Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Mitos Si Kecil

saya memang suka membaca info pasal bayi...
ya la ibu muda la katakan...
jadi kena banyak membaca...
so, saya nak share dengan semua pembaca blog saya...
saya menyusu Khalis secara Eksklusif selama 6 bulan dan sekarang pun masih lagi breastfeed...
Alhamdulillah. Khalis membesar dengan sihat, kuat dan hebat...(macam milo la pulak...)

Sebagai ibu, bukan senang nak tempuh alam ini jika tiada pengalamankan?
saya bukan nak tunjuk diri saya pandai...
tapi selepas Khalis dilahirkan kedunia ini...
sayalah orang yang bertanggungjawab untuk menguruskan dia dari A to Z...
mandikan, pakaikan baju, susukan (of course la yang ni kalau tak sape nak susukan kan? hehe)
dalam pantang pun saya usahakan untuk jaga khalis...
penat memang penat tapi...
tak terasa penat tu bila tengok muka Khalis...
saya memang degil tak dengar cakap...
terutama bila MIL saya suruh bagi air suam...
tapi saya tolak dengan baikla pendapat dia..
tak de la sampai derhaka..
sekarangkan zaman moden...
cara penjagaan dulu dengan sekarang pun dah tak sama...
dah banyak research dibuat tentang bayi bagi melahirkan generasi akan datang yang lebih sihat ini bagi mengelakkan kerajaan menampung kos perubatan yang tinggi pada masa akan datang
perabihkan duit kerajaan saje...
kalau dulu masa dalam pantang lagi dah suap dengan pisang lecek...
orang2 veteren mesti kata "hidup juga walaupun bagi makanan macam gitu"
memang la akan hidup tapi kita tak tahu kesannya pada masa akan datang...
tapi myMIL memang baik dia tak pernah marahkan saya...
dia ikut saja...
dia siap cakap "pandai sha jaga anak walaupun baru bersalin, macam dah lama jaga baby"
kembang gitu saya...
my friend pernah mengadu kat saya masa dia baru lepas bersalin..
her MIL siap suapkan nestum lagi masa dalam pantang...
bila my friend kata "tak boleh, kena bagi susu ibu"
her MIL cakap "susu ibu tak cukup kenyangkan baby..."
memang dia terus diam...
bagi saya selagi saya boleh fight for the right untuk Khalis saya akan fight...
Sebab anak ni amanah dari Allah jadi kita kena jaga dia sebaik semampu kita...
benda yang paling berat untuk dipikul adalah amanah

hm..panjang juga introkan?
tak nak berhenti pulak menaip...



Bayi harus pakai bengkung supaya tidak masuk angin
kebanyakan orang memakaikan bengkung bayi dengan ketat supaya tidak masuk angin...
sebenarnya pemakaian bengkung yang terlalu ketat boleh mengganggu pertumbuhan oragan dalaman bayi...
ini kerana dinding perut bayi masih lemah dan organ didalamnya sedang dalam proses perkembangan...
pemakaian bengkung yang terlalu ketat akan menyempitkan ruangan untuk pertumbuhan organ2nya...
tidak salah jika ingin memakaikan bengkung kepada bayi tetapi ikatannya perlulah longgar terutama pada bahagian atas sekali supaya jantung dan paru2nya dapat berkembang dengan baik...

saya dulu pakaikan bengkung juga pada Khalis tapi masa dalam pantang je...
lepas tu dah tak pakai...
orang kata kena pakai sampai umur 6 bulan...
tapi saya tak pun...
masa pakaikan pun memang pakai longgar2 selalunya tak sampai sejam bengkung tu dah berlipat2 keatas...sebab longgar sangat...

Tidak Dibenarkan Potong Kuku Bayi Sehingga Habis Pantang
Tentulah tidak betulkan...
kuku bayi yang baru lahir biasanya panjang.
Jika tidak dipotong, ia berisiko menyebabkan kulit wajahnya luka...
malah boleh merosakkan kornea matanya...
mungkin mitos ini untuk mengelakkan jari bayi terluka kerana masih terlalu kecil untuk memotong kukunya...
Ia boleh dilakukan dengan berhati2 dengan memggunakan pemotong kuku khas yang direka untuk si kecil...

sebelum bersalin saya ada baca buku Panduan Lengkap penjagaan Ibu dan Bayi (penulisnya saya lupa malas nak masuk bilik pergi tengok...hehe)
dalam buku tu dia sarankan supaya kuku bayi digigt perlahan2...
sebab kuku bayi baru lahir sangat lembut...
saya gigit perlahan2...and it works!
selain tu, sarung tangan memang tak pernah miss saya pakaikan pada Khalis...

Tangan dan Kaki Si Kecil harus Sentiasa ditutup
Bayi yang baru lahir sememangnya tangan dan kakinya harus ditutup dengan sarung kaki dan sarung tangan...
namun bukan bermakna harus ditutup sepanjang masa...
jika cuaca panas, sarung tersebut haruslah dibuka...
Pemakainan sarung yang berterusan juga akan menganggu perkenbangan kulitnya untuk merasa dan menyentuh...
yang penting perlu mengawasi tangan si kecil cupaya tidak menggaru muka...

Masa dalam pantang memang Khalis sentiasa pakai sarung kaki dan tangan...
tapi lepas pantang saya dah taj pakai kan sarung tangan...
sebab nak galakkan dia biasa gunakan tangan...
tapi stokin memang saya pakaikan la..
wajib setiap masa...
sehingga sekarang pun masih lagi pakai stokin...

Pusat Ditindih Dengan Duit Syiling Supaya Tidak Tersembul
Secara logiknya ada benarnya kerana duit syiling itu hanya sekadar alat yang digunakan untuk membantu menekan pusat
kerana ruang rongga kerana ruang rongga antara pusat dan perut belum tertutup sepenuhnya setelah tali pusat tertanggal...

bagi saya memang sekadar alat...
tapi Khalis dulu pun masa mula2 jatuh pusat...
memang pusat dia tersembul...
tapi bila dah masuk 2 bulan tu dah kedalam semua...
tak de pulak saya tekan dengan duit syiling...
saya takut nak tekan dengan duit syiling...
nanti ada infection lain pulak...

Dibedung supaya Kakinya Sentiasa Lurus
Bayi yang baru lahir memang disarankan untuk dibedung...
namun seiring dengan peningkatan usianya, tidak dikerapkan selalu membedung...
kecuali apabila cuaca sejuk atau selepas mandi...
Selepas beberapa minggu usianya...
membedung boleh menganggu peredaran darah
dan membantutkan pergerakan motorik bayi yang mula berkembang kerana kaki dan tangannya tidak dapat digerakkan

Pemakaian bedung tiada kaitan dengan pembetukan kaki bayi..
semua bayi yang baru lahir,
mempunyai kaki yang bengkok kerana sewaktu didalam rahim ibu, ruang yang sempit menyebabkan kakinya tidak boleh lurus..
seiring dengan usia...
kakinya akan menjadi normal dengan sendirinya...
sebelum saya melahirkan Khalis...
doktor Klinik panel my hubby bagi tahu
"baby awak jangan bedung ya, kecuali hari sejuk... kalau bedung pun kakinya jangan ketat2, sebab pernah ada satu kes, bayi tu sempurna tapi akibat bedung dengan ketat kakinya jadi cacat..."
saya dengar nasihat itu...
saya beli bedung yang dah ready made jenama KIKO...
bedung bahagian tangan aje...
bahagian kakinya free...
tapi Khalis masa baby...
Seingat saya masa dia umur 30 hari...
setiap kali bedung muka dia merah...
panas kot...jadi saya tak bedung lagi dah lepas tu just selimut biasa je...

Jangan Mandikan Bayi Pada Waktu Petang Sebelum Habis Pantang
ada benarnya jika tujuan supaya badan bayi tidak masuk angin...
sebaiknya tubuh si kecil dilap dengan kain lembap untuk menghilangkan peluh dan kuman sekaligus memberikan kesegaran kepada kulitnya...
sebaiknya tidak perlu ditunggu sehingga habis pantang..
bayi boleh dimandikan 2 kali sehari cuma jangan sehingga lewat petang atau pada waktu malam...

Khalis dulu mandi hanya sekali sehari...
waktu petang saya lapkan je badan dia...
lepas pantang pun sama...
sehingga dia berumur 3 bulan barulah saya mandikan 2 kali sehari...

Mandikan Bayi dengan Air Sejuk mempercepatkan Tulang Bayi Keras
Sebenarnya tidak betul sama sekali...
Apabila kita memandikan bayi dengan air sejuk...
tenaga yang berada di dalam badannya akan digunakan untuk mengawal suhu badan...
kerana apabila sejuk... tenaga diperlukan untuk meningkatkan metabolisma bayi...
sepatutnya tenaga tersebut digunakan untuk pembesaran bayi...

Khalis sehingga sekarang pun masih lagi mandi air suam...
semua orang dah bunyi mulut suruh mandikan dengan air sejuk...
tapi my hubby dengan saya iyakan...
tapi tetap juga mandikan dengan air suam...
sedangkan cebok pun masih lagi dengan tisu lembap...

Tidak Boleh Membawa Bayi Keluar Rumah Sebelum 40 hari
mitos ini tiada kaitan dengan pantang,
namun, ia boleh diikuti dengan maksud supaya tidak membawa bayi ketempat yang ramai dan sesak, kerana pelbagai penyakit boleh menjangkiti bayi yang tahap imunisasinya masih lemah...
Saya dalam pantang memang tak keluar rumah...
kalau keluar pun sebab bawa Khalis pergi klinik untuk ambil darah...
kerana masa dalam pantang Khalis kena Jaundis...

Bayi dibawah usia Sebulan Boleh Diberi Makan agar tidak Lapar
mitos ini salah!
pada usia begini, usus bayi masih belum mampu mencerna makanan yang masuk ke dalam tubuhnya selain susu...
ini akan menyebabkan sembelit kerana bayi diberi makan sebelum waktunya...
Biasanya golongan veteren akan cakap susu ibu tidak mencukupi untuk bayi...
mana mungkin...sebab saiz perut bayi yang baru lahir adalah sebesar sebiji telur...
bayi menjadi cepat lapar kerana susu ibu mudah hadam...
bukan disebabkan tidak cukup...
masa saya menyusukan Khalis dulu, ada juga yang mengatakan sebegitu...
jadi untuk mengelakkan Khalis menangis...
Apabila dia dah bangun dan bergerak2 saya cepat2 bagi susu sebab saya tak nak orang kata anak saya tidak cukup susu disebabkan bagi susu ibu..
padahal susu ibu adalah makanan yang paling bagus untuk bayi...

Hidung ditarik agar mancung
Mitos ini salah!
mancung atau tidak hidung bayi tidak berkaitan dengan kaedah menarik hidungnya...
bentuk hidung ditentukan oleh bentuk tulang...
semua ini berkait rapat dengan genetik ibu dan bapa bayi...
haha ...yang ni memang saya tak buat...
sebab hidung Khalis memang mancung sejak keluar daripada rahim saya lagi...
masa saya scan 3D... yang paling menyerlah nampak adalah hidungnya...
doktor pun kata " hidung anak awak mancung''
hehe ..kelakar2...


Whitey Note: bukan saya kata pendapat orang2 tua itu salah tapi...kekadang kalau ianya membabitkan kesihatan dan keselamatan bayi kita...kita sebagai ibu wajib pertahankan...

10 Comment (s):

  1. panjang sungguh entri ni..tp sy sanggup baca hehhe tertarik..mungkin nk tahu pasal fakta dan auta hahhah..sy pun jenis x suka sgt ikut org tua punye cara..

    ReplyDelete
  2. @E.L.I.Z.A hehe ye ke...saya dengar selagi saya rasa tak mudaratkan...

    ReplyDelete
  3. br je pas komen pjg2 tibe2 connection out pulak.penat nak tullis semula.hahaha..

    ReplyDelete
  4. Masa dlm pantang anak sulung dulu, mak akak pun kata suruh beri nestum sikit sbb baby akak tu lapar katanya, masa tu mcm ikut jer apa kata mak, walaupun hati berkata, betul ker, semua dia buatkan, bedung anak2 ketat setiap kali tido. Tapi bila anak kedua dan ketiga, berpantang sendiri, di oversea masa tu, akak ikut cara sendiri, rasa lebih puashati, dan anak pun rasanya tidur lebih nyenyak tanpa di bedung ketat sangat. Memang kadang2 petua orang2 tua dulu ni, tak perlu di ikut sangat...yang penting kita nak yang terbaik untuk anak kita kan..

    ReplyDelete
  5. @~ yus ~
    tu la akk... hehe saya dulu fight giler untuk khalis... lepas tu lama2 mereka diam... sekarang bila dah tengok khalis sihat dari anak2 orang lain lagi lah mereka diam... bukan nak cakap kita betul tapi naluri ibu sebenarnya kuat...

    @anisalya
    ala...siannya dia... hehe taip la perlahan2... len kali lepas taip terus copy dulu... nanti lost connection boleh terus paste je...

    ReplyDelete
  6. salam,nk tanya saya still menyusu badan tp berat baby xnaik sgt.seminggu dalam 0.1 je naik.nurse dh bising suh ambik susu formula...huhu...patut ker sy ikut???atau ader cadanga untuk naikkan berat tnpa ambik susu formula???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.
      normal sebenarnya bagi bayi yang menyusu berat badannya tak naik.. susu formula bukanlah jalan yang terbaik.. tak semua nurse boleh dengar nasihat mereka. Terutama bagi nurse yang hanya memandang enteng susu ibu.. sekarang baby berapa bulan ya? hm... cara yang terbaik adalah. saudari yang perlu menjaga pemakanan saudari. banyakkan makanan berprotein. ambil supplement . amalkan makanan-makanan dan doa-doa yang memekatkan susu dan membanyakkan susu. Tangani stress dengan baik. Anak kurang berat badan bukan salah susu ibu.. tapi salah ibu yang tidak menjaga pemakanan, kurang berdoa dan pengawalan perasaan. Jadi saudari sendiri kena jaga pemakanan dan ambil pemakanan yang berkhasiat dan supplement. Doa jangan putus. kerana setelah kita berusaha. Segala-galannya adalah di Tangan Allah S.W.T

      Susu formula tidak tercatat didalam alquran. Tapi hak menyusukan anak ada didalam al quran. Pentingkan suruhan Allah S.W.T . Insyaallah..

      Terjemahan Surah Al-Baqarah , Ayat 233.
      Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang hendak menyempurnakan penyusuan itu: dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada). Kemudian jika keduanya (suami isteri) mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan.

      Delete
  7. btl sgt.. my MIL sllu suh sy bg air masak kt baby... dia ckp dlu dia dlm
    pantang dh bg mkn kt baby dh bg air masak.. sihat je ank dia smpai besar.. pening dbuatnya... kalo baby sakit kita jgk yg susah

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™