Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Jadual Pemakanan Bayi [Part 1]

[Perhatian!!!...Entri ini sangat panjang... ]
ades! macam mana nak buat entri... serius! tak de mood nak taip... otak jadi macam beku je nak cari ayat yang terbaik untuk dipersembahkan kepada kawan2... saya cuba ya... kalau ada ayat tunggang langgang tu minta maaf...ok! mula2 inter frame gambar Khalis dulu..
bagi ada semangat sikit... eceh!

Gambar Khalis sebenarnya banyak saya snap... nak letak kat blog tapi saya tak tahu tajuk apa yang sesuai nak cerita tentang dia... jadi... saya letak gambar dia sebagai hiasan je ya...

Semalam saya ada post entri tentang saya dapat pamplet dari MeadJohnson. Saya dah janji nak cerita apa ada dalam pamplet tu kan?disebabkan gambar2nya saya tak boleh zoom sehingga nampak seketul2 hurufnya...
pamplet ni dalam english... tapi saya translatekan ke bahasa melayu... minta maaf ya kalau ada yang tak betul saya translate...sebab saya tak pandai sangat english =p...

Setiap ibu2 mesti nak yang terbaik untuk anak2 mereka... dalam proses pembesaran... apa yang paling penting adalah pemakanan mereka... kita mesti nak pastikan mereka mendapat nutrien yang mencukupi untuk pertumbuhan mental dan fizikal yang baik dan cemerlang.... Saya memang buntu masa mula2 nak bagi makanan pada Khalis... nak bagi berapa banyak... nak bagi makan apa... cara yang terbaik untuk ibu muda yang tiada pengalaman ni... adalah seacrh mr.Google cari maklumat... tapi untuk mendapat maklumat yang spesifik dan lengkap seperti yang kita nak memang susahkan? Jadi saya harap entri saya ni dapat membantu... walaupun tak lengkap tapi secara overallnya boleh dipratikkan...

Umur yang disarankan untuk bayi diberi makanan pejal adalah semasa 6 bulan...kerana pada masa ini organ2 pencernaan mereka sudah matang untuk memproseskan makanan... Jika kita memberi bayi makan sebelum umur 6 bulan... bimbang, apabila mereka besar nanti akan berlaku banyak komplikasi kesihatan kesan daripada organ mereka yang terpaksa bekerja dalam keadaan yang masih belum matang lagi...

Jadual Pemakanan Bayi untuk umur 6-7 Bulan
Tips Pemakanan :
  1. Perkenalkan satu jenis makanan dalam kuantiti yang sedikit, sekali sehari selama 4 hari kepada bayi, supaya bayi biasa dengan rasanya.
  2. Mulakan dengan 1tbsp untuk 3 hari pertama, kemudian tambah secara berperingkat : 1tbsp setiap 2-3 hari. Makanan perlu disediakan mengikut kekerapan hidangan
  3. Elakkan memberi makanan yang terlalu manis atau masin kepada bayi.
  4. Penambahan garam atau gula kedalam makanan bayi sebenarnya tidak perlu sama sekali.
  5. Elakkan memberi bayi telur putih sehingga dia berumur setahun.
  6. Berikan bayi makan sayur2an supaya dia akan suka makan sayur apabila besar nanti...
Jadual Pemakanan Bayi untuk umur 8-9 Bulan
Tips Pemakanan:
  1. Tambahkan biskut, roti bakar, ataupun roti sebagai snek.
  2. Elakkan memberi bayi makan makanan yang berminyak, goreng, ataupun pedas.
  3. Lebih berhati2 dengan makanan yang boleh menyebabkan bayi anda tercekik seperti gula2, kacang, sayuran mentah dan sebagainya.
  4. Berikan 100% jus buah asli (buat sendir) yang dicairkan mengikut 1:1 (jika secawan jus maka perlu ditambahkan dengan secawan air) bukan yang ditambah pemanis ataupun kordial.
  5. Tambahkan "baby yogurt" guna 'cheese yogurt'
  6. Minyak dan gula tidak membekalkan lemak dan kalori yang diperlukan oleh bayi.
Jadual Pemakanan Bayi untuk umur 10-12 Bulan
Tips Pemakanan:
  1. Cuba berikan kepada bayi produk alternatif untuk bijirin seperti tosai dan putumayam
  2. Tambahkan bijirin kosong dan 'unsalted' biskut.
  3. Latih bayi anda untuk makan sendiri.
  4. Berikan bayi anda makanan yang bersaiz kecil yang dipotong dalam bentuk kepingan seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan roti.
Jadual Pemakanan Bayi untuk umur 12 Bulan keatas
Tips Pemakanan:
  1. Cadangkan kepada bayi sayur yang dimasak dan dilecek seperti mashed potato.
  2. Tambahkankepingan kecil daging tanpa lemak yang dimasak sehingga lembut.
  3. Hidangkan makanan yang berwarna warni, pelbagai bentuk, saiz dan tekstur untuk merangsang selera anak anda.
  4. Hiaskan makanan bayi dengan menyusun sayur-sayuran dengan kreatif diatas pinggan.
  5. Perkenalkan bayi anda kepada makanan keluarga secara berperingkat.
ok! itu saja untuk entri ini... akan bersambung [Part 2 ] nanti... harap maklumat ini akan memberi manfaat kepada anda semua... terima kasih kerana sudi membaca...

14 Comment (s):

  1. ahaaa sgt la bgsnya, oni sah mkn smua pnSha nyatakan ni, haha! sbb umiOni pun amek resipi dari internet. kikiki! terima kasih pnSha ;)

    ReplyDelete
  2. info yg sgt berguna... thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  3. @Ibu Iman
    welcome... hope sis happy dengan info yang saya share...=)

    ReplyDelete
  4. akak fatin tag akak mai tgk :D

    http://atinanani.blogspot.com/2010/06/give-away-cayang-ibu.html

    ReplyDelete
  5. info yg bgus dan bermanfaat..nnti kalo ada baby leh rujuk kt blog ni..haha..

    tp ntah bila la...lama lg kot..=P

    ReplyDelete
  6. agak2 kalau teen macam sy makan cm baby bley kurus tak? hihiih

    ReplyDelete
  7. boleh pakai time ada baby nanti.wee.

    ReplyDelete
  8. Sehari brpa kali ye bby umur 6 bln mkn?

    ReplyDelete
  9. baby i baru 11 bulan, baru start nasi tim

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™