Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Triple Story: Minggu Pertama Khalis dengan Milna Rusk, Udang dan Pandai Berdiri

Actually banyak sangat story morry yang hendak diceritakan... tapi... malas buzy sikit... maklumla... Khaliskan dah pandai itu ini... ades... susah sungguh nak kejar kesana kemari... dah pandai merangkak ni seluruh rumah dia nak explore... sejak dia dah aktif ni... makan pun kena la kerap sikitkan... banyak tenaga yang Khalis nak guna... sebab tu badan dia susut kot... sebab dia aktif....

Minggu ni minggu pertama saya kenalkan Milna Rusk... biskut baby... [cari gambar kat google tapi tak de... nak snap... malas... jadi sebut je la kat sini...ala biskut ni popular la... kalau sebut je mesti orang tahu...seingat saya sejak zaman kanak2 lagi saya dah kenal biskut ni...Khalis tak pandai lagi nak gigit sendiri... saya ada juga bagi dia gigit sikit2...tapi still lagi tak improve skill mengigitnya.. [yang bestnya biskut ni membantu gigi baby cepat tumbuh... kalau dia gigit2 la...] lagi pun nak kena saya pegang...kalau Khalis pegang alamatnya...melambung2 la biskut tu dia baling...jelir sebab tabiat Khalis apa yang dia pegang...dia tak pernah masuk mulut.. pegang baling... pegang campak... ades... susah juga... sebab kalau dia pegang masuk mulut senang... tak pe... babykan memang macam tu...gambar kat atas ni.. biskut milna yang saya lembutkan dengan air masak... then suapkan pada Khalis.. ini lah yang Khalis akan makan sebagai breakfast dan makan petang... sebab kalau nak bagi nasi memanjang macam berat jugakan... buah pun bagi juga... dalam pukul 3 saya bagi buah... tapi nak gap sampai kemalam tu... mesti berkeroncong perut Khalis... biskut dia Khalis tak makan ... roti pun Khalis tak makan... jadi saya rasa ini adalah alternatif yang terbaik...senyum
ni wajah Khalis lepas makan biskut Milna...[gambar tak clear... tak perasan gambar tak clear...tapi since memory card dah cabut... malas nak connect balik... guna je gambar ni... maaf ek...senyum] senyum aje la bila perut dah kenyang... alhamdulillah...

*******************************************************

cerita tentang Udang... ha... Khalis dah seminggu saya bagi makan udang...sebab nak tengok alahan dan tahap imunisasinya dengan udang... Alhamdulillah... sepanjang Khalis makan udang ni...tak de tanda2 tindakbalas yang negatif yang berlaku pada Khalis.. Khalis pun tak naik ruam... jadi... ok la tu... minggu depan... nak cuba2 bagi telur pulak...[bagi telur kuning dulukan...] sebab nurse dah suruh saya mula bagi telur sejak umur Khalis 7 bulan hari tu... tapi saya tak berani...sebab melalui pembacaan saya... telur hanya boleh diberi kepada bayi yang berumur setahun keatas...saya nak cuba bagi telur yang baru tu... SAFE EGG...

berbalik kepada udang... nak share juga resipi nasi udang Khalis... sangat2 mudah...
bahan-bahannya:
  1. Beras[saya pakai beras yang special untuk baby keluaran bernas... tak ingat namanya]
  2. Udang [pastikan dibuang kulit dan segala tahi2 dan incik kolesterol -yang kat atas belakang undang tu]
  3. Air
  4. Sayur [sawi/bayam/carrot/broccoli/ubi kentang]terpulang kepada anda.
cara2nya:
  1. Ambil segengam beras, basuh, masukkan air yang banyak...agak2 macam nak buat bubur... renih atas dapur sehingga beras pecah [mean dah tak nampak macam beras, dah jadi pecah2]
  2. Masukkan udang, biarkan sampai mendidih untuk matikan kuman2
  3. Apabila air dah agak2 nak kering masukkan sayur... bagi sayur yang keras seperti lobak dan ubi kentang...anda disarankan memasukkan sayur2 itu terlebih awal.
  4. biarkan mendidih
  5. tutup api
  6. sejukkan lebih kurang 5-10 minit
  7. dan blender...[saya la yang buat macam ni... sebab Khalis tak leh makan nasi ketul2]

ha... inilah hasilnya selepas di blender... dan sudah sedia untuk di suapkan kepada dak tiut ini...
[saya tengah duk blender makanan dia... dah siap...tengok2 habis dia kirai sepeket cotton bud... bersepah2 kat atas lantai... Khalis2 bertuah anak ibu ni....]ni wajah yang kekenyangan, dah lepas makan... senyum je la kerjanya.. kalau idak...ada je benda yang tak kena... benda yang dia nak rengek... itu tandanya lapar la tu... Kalau dah kenyang boleh pulak dia main sorang2...saya cukup suka kalau tengok Khalis tergelak2 tersenyum lebar macam ni... rasa macam nak puji anak sendirilah..."comeeeeeeeyyy sangat Khalis ni!!"
*******************************************************

Semalam juga berlaku suatu keajaiban... hehe sebenarnya tak ajaib pun.. tapi sebab first time saya tengok... rasa macam teruja... dan terus ambil gambar... tengok la time pada gambar... tepat pukul 11:38 pagi semalam...
Tadaa... Khalis dah pandai berdiri sendiri... ini tandanya dia dah nak berjalan la ni... Alhamdulillah... Khalis dah masuk fasa baru dalam hidup dia... bulan depan mesti dia dah start berjalan... ades... agaknya malam la baru saya boleh menghadap laptop... sebab bila dia dah pandai jalan... memang saya kena keep-on-eye of him...

Ibu doakan anak ibu sihat... bijak...pandai... cerdik... jadi anak yang soleh... dan insan yang baik serta berhati mulia... amin...amin... ya rabbalalamin...senyum

14 Comment (s):

  1. miahaha... tak lama lagi khalis boleh tolong ibu mengemas, sweet, cute, comel, uiii pp tu buat umiOni gerammm...

    ReplyDelete
  2. senyum khalis dapat makan nasi udang...mommy suzie pun dah terliur ni

    ReplyDelete
  3. @ch@ Tu la cha... makin rajin la dia mengemas... maka jadi semakin kemas lah rumah saya ni.. tip top...=p

    ReplyDelete
  4. @suzzsuzie Mommy Suzie... sedap makan nasi dengan udang... mommy nak boleh... share dengan Khalis... hehe hari ni pun ibu nak masak nasi udang juga...yeayy!

    ReplyDelete
  5. Whitey mommy, leh try recipe from annabel karmel & modify ikut kesesuaian baby.
    Selamat memasak!
    Air tangan ibu yang paling berharga.

    ReplyDelete
  6. comeynyer ade lesung ppt tu, kalau kekal sampai besar mesti handsome..eceh :D

    wah, dah pandai berdiri sendiri..tepuk tangan utk khalis!!! XD

    ReplyDelete
  7. tomeinye khalis...geram ngan lesung pipit dia tu...

    ReplyDelete
  8. eii geramnya tgk baby....nak cubit!!!!!
    entry baru kt cni....dtg la yep.;p


    http://misscornetto.blogspot.com/2010/08/setiap-hari-adalah-hari-sahabat-bukan.html

    ReplyDelete
  9. warghhhhh mommy.. geram tgk khalis senyumm. lesung pipit bawah bibir dia belah kiri kanan.. mahal 2.. pinjam bley.. ;op

    ReplyDelete
  10. @Fain
    sis... mana nak dapt resipi tu... betul... air tangan ibu lagi berharga...

    ReplyDelete
  11. @Mommy Pinky terima kasih acik jana... ehem2 acik nak jadikan saya menantu ke? :p
    tu la jana... makin besar macam makin dalam je dia punya lesung pipit ni...

    ReplyDelete
  12. @cikmay ok... dah datang dah... hehe jangan cubit.. sakit... [khalis jawab]

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™