Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Membedung Bayi

Mula2 inter frame gambar Khalis... masa ni umur dia baru 7 hari... memang suka sangat tidur... baby memang gitukan? Dulu kalau dia tidur mesti rasa macam boring sangat... dalam hati pun berdetik... "bila la Khalis ni nak bangun..." tapi sekarang ... Khalis dah tak banyak tidur... selalu pulak saya katakan pada dia "Khalis... bila la sayang nak tidur ni"... =p macam kelakar pulak kan...

Cakap pasal bedung (teknik membungkus bayi dengan menggunakan kain yang lebar dan agak luas)... Seminggu sebelum saya bersalin... saya berjumpa dengan seorang doktor pakar pediatrik... dia pesan pada saya... " bayi you jangan dibedung ya... sebab saya pernah ada kes tentang seorang bayi yang salah dibedung, struktur kakinya lari... menyebabkan kakinya tidak sempurna seperti bayi normal.... sedangkan bayi itu pada asalnya normal... sangat kesian... sebenarnya membedung itu bagus... tapi disebabkan tersalah cara atau mungkin bayi dibedung terlalu ketat... menyebabkan kesan seperti itu"

Pada mulanya saya memang takut... tambah pulak... sayakan ibu muda (eceh!) apa yang patut saya buat? sebab saya pernah terbaca yang bayi perlu dibedung bagi mengelakkan sentiasa terkejut2 dan adanya boleh menyebabkan kematian secara mengejut... Sememangnya Allah S.W.T itu maha kuasa... dan Maha pemurah... Dia memberi saya petunjuk... semasa saya jalan2 untuk membeli baju baby... tetiba terpandang Kain Bedung (brand Kiko) yang hanya perlu diketatkan bahagian badan sahaja... bahagian kaki nya longgar... saya pun beli.. =) Alhamdulillah itulah yang saya guna...sebenarnya kalau orang kata bedung bayi untuk luruskan kaki sebenarnya salah... kaki bayi yang baru lahir memang akan membengkok sedikit... dan ia akan menjadi lurus selari dengan peningkatan umurnya... Saya bedung Khalis sehingga umur dia Sebulan sahaja... lepas tu... setiap kali bedung mesti muka dia merah2 nak keluar dari kain bedung... =) dia akan usahakan sampai bedung tu terlerai dari badan dia... Lepas tengok dia tak selesa... saya terus tak bedung dia... kecuali kalau hari sejuk ataupun apabila baru lepas mandi...

Lazimnya membedung bayi sememangnya amat disarankan kepada bayi yang baru lahir kerana ia bagaikan pelukan hangat seperti semasa masih berada dalam rahim ibu. Membedung akan membuatkan bayi berasa tenang dan selesa selain memudahkan ia untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran barunya selepas dilahirkan...
Kebaikan membedung bayi
  1. Untuk Menghangatkan tubuh bayi
  2. Membantu bayi menyesuaikan diri dengan suhu persekitarannya selepas keluar daripada rahim ibu.
  3. Menahan refleksi gerakan tangan untuk kakinya yang selalu membuatnya terkejut dan terbangun daripada tidurnya. Membedung akan mengurangkan gerakan refleksi tersebut dan membuatkan tidur bayi lebih tenang.
  4. Memudahkan bayi untuk didukung, didodoikan dan disusukan.
  5. Membuat bayi lebih mudah untuk ditenangkan apabila dia mual meragam. Apabila dibedung, bayi akan berasa tenang dan mudah mengantuk, lalu tidur.
Sebaiknya jangan membedung bayi terlalu lama, cukuplah sekadar satu bulan pertama. Ini kerana apabila bayi semakin membesar, ia akan mula banyak bergerak. Membedungnya hanya akan membatasi pergerakan motoriknya yang sedang berkembang dan boleh membuat bayi bertambah meragam kerana sudah mula merasa tidak selesa apabila dibedung.
Perhatikan tingkah laku berikut sebelum membedung bayi :
  1. Cuaca yang terlalu panas => ini akan menyebabkan bayi berasa tidak selesa dibedung kerana tubuhnya terasa bahang dan tidak mendapat udara. Jika begini, sebaiknya jangan bedung bayi sehingga cuaca panas mula berkurangan.
  2. Perhatikan keinginan bayi => Sesetengah bayi tidak suka dibedung dan akan meragam apabila dibedung. Jika bayi lebih tenang dan selesa apabila tidak dibedung, tidak perlulah anda membedungnya.
  3. Peka dengan lampinnya => Bayi yang baru lahir kerap membuang air, lampin yang basah akan menganggu keselesaan bayi
  4. Berhati-hati dan sentiasa perhatikan bayi anda => Adakalanya kerana pergerakan bayi yang lincah, kain bedung mungkin boleh menutupi wajahnya atau terkena pada wajahnya yang membuat bayi berasa tidak selesa atau lemas.
Whitey Note: Bagi saya... sebagai ibu muda... yang paling penting adalah banyak membaca dan bertanya tentang penjagaan dan kesihatan bayi... dari segi membedung, anda perlu belajar teknik yang betul supaya tidak memudaratkan bayi... My mother in Law pernah cakap tau "Pandai dia jaga anak, macam dah pernah ada anak, padahal baru je...ada anak..." masa tu bangga la juga...

Terima kasih kepada yang sudi membaca enti yang panjang ini... =)

31 Comment (s):

  1. comel nyer baby tu!! ^_^ hehe.. owh sbb tu ke bedung baby.. bru tau..

    ReplyDelete
  2. @NaDic hehe ya ke... alhamdulillah ilmu yang saya share jadi manfaat untuk sis...=)

    ReplyDelete
  3. 000. info yg berguna even lmbt lg nak praktik,at least bley sampaikn kat org lain :D

    ReplyDelete
  4. betul, kena tgk/peka dgn reaksi bayi ketika dibedung. kesian dia jika dibedung ketika bahang panas. nnti naik ruam..mula la nak risau pulak :D

    ReplyDelete
  5. xtau plak KIKO ade kain bedung. tp my 1st anak sedara,tak dibedung pulak. xtau la nape my bro tak bedung dia..kaki xtau nk diam!

    ReplyDelete
  6. cikOni pun sebulan je, pastu dia sibuk nak kuar kan tgn dia kat leher baju, lepas pulak tu. anak sekarang...cerdik.

    ReplyDelete
  7. @miss nana bagu tu nana... hehe sharing is caring...

    ReplyDelete
  8. @Lynn Nasir betul tu sis lynn... sebab tu bila tengok khalis tak selesa terus saya cabut dia punya kain bedung...=)

    ReplyDelete
  9. @~Blabberina~ a'ah ada rina...hm.. saya pun baru jumpa juga... hehe ada juga member saya yang tak bedung langsung anaknya... sebab kalau bedung tetiba muka anak jadi biru pun ada...

    ReplyDelete
  10. @ch@ sama la dengan Khalis cha... hehe betul2 baby sekarang memang cerdik... kita tajar sekali pun dah ingat... ya allah... lepas tu dia tahu nak beza2kan layanan antara saya dan babanya...

    ReplyDelete
  11. anak2 akak dulu tak suka dibedung..bila bedung je tangan kua..huhu..

    ReplyDelete
  12. lawa la belog ni.. akak edit sendiri kle

    ReplyDelete
  13. anak yan pun tak ske dibedung.. kami cuma bedung lepas mandi.. then dia akan terus tido.. selain dari tu.. takleh bedung.. tangan dia cepat jek kuar.. dari sejak lepas lahir lg..

    ReplyDelete
  14. ok. xsangke rina dapat bace entry ni sampai habis, padahal anak pun xde lg,kawinnn pon tak lagi. hahah

    tp gud info :)

    ReplyDelete
  15. @Kniedaz ya ke... hehe baby sekarang lain sangat dengan baby dulu... suka sangat kalau kena bedung...

    ReplyDelete
  16. @Yan ramai rupanya baby yang tak suka dibedung... hehe

    ReplyDelete
  17. @Rina (◕‿◕)✿ thanks sis sebab baca sampai habis...=) terharu saya... hm... tapi bagus untuk pengetahuan sis... walaupun tak de baby lagi... tapi nanti boleh apply...

    ReplyDelete
  18. nisha...izan pun masa dok ngan MIL je disuruh bedung anak. tp, teknik mmg kena betul. tp, bby skrg mana nak sgt dibedung kan. cepat je tgn nak keluar...info ni mmg bagus!

    ReplyDelete
  19. @Whitey Mommy
    kak,akak ade letak , nape tak reply camni? hehe

    ReplyDelete
  20. @Izan Ishak hehe tulah... hm... kebanyakkan orang tua nak suruh anak dibedung... tapi baby sekarang dah tak boleh la macam tu...

    ReplyDelete
  21. @Whitey Mommy

    sorry..igtkan guna tu,dia akan reply directly bawah komen tu. mcm kat my blog.hehe rupanya just quote nama je

    ReplyDelete
  22. Irdina, masa bru lahir bedung la, tp asyik nges je. Aku pun buka je kain tu, takut panas ke ape. Boleh pun tdo nyenyak. Selimut pun dia tak suke, mesti tendang. Kay kata sebijik mcm aku, bg selimut je tendang klau tgh tdo. ekeke.

    ReplyDelete
  23. baby sekarang makin aktif..mereka xsuka diikat..bkn mcm kte dlu2...3-4 bulan pun xkuar bedung lg :D

    ReplyDelete
  24. lain yg dicari lain yg finas dapat..walaupun dah ada 3 anak masih mencari info yg berguna untuk bb n saya gak..hope leh sharing yer...

    ReplyDelete
  25. salam... berguna sungguh entri ni. memang saya mencari2 sebab risau anak yg berusia sebulan lebih x mau dibedung dah. Takut sgt membahayakan bayi. Tapi lepas baca entri White Mommy ni, rasa lega sgt!! Sbab dah faham kenapa Adam saya x mau dibendung hehehhe. TQ!!!! :)

    ReplyDelete
  26. sis boleh sya tahu sy ada beli bedung baby kiko sis ketatkan macam.mana yer sb bedung tu xda pelekat kan please share tq

    ReplyDelete
  27. Sis..nak tanya, baby sy 3 bln lebih dh tp kalo tdo kna bedung. Kalo x bedung dia.x dpt tdo...sy kesiankan dia panas...sapa2 ada experience mcm ni?

    ReplyDelete
  28. Ye sy setuju dengan sis...sbb itu lah sy terpanggil untuk hasilka bedung baby moden y saya sendiri handmadekn...y x terlalu ketat di kaki, nk pakai pon mudah just sarungkan je... so ibu2 y mencari bedung moden boleh la singgah ig #yaWalad_by_m.b @ fb page yaWalad ��

    ReplyDelete
  29. Ye sy setuju dengan sis...sbb itu lah sy terpanggil untuk hasilka bedung baby moden y saya sendiri handmadekn...y x terlalu ketat di kaki, nk pakai pon mudah just sarungkan je... so ibu2 y mencari bedung moden boleh la singgah ig #yaWalad_by_m.b @ fb page yaWalad ��

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™