Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

First time alami blackout sorang2...

Assalamualaikum W.B.T

sebelum mula design ni... tetiba rasa macam nak update blog sikit...:)

Malam tadi first time saya alami blackout sorang2...waktu malam pulak tu...adeh...cuba bayangkan...
lilin tak de, pelita tak de dan juga emergency light pun tak de. apatah lagi torch light semuanya tak de.

Saya dah tidurkan khalis pukul 8 lagi. Dalam pukul 11 dia tersedar.
Dah bagi susu pun tangan masih tunjuk2 ke arah dapur dan bising2...
Itu maknanya nak makan la tu...

Kat dapur ada roti aje.
Ingatkan nak suap roti dengan air je.
tapi fikir2 baik goreng cekodok udang.
Goreng la jemput udang.
tengah goreng.
tetiba tup!!! lampu terpadam
alamak! [dalam hati la...]
GELAP GELITA rumah
Saya buka pintu sebab lampu jalan dan beberapa rumah jiran ada pulak letriknya.
Konfius sekejap.
tapi continue juga goreng cekodok sampai masak.
Alang2kan...

Mula2 saya ingatkan sekejap je...tapi tunggu punya tunggu lama juga... tapi letrik masih juga tak back to normal.
Nasib baik la Khalis tak nangis.
Cool aje...cuma kena dukung la...

Khalis pun macam lapar sangat nampaknya...
kesian dia...
saya sapu roti dan suap roti dalam gelap...
huhu sebab cekodok panas lagi...
Kalau letrik ada boleh juga duduk dan suap perlahan sambil tiup2...
ni letrik tak de...nak duduk pun tak senang...

tambah takut pun ada juga...
mula la terbayang bukan2...huhu imaginasi kuat sangat... takut diselangi baca ayat kursi.
tapi memang saya rasa nasib baik sangat2 Khalis tak nangis.
Kalau dia nangis...
gamat dan serba salah dibuatnya...

Dua tiga kali pandang keluar...rumah orang lain semua cerah.
nak cari juga apa puncanya...
saya turun ke rumah akak bawah
hehehe
rumah dia pun tak de letrik juga...
lalu dia explain yang kabel letrik kat kawasan kami ni lain2
sebab tu ada yang ada letrik dan ada yang tak de letrik...
owh...itu macam ka...
ingatkan rumah saya aje...
masa tu saya dah ingat suisnya yang eject naik...

Akak Rumah sewa saya ni dengan baik hatinya bagi pinjam emergency light dia...
sebab kesiankan Khalis...:) dia ada dua..bagi pinjam satu...

Masa tu dalam pukul 11:45 malam...
Akak rumah [Kak Zah] hantar saya naik semula... hehehe katanya
"takut sha jatuh tangga nanti...dengan bawa anak lagi nak bawa emergency light lagi"

Alhamdulillah...
Baik sungguh orang disekeliling ku...:)

Duk dalam rumah...
tutup semua pintu2 dan langsir2...rumah memang dah jadi gelap hanya berteman kan emergency light...:)

Khalis still relax...
apa lagi kalau dah gelap2 ni...tempat yang paling strategik tentulah tilam kan...
Kalau dah tak de letrik ni...
mesti lah panas...
berkali2 anak teruna tu suruh buka kipas...dan hampir nak nangis...
[sebab dia tak boleh tidur tak de kipas]
saya peluk2 sebab kalau dia nangis saya jadi takut...huhu...

walaupun dalam hati ni takut sesangat tapi...
masih ada insan yang memerlukan saya untuk berani...dan perlu dilindungi...
Doa dan harapan agar letrik kembali...:)

Tenangkan Khalis sambil kipas2 dia... akhirnya dia terlelap...
saya pula tidur2 ayam...
lampu makin malap...
Jam masa tu pukul 1...

risaunya...
sebab Baba Khalis tak balik kerja lagi... huhu
lampu dah malap...
kot kalau terus padam...gelap gelita...
macam mana...
macam mana...
tangan terus kipas kan Khalis...
tidurnya sedikit resah...
sebab tak selesa berpeluh dan panas...
saya kipas2...
saya pun turut tertidur...
hehehe dalam takut2 sempat lagi kot tidur...:P

Pukul 2... lampu memang dah macam "hidup segan mati tak mahu"
dalam kepala terfikir macam2 ...
:(
takut kan...dah gelap...kita pulak sorang2... lampu pulak malap...
kepala pulak duk terfikir iklan cerita KARAK la...
Muka MAK LIMAH la...
Muka2 seram dalam JANGAN PANDANG BELAKANG CONGKAK...
pendek kata semua terbayang...
dalam hati pun berkata:

"Ya Allah ya tuhanku... aku takut... Kau pulihkan lah letrik ni..."
lepas beberapa ketika tu...
lampu kat ruang tamu dah kelip2...dan sekejap ke...rumah dah terang...
Ya allah..sujud syukur ...
dalam hati tak putus2 cakap "syukur ya allah ya rabbi"
sebab saya memang takut pun tadi...
uhuhuk...
mungkin sebab penakut kot...
maklumla sorang2...
huhu ...
tengok Khalis terus lena tidur...kipas dah kembali berpusing...
tidur dia dah tentu lena...:)

pengalaman pertama ni...alami blackout sorang...huhu anda semua pernah alami tak? share la cerita kat komen...hehehe...:)

Terima kasih kepada yang sudi membaca...:)
tetiba mood blogging mencurah2...

7 Comment (s):

  1. Salam Sya

    pengalaman ada lah guru terbaik...haa lain kali standby lilin, mancis dan toughligt yee..kejadian macamni memang tak di duga..

    selamat menjaga Khalis dan menjadi ibu terbaik buat anak mu


    kak azah

    ReplyDelete
  2. alahai..coolnya si Khalis tu;) nak ngorat boleh kak? hehehe=)

    aritu, masa dah tidurkan. tetibe gelap semacam. adesss! punyalah terkejut.dah la rabun. cari spek tak jumpa. dah namanya gelap gulita. cuak gila muka. sambil sambil takut. HAHAHA =D

    akhirnya jmpa jgak spek.. bukak pintu. tengok semua orang duk lari lari..ingatkan hostel memang terbakar. cepat cepat capai tudung. berlari2 anak gitu dalam gelap...last2 kolej buat latihan kebakaran..hampeh tol. HEEE~

    ReplyDelete
  3. takpenah lagi akak alami sorang diri..akakpun sama penakut yang amat..kalau akak kat tempat sha tah camana agaknya... sedih lak baca bila bergelap sambil suap anak tu kan...

    ReplyDelete
  4. ciannye kak lalink...xpe..sy taw akk seorang ibu yang kuat...nti ade mse beli lilin standby byk2 taw.. :)

    ReplyDelete
  5. belum pernah rasa lagi bergelap dgn tiba2. kalau rumah kita bergelap, jenuhla nak naik turun 11 tgkt tu. pnh bergelap pun, time tu mmg rumah blm masuk elektrik. time tak blackout ni, kena prepare sha. beli lilin, torchlight, kesian dak kecik tu.

    ReplyDelete
  6. Saya pernah sekali kena masa tu suami saya pergi Rewang ada majlis kenduri kpg kat umah jiran tgh tengok cite,csi tiba2 gelap nasib baiklah ada standby torchlight kecik kat bilik,saya beli rm 2 je.senang kalau lampu terpadam .

    ReplyDelete
  7. salam..

    saya pon pernah alami masalah yg sama, sorang2 tengah preggy pula..mmg takut lg2 bukan tpt kita kan..
    pernah jadi lg time ada baby ni..agaknya kawasan selayang -kg nakhoda mmg selalu blackout..huhu

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™