Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Pantang Semasa Hamil

dah lama kan saya tak share info tentang pregnant ni... ini sebab kes malas nak menaip panjang2...
tapi sekarang saya dah mula balik...
ini semua untuk anda semua ya.. ibu2, bapa2, bakal2 ibu bapa dan yang berkaitan dengannya...

Orang kata (orang lagi... bila nak saya kata ni? eceh! popularkan orang ni?) Masa pregnant tu banyak pantang larang... itu tak boleh, ini tak boleh, itu boleh dan ini tak boleh... sesetengahnya memang betul... tapi ada juga yang tak betul... ikut kepercayaan masing2...

Masa saya pregnant dulu pun ada yang saya ikut dan ada juga yang tak ikut...
yang saya strictly follow kalau perkara itu akan menjejaskan bayi...
terutama sekali soal pemakanan...
sebab apa yang kita makan baby juga akan makan...
jadi kena jaga betul2...
Banyak juga yang saya pantang makan masa pregnant...
hehe tapi buah-buahan saya memang tak pantang....
Mister Potato pun tak pantang juga...muahahaha
paling saya berpantang adalah makan asam!
nasib baik masa saya pregnant memang saya tak pernah teringin pun nak makan asam...
Kalau saya makan asam mesti saya loya... Pelik tak???
tapi kalau makan benda manis..ais krim =), Kuih-muih dan sebagainya...
wah2 itu memang wajib!

nak tahu apa yang boleh dan tidak boleh masa pregnant? cepat baca apa yang saya taip ni...
maaf ya sebab entri ni tak bergambar...

1. Kenalpasti setiap gejala kehamilan yang anda hadapi seperti pedih ulu hati, kram, sakit belakang dan sebagainya.
Ingat! jangan ambil mudah, tangani dengan betul agar tidak menganggu bayi anda.

2. Jika memandu atau menumpang kereta. Pastikan anda memakai seat belt untuk keselamatan anda dan juga bayi jika berlaku kemalangan. Elakkan daripada memakai seat belt melintang diatas perut. letakkan satu di bahagian bawah perut dan satu lagi dibahagian atas perut...

3. Jangan pandang remeh jika anda terkena selsema terutama jika usia kandungan kurang dari 14 minggu kerana ia membahayakan kehamilan anda. Pastikan berjumpa dengan doktor

* Alhamdulillah! masa saya pregnant saya tak pernah alami selsema ataupun demam... walaupun saya penat bekerja... Saya pernah terbaca, Kalau ibu demam atau sakit, baby kita akan mendapat kesan 2 kali ganda... jadi kepada bakal2 ibu pastikan anda menjaga diri dengan baik! sebab bila pregnant kita tak boleh nak makan ubat sebarangan...

4. Patuhi jadual pemeriksaan antenatal kerana hanya dengan ini anda akan mengetahui perkembangan kandungan anda dari semasa ke semasa supaya sebarang masalah dapat dikesan dan diatasi dengan lebih awal...

*Ingat! jangan ambil mudah tentang pemeriksaan ini...walaupun prosedur yang sama di ulang2 setiap bulan (memang saya akui, kekadang macam boring je) tapi ia sebenarnya untuk kebaikan kita...

5. Jika anda menghadapi masalah kesihatan seperti kencing manis, darah tinggi atau kandungan gula dalam darah berada pada paras rendah, sentiasa pantau kesihatan anda dan ikuti nasihat doktor.

6. Tidak salah untuk bergerak aktif selagi tidak membahayakan kesihatan anda dan juga bayi...

*Masa pregnant saya memang aktif, ya la kan kerja dalam bidang Food&Beverages ni mana boleh duk relax2... kekadang manager pun terpaksa turun padang kalau staffs tak cukup atau pun restoran busy giler2...

7. Jika Boleh cuba larikan diri anda daripada keadaan yang boleh menimbulkan stress...

*tapi kalau dah nama pun pregnant... perkara yang tak stress pun boleh jadi stress sebab emosi mengawal perasaan...

8. Pastikan anda tidur secukupnya antara 7 hingga 9 jam setiap hari... jika anda mengalami masalah untuk tidur, cuba cari cara yang boleh membuatkan anda dapat tidur dengan selesa dan nyenyak.

9. Sentiasa pantau kenaikan berat badan anda sepanjang tempoh kehamilan. Ibu yang hamil memang mudah untuk mengalami kenaikan berat badan, Pastikan kenaikan itu normal dan tidak terlalu berlebihan demi untuk kesihatan anda juga...

*Serius! masa pregnant saya memang tak jaga langsung berat badan! hasilnya 25kg naik!

10. Amalkan pemakanan yang sihat. Banyakkan pengambilan buah dan sayur-sayuran serta makanan berserat. Dapatkan kalsium yang mencukupi untuk keperluan anda dan bayi. Elakkan makanan yang tinggi kandungan lemak.

11. Asid folik penting untuk ibu hamil. Kekurangannya boleh menjejaskan tumbesaran janin anda.

12. Jangan lupakan pengambilan vitamin dan mineral tambahan yang diperlukan untuk kehamilan anda. Pastikan tanya doktor vitamin yang sesuai dengan anda!

*jangan ambil vitamin sebarangan sebab, Kebolehupayaan badan setiap manusia adalah berbeza... mungkin sesuatu vitamin baik untuk orang lain tapi tidak untuk anda...

13. Anda boleh mendapatkan bekalan protein daripada ikan. Namun! pastikan anda makan ikan yang bebas merkuri. Sesetengah jenis ikan terutama yang bersaiz besar mempunyai kandungan merkuri yang tinggi dan membahayakan kehamilan anda...

*contohnya ikan tenggiri, ikan paus yu, tuna, salmon dan lain2 (kalau dah nampak ikan besar tu jangan makan la) saya sarankan kalau yang suka breakfast dengan tuna ayam brand tu.. cuba kurangkan sedikit... sebab ikan tuna adalah ikan yang patut dielakkan masa pregnant.

14. Elakkan memegang atau menggunakan bahan2 kimia seperti racun, semburan serangga atau bahan perosak, cat peluntur dan sebagainya. Jika perlu lakukan juga, ambil langkah berjaga2... Pakai sarung tangan beserta dengan penutup hidung dan mulut.

15. Elakkan memegang, memandikan atau menukar pasir najis kucing peliharaan. Ia berisiko mendedahkan anda dan bayi terhadap jangkitan tixoplasmosis yang disebabkan oleh parasit haiwan tersebut.

16. Jangan amalkan bersauna semasa hamil atau berendam dalam air panas. Ia akan menyebabkan bayi anda tidak selesa dan ini akan menganggu kehamilan anda.

17. Jangan guna pencuci vagina yang sebarangan kerana ada diantaranya yang mengandungi bahan yang bahaya untuk wanita hamil. Ia boleh menyebabkan alahan, jangkitan kulat dan jangkitan salur kencing.

18. Jangan merokok, mengambil dadah atau alkohol. Semua bahan ini akan menyebabkan kanser kepada bayi anda selain akan menyebabkan kelahiran bayi pra-matang.

*sebut pasal rokok! Jika suami merokok, pastikan tidak merokok dihadapan isteri yang sedang hamil (atau sesiapa sahaja yang sedang hamil) kerana perokok pasif adalah lebih menanggung risiko... masa saya pregnant! memang saya cukup pantang bau asap rokok! kalau bau je mesti rasa macam nak mengamuk! siap bergaduh lagi dengan pak guard yang jaga kompleks selayang mall tu... sebab dia merokok kat tempat tertutup! dalam air-cond pulak tu (memang salah pun merokok ditempat macam ni) huh! tapi memang saya menang... lepas tu bila nampak saya mesti dia dah tak merokok... hehe macam garang juga saya ni kan?

Whitey note: panjang tak? terima kasih kerana sudi membaca... wah! ambik masa sejam nak taip ni tau...=)

18 Comment (s):

  1. salam...
    thanx singgah blog kite..
    pasal simptom ms peknen..
    buleh baca kt entri ni..
    kebetulan ade wat entri ni bulan lepas
    http://mayaqarmyla.blogspot.com/2010/05/agak2-boy-ke-girl.html


    menjawap pada entri awak nih..
    pasal kesihatan ms peknen..
    ade orang kata sumtimes benda ni pembawakan budak..
    coz ms peknenkan yg sulong dlu.. batuk2 + demam.. then sihat.. sampaila dah nak bersalin.. batuk2 semula..
    untuk seken preggy pn same.. awal2 kene batuk + demam jgk..

    ReplyDelete
  2. waaa..penjagaan yg sgt rapi!!patut laa baby comel je!!^_^ anyway i like ur signature yg akhir skali siap ada icon mcm muka u..cmne buat??^_^

    ReplyDelete
  3. setuju sgt...ade pantang yg blh ikut, ade yg blh dgr je..hihi..sy dulu pantang kat kl tp cr nye mcm pantang kat kpg..MIL sy mmg kuat berpantang...but, its for our own good kan...

    ReplyDelete
  4. @Roxy zai
    Rapi dari segi pemakanan... sebab tu berat naik 25kg... muahahaha
    signature tu saya tempah orang lukis... zai nak buat juga ke? pergi kat blog littlecolourshop.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. @Yan
    betul2 orang kata setiap orang pembawakan budaknya berbeza...hm... tak pe nanti saya cuba teka...

    ReplyDelete
  6. @QasehAiris
    bagusnya MIL awak kan...saya dulu pantang tak complete... tak cukup 44 hari tapi dah buat macam2 kerja dah... saya pantang sendiri...

    ReplyDelete
  7. salam,

    heeeeeeeeeeeeeeee...
    tahniah buat wanita2 yang ada pengalaman pregnant
    melahirkan
    lengkap sudah kamu sebagai wanita
    syukur!!

    ReplyDelete
  8. ta ske perokok..uwaa

    ReplyDelete
  9. garangnyee... mesti pak guard tu menggigil mase tu kn?? hehehe... insaf terus pak guard tu haha.. bagus2.. wat lagi bagi orang lain berenti terus.. wat bazir duit je.. baik beli makanan lagi best ngee...

    ReplyDelete
  10. tips dan info dari yg berpengalaman yg amat berguna utk diamalkan oleh para @ bakal ibu bapa :-)

    ReplyDelete
  11. takutnye pregnant!! btw, u got da very cute kids!

    ReplyDelete
  12. @maCy
    hehe sama la macy tapi saya dapat suami perokok juga... hm.. tetapi dia tak merokok kat dalam rumah... mesti merokok kat luar... then lepas merokok biasanya sejam baru sentuh anak ataupun basuh tangan... dalam proses nak berhenti tapi tak berhenti2 huhuhu=P

    ReplyDelete
  13. @suka_haha
    takde la sampai mengigil... hehe tapi last2 dia tak merokok la depan saya... tu la pasal... sekarangkan rokok dah naik harga... nak hampir rm8... kalau 30 hari dah rm240... membazir je kan?

    ReplyDelete
  14. @~fisha~
    hehe semua perempuan akan menghadapinya fisha... btw saya suka kalau budak nama fisha... hehe mula2 dulu saya pun takut... tapi bila dah lepas bersalin tengok muka baby... terus rasa sakit tu hilang...

    ReplyDelete
  15. @aril
    hehehe tak de la banyak pengalaman sangat aril... cuma untuk share buat pengetahuan ramai... =)

    ReplyDelete
  16. thanx for da info white mommy...baru je pregnant ni..x smpai sebulan pun..huhuhu..semalam je baru majuk dgn husband sbb dia merokok....huaaaaaa tak suke =(

    ReplyDelete
  17. hi mommy... sy nk tny something.betul ke mse pregnant kalau minum air kopi kulit baby jadi gelap..? hmm,dh ramai yg bgtahu sy mcm tu,tp sy still confuse laa. tp mslh sy skrg ni sy alah dengan susu & soya... bila minum msti muntah..skrg sy hamil 4bulan, pe y patut sy buat ek,takut terjejas kesihatan baby nanti.. :'(

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™