Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

[Personal]: Terkenang :)

Zaman kanak-kanak memang indah kan?

Pagi ni tetiba terkenang zaman kanak-kanak.. Refresh semua kenangan Indah..
Masa kanak-kanak saya tidak seindah orang lain. tapi saya saya ni riang ria.
Rutin harian saya lepas balik sekolah main...main dan main..
macam2 mainan.
Setiap hari ada je yang nak dirancang untuk bermain.

Paling saya suka mandi sungai..:p
memancing dan tangkap ikan.
Jangan tak percaya. itulah saya.:)
Mandi sungai dari pukul 2 sampai pukul 6 pun ada.
main2 air sungai.
Memancing pun seronok.
Saya dengan Kawan waktu kecil saya.. panggil Yuyu.
Yuyu ni sepupu mak saya..
tapi umur dia baya saya je... jadi kami kamcing sangat2.
buat kerja baik pun sama2.. buat kerja kurang baik pun sama2..:)

Kalau bergaduh kekadang sampai seminggu tak bercakap..
memang boring giler..
kalau nak tengok saya lekat kat rumah...
time saya bergaduh dengan dia..
masa tu ada la saya kat rumah..
kalau tak..
lepas balik sekolah. makan tengah hari..
memang tak nampak batang hidung la sampai ke petang.

Kalau dilihat balik kan..
memang dari dulu lagi saya suka bawak diri dan di anggap berdikari la..
sebab mak kerja..
memang tak jaga saya 24 jam...:)
Mungkin tabiat saya daripada kecik tu buatkan saya besar ni menjadi seorang yang tahan dengan dugaan . Walaupun terkadang rasa berat nak tanggung :)
Memang setiap yang berlaku ada hikmahnya...

Saya dengan Yuyu suka cari buah hutan :)
jambu hutan sedap sangat2..:)
buah nipah..
umur baru 8, 9 tahun waktu tu..
tapi saya memang dah biasa main2 kat tepi sungai ni
cari buah nipah untuk dimakan.
serius! sesape yang pernah makan buah nipah ni mesti tahu la kesedapan rasanya...:)
rasa macam kelapa muda je...tapi lain sikit..:)

Kalau setandan tu..kami balun 2 orang je sampai habis...
bab2 membelah buat kerja Yuyu..:)
saya tukang makan...
Best kan...
Dia kawan baik saya. walaupun dia tak sekolah tinggi. even tak habis sekolah pun...tapi..
dia sangat2 memahami..
saya dah lost contact dengan dia...sebab HP lama dah rosak..
no telefon semua ada dalam tu..
kalau tak..
saya dah telefon dia...:) rasa macam nak telefon sekarang...;p

Time nak raya...
Kalau nak raya memang meriah...
kalau esok nya nak raya.
Kami mula la mencari "Beluru" [kalau orang kelantan kenal la.. saya pun tak tahu nak sebut bahasa melayunya apa. ingat loghat kelantan je]
Beluru ni gunanya untuk mandi. bila kita gosok badan..daki2 semua hilang..
kulit jadi putih dan berseri gitu..:) betul..
Nak raya kan... mesti la nak berseri :)
Hari2 biasa... saya dengan yuyu mandi kat telaga . kekadang sabun kekadang tak sabun..;p
Kami dua orang memang survive sendiri masa tu..
Jadi sudah tentu la berdaki juga badan kan...
jadi time nak raya tu la..
nak kasi clear semua..
kuikui...
Kami biasanya mandi pakai Beluru, limau purut dan juga sabut kelapa untuk gosok badan..
Sabut tu ambil yang baru orang kupas kelapa ya... sebab bersih lagi..:)
Masa mandi tu... semua tempat la gosok...
Kalau tempat yang tak sampai macam belakang ...
Masing2 gosong untuk each other..:)

Lepas mandi macam tu.. segar rasa badan.. dan kulit lebih putih daripada biasa..;p
dan nak raya juga..
kami tak kan lupa untuk pakai inai..:)
Masa kecik2 memang dah set dalam kepala...
kalau nak raya mesti pakai inai..:)
Yuyu la tumbuk...saya pakai je..:)
pastu seharian cuti dari bermain..;p sebab pakai inai..

Kalau pakai inai waktu siang..mesti berkurung la dalam rumah..
sebab makcik2 kat kampung kata..
kalau pakai inai..jangan bagi ayam tengok.. nanti tak merah... kwang2..
apa punya kaitan pun tak tahu...
tapi dah namanya budak2 kan.. ikut aje la kita ni..
Kalau pakai dalam pukul 2, pukul 6 dah buka :)
kalau tak merah..
malam nanti pakai lagi..:) kekadang sampai jadi merah yang amat pekat baru puas hati..
pastu duk banding la inai sape lagi merah..;p
pernah juga gaduh pasal inai sape paling merah ni..
Tapi sebab sok tu dah raya.
Baik semua la...
sebab dah konpem kena berbaikkan...
hari raya..
nak pergi jalan2 kutip duit raya..kalau tak de geng mana best..;p

Mainan pulak..kami main benda yang ada disekeliling je..
tak de beli toys2 ni..:)
Main lompat getah...
[biasanya kumpul duit dua orang pergi beli getah gelang untuk sambung2 buat tali getah ]
Main teng teng...
[main ramai2 memang seronok..:)]
Congkak...:)
congkak kami mudah sangat2..
gali lubang kecik2 kat tanah. ikut bilangan papan congkak tu..
pastu dia punya biji congkak.
kami tak guna guli..:)
kami guna biji getah..
jadi sebelum bermain congkak.
kami pergi cari biji getah dulu..
cari yang baru2 yang masih shining2 tu...baru la ada semangat nak main congkak.
siap kira nak seratus biji..
bawa plastik . Sorang kena kutip 50 biji..

Huhu seronok sangat2..:)
Disitu secara tak langsung memang saya belajar tentang hidup..:)

Tapi setiap hari pun main je la kerjanya..:)
Paling best kalau tangkap ikan, memancing...:)

Kalau nak huraikan terlalu banyak..
tapi satu lagi yang saya rasa perbezaan sangat2 ketara..
dari segi masa..
dulu rasa macam hari2 yang dilalui..lambat sangat nak bergerak masa..
tapi..
sekarang terasa cepat...:)

Kenangan hanya boleh di ingati...dan mustahil untuk diulang..:)

2 Comment (s):

  1. Wahh banyak kenagan masa kanak kanak eh... Seronok

    ReplyDelete
  2. komen sambil memerah susu.
    bestkan zmn ekanak? x pyh ingt apa2 pun kecuali main, blk skolah ptg2 pun smpt pergi mndi paya,hahaha.

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™