam air-cond
susu pulak... saya ni malas sikit nak bancuh susu (saya minum Enfa mama) jadi jalan yang terbaik untuk cepat dan mudah, masa tempat kerja saya minum susu Dutch Lady Fresh milk (yang warna hijau) balik rumah baru saya bancuh susu...


13 Comment (s):

  1. informasi yang sangat berguna..thanlk's coz sudi berkongsi tips utk ibu hamil..

    patutla anak mommy cute n comel...(tgk la anak sape kan...:) )

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian ni.. nanti bleh la jaga isteri (bakal) bg minum minuman2 yg sihat ni.. :)

    ReplyDelete
  3. @Azaziah Hani
    hehe terima kasih... semuanya kurniaan Allah... alhamdulillah... semoga sis pun akan dapat baby yang comel2 semua...

    @Anarm
    hehe itu penting! bagus2 ini namanya bakal suami mithali...

    ReplyDelete
  4. HI MOMMY..thanks 4 the info minx share di blog ek :)
    insyaallah saye akan amalkan :)

    ReplyDelete
  5. Sy pun mmg mlaaaasssss sgt nk bncuh.ada beli anmum materna..tp brp kali je Minum,any suggestion x? Susu segar putih tu yg dlm kotak full cream ker,low fat ke sy xlalu..mmg risau,sian kt bb mcm xdpt ckup zat

    ReplyDelete
  6. tq kak, kita mmng tengah tercari2 jugak mnuman terbaik utk ibu hamil. nka prepare utk masa akan dtg.. CPM Pelita Hiasan

    ReplyDelete
  7. Wahhh tq info la..sy brunje disah ngandung..bole la amalkan hehehe

    ReplyDelete
  8. Wahhh tq info la..sy brunje disah ngandung..bole la amalkan hehehe

    ReplyDelete
  9. Nk tnya..klaw yg x mnum susu..air ape yg leh gntikan susu..
    rsau gk bb nga pregnent ni xle msuk susu..bbluerkk

    ReplyDelete
  10. Nk tnya..klaw yg x mnum susu..air ape yg leh gntikan susu..
    rsau gk bb nga pregnent ni xle msuk susu..bbluerkk

    ReplyDelete
  11. Pasal milo tu tak pernah dengar pulak....

    ReplyDelete
  12. Pasal milo tu tak pernah dengar pulak....

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™