Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Memori Panjat Pokok

Musim cuti sekolah macam ni teringat pulak kisah masa kecik2 dulu... Saya kalau cuti sekolah memang kaki ni suka sangat merayau2 dalam kampung... Asal celik je mata ni mesti kaki pun dah start nak berjalan... Teman saya sudah semestinya Che Yuyu (Sepupu mak saya tapi umurnya sebaya dengan saya)...

Tempat favorite saya adalah 'baruh' (tak paham? itu adalah loghat kelantan untuk sawah)... Memang kalau waktu pagi pergi ke sawah, best sangat2 sebab rasa sejuk dan nyaman...
tapi tiap pagi pun mesti che yuyu tanya saya"sha, kito nok main mano hari ni?" hehe biasanya saya akan jawab "kito gi baruh lah". Che Yuyu sudah semestinya cakap "Jom"... Sambil bersilang tangan kami akan berjalan seiringan...

Zaman kanak2 memang bestkan? tak de masalah yang kena fikir... Hidup hanya dengan rasa gembira...

Tempat yang menjadi favorite kami sudah semestinya dibawah pokok jambu batu... Pokok jambu ni tumbuh liar... tapi buah dia memang sedap! Isinya warna pink...Wah! terliur pulak pagi2 ni. Inilah buah yang kebiasaanya menjadi makanan untuk breakfast saya dengan Che Yuyu... Ha...Orang lain makan nasi lemak, makan nasi ayam... tapi kami makan buah! jangan jeles...


Kami pun mula la aktiviti memanjat pokok jambu... saya memang tak pandai panjat... tapi Che Yuyu pergh! memang pro... sekejap je dah sampai atas ... Saya pulak asyik menunggu buah yang jatuh kat bawah...

Ada suatu hari ...Che yuyu cakap kat saya "Sha, belajarla panjat pokok pulak... boleh duk atas pokok sama2". Heh! memang menarik pulak saya dengar cadangan itu... saya cuba panjat tak berjaya... tapi cubaan kali ke-2 ... membuahkan hasil... tapi memang kena pegang kuat2...(saya tak suka tempat tinggi sebab saya memang mudah gayat).

Rasa macam dah panjat agak tinggi tu, Tapak kaki, tapak tangan, pendek kata seluruh badan la rasa seram sejuk... lepas tu rasa macam nak turun je... Tapi! saya tak pandai nak turun! hah, sudah! macam mana ni.. terus membeku kat situ... nak nangis tak keluar air mata.. nak bergerak takut jatuh. Dah la tinggi (bagi budak sekecil saya pada waktu itu, memang jarak itu dianggap tinggi)
Saya pun cakap "Che yu, takut, macam nak jatuh je". Suara saya memang terketar2 la jawabnya... Muka saya pun rasanya pucat... tangan pula berpeluh2 dingin...

Apa lagi bila dengar macam tu... Che Yuyu pun jadi Superwoman la... Cepat2 selamatkan saya takut jatuh... ya la kan 1st time panjat pokok. Lagi pula Che Yuyu pun takut, kalau saya jatuh mesti mak saya akan marahkan dia...Dengan baik hatinya Che Yuyu pegang saya perlahan2 dan suruh saya turun perlahan2... Akhirnya dapatla saya turun dengan jayanya...

Lepas terjadinya peristiwa itu... saya tak lagi panjat pokok dan takkan panjat pokok... Jadi tugas saya hanyalah tunggu buah jambu yang jatuh... Biasanya kalau buah yang besar2 Che Yuyu akan simpan dalam baju dia... dia tak turunkan kebawah... hehe pandai betul! tapi last2 bila dia turun ke bawah, kalau buah yang besar tu ada 2,3 biji dia akan bagi saya satu... hehe dia takut saya ambil buah yang besar kot.

Memori ini takkan saya lupakan... memang best sangat2... Sekarang saya pun dah tak jumpa lagi Che Yuyu... dia sekarang tinggal kat Gua Musang dengan suami dia... dia dah ada dua orang anak... Dan saya tahu dia takkan baca apa yang saya taip... dia adalah kawan baik yang saya kenal seumur hidup saya...

31 Comment (s):

  1. buah jambu batu sapa tu yang korang sapu..:-)

    ReplyDelete
  2. saya pun suka panjat pokok jambu jugak time kecik2 dulu..sampai masuk hospital sbb apendiks..tiap2 hari mkn buah jambu..mmg kenangan tu..

    ReplyDelete
  3. zaman kecik2 memang seronok...tak reti penat pun

    ReplyDelete
  4. seronoknya kalau ada pengalaman panjat pokok ni. tp malangnya ju tiada pengalaman sebegini. haha.

    ReplyDelete
  5. sweetnyee memori buah jambu batu..hikhik ^_^

    ReplyDelete
  6. baiknye la cik yuyu..saya suke panjat pokok....sgt best...lau saya majuk ngan mak, saya akan nyorok kat ats pokok..ngeeee...best je.....duk ats pokok rambutan....

    jambu pink??? mcm bestt je....:))

    ReplyDelete
  7. aww...bes kan panjat poko,boleh lepak-lepak dsitu..

    tergoda tgok buah tu mummy..

    ReplyDelete
  8. hhahahahah...mmg best zaman kecik2...saya dulu kena tambat kat tiang seri rumah..kesnya..abah pantang waktu tengahari takde kat rumah...pahtu dia dapat tau pi main dalam hutan sebelah rumah...mujurlah ada sorang nenek tu mai lepaskan tali yang ikat tu....( abah ni garangla dulu !!)

    ReplyDelete
  9. hahaha..best oo kalau panjat pokok..
    dulu..siap study atas pokok hahaha

    ReplyDelete
  10. ahaak
    akak
    skrg
    pnjat pokok x lg
    ehhek

    ReplyDelete
  11. salam ziarah blog whiteymommy...
    chumey2x..
    (^^.)
    fall in love with ur font

    ReplyDelete
  12. mak oi..dimana seri boleh dapat jambu mcm ni lagi. kedai buah-buahan tak jual dah jenis jambu ni.

    ReplyDelete
  13. sy kecik2 pon suke panjat pokok..mase duk ruma arwah nenek..pokok durian kat kebun pon sy panjat..siap tertido atas tu lg..hehhe seb bek mase tu sy belom pernah dgr pasal hantu te**k ohohooh

    ReplyDelete
  14. @aril
    uiks aril... tak baca betul2 ke? jambu batu tu tumbuh liar kat tepi sawah la..

    ReplyDelete
  15. @~suNshiNe~
    ya ke? memang orang cakap tak boleh makan jambu dengan biji2nya nanti dapat apendiks... tapi bahagian biji la yang paling sedap dan manis...:)

    ReplyDelete
  16. @Mommyyus Betul tu mummy hehe... main sampai malam pun tak penat2... tapi sekarang asyik penat je... duduk mengadap laptop saja pun penat...:)

    ReplyDelete
  17. @Juaini Jamaludin
    TAk pe... ju mesti ada pengalaman lain jugakan? apa2 pengalaman yang ju rasa seronok, best dan lucu... semua boleh kongsi bersama kan?

    ReplyDelete
  18. @S.I.T.I
    tq siti... hehe memang sweet... tapi sedih sebab itu semua dah jadi kenangan..:(

    ReplyDelete
  19. @si[jari] telunjuk Che yuyu memang baik... kalau saya marah dengan mak mesti dia selalu sorokkan saya kat dalam rumah dia... :)) a'ah jambu tu warna pink kat dalamnya... tak pernah tengok ek?

    ReplyDelete
  20. @Mario
    hehe boleh tengok gambar je... kat KL ni tak tahu la nak cari kat mana... kalau nak cuba mario boleh cari jus Feel Fresh yang pink guava...

    ReplyDelete
  21. @mommyYen
    hehe buah tu tak tahu nak cari kat mana dah sekarang.. kalau balik kampung baru ada mummy....

    ReplyDelete
  22. @Aku Pewaris Saka?
    hehe betul2...masa kecik adalah zaman yang paling indah... pengalaman yang memang takkan dilupa... bila dah besar.. banyak masalah nak kena fikir...

    ReplyDelete
  23. @Candy Dandy
    Memang sedap candy... ;) tapi boleh tengok gambar je...

    ReplyDelete
  24. @✿nenek moden✿
    ya ke...hehe saya sekali tu je panjat pokok... lepas tu dah tak lagi sampai sekarang... dah jadi bertambah2 gayat sejak peristiwa ni...

    ReplyDelete
  25. @! .MiE. !
    hehe mie tak baca betul2 ek... akak dah tak panjat... takut dan gayat...

    ReplyDelete
  26. @ainhamzah
    thanks ain.. huhu nak buat juga je? tengok kat dalam tutorial tu saya ada ajar...

    ReplyDelete
  27. @seribahasa
    memang pun seri.. kedai2 semua jual jambu yang warna putih tu... huhu tapi saya pun makan juga jambu tu...

    ReplyDelete
  28. @ERynn NAzmy
    hehe ya ke? beraninya... pokok durian tu tinggi...hehe saya dah taubat tak kan panjat2 lagi pokok lepas peristiwa ni...

    ReplyDelete
  29. salam, budak2 dulu memang macam tu, tapi budak2 sekarang habis masa depan ps2..

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™