Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Hujung Minggu

Assalamualaikum W.B.T.

Selamat berhujung minggu. Semoga gembira bersama keluarga.
Hujung minggu hari yang relax. Bagi saya hujung minggu hari yang saya berubah jawatan sebagai orang gaji pulak. :D

Kemas apa yang patut dan clear apa yang patut. Rutin suri rumah bekerja dari rumah ni bukannya goyang kaki. Kalau goyang kaki jawabnya rumah akan jadi semak samun. Kekadang saya biarkan juga jadi semak samun, tapi lelama dah sakit mata dan jiwa raga. Tangan dan kaki harus bergerak untuk kemas rumah. Nak bela orang gaji tidak lah mampu. Baik buat sendiri lagi puas hati kan.

Makin hari umur makin meningkat sudah. Jadi orang perempuan ni semua nak kena jaga. Tak nak bagi layut tak nak bagi geleberkan. Wah! Tak sedar diri 2 tahun lagi umur dan menginjak ke 3 siri sudah. Kena lah jaga apa yang sepatutnya supaya sentiasa cergas dan dapat mengelakkan daripada menjemput penyakit yang tidak diigini.

Azam tahun 2013 ni saya nak jalankan gaya hidup yang lebih sihat dan shaping balik badan sebab Khalis pun dah masuk 4 tahun kan. Jadi dia dah perlahan-lahan berhenti menyusu. Boleh lah mula ambil makanan yang kurang kalori.

4 perkara yang saya buat adalah
1. Jaga pemakanan. Bukan diet berlapar tapi jaga kalori dalam makanan. Hadkan kalori ikut keperluan dan kurangkan apa yang patut.
Perlahan-lahan cuba ucapkan selamat tinggal kepada kek, kuih-muih dan ais krim. Walaupun tak dapat nak sepenuh, tapi hadkan pengambilan. tapi kalau Red Velvet memang tak boleh nak tolak. Tak makan nasi pun tak pe. Asalkan ada Red Velvet. Ya! Saya memang penggemar makanan manis. Tapi kurang gemar air manis.

2. Saya cuba jalankan kehidupan yang aktif. Mahu tak mahu mesti rajinkan diri. Tapi setakat ini buat gym dalam rumah sahaja. Sebab rasa jauh dan ambil masa pulak nak pergi ke gym diluar rumah. Saya sediakan peralatan yang simple sahaja. dumbell, yoga matt dan baju yang selesa supaya lebih bersemangat nak senaman gitu. Nak turunkan berat badan dan nak bagi otot menjadi firm saya buat senaman setiap hari (20 minit sahaja - tapi mengikut step yang betul)

mesti matching baru bersemangat. Baju senaman ini atleast kena sediakan 1-3 pasang. Kasut 1 cukuplah. Cari baju yang selesa dan serap peluh. Cotton adalah menjadi pilihan utama. Atau pun apa-apa fabrik yang disarankan untuk sukan .
3. Pengambilan makanan seharian tidak lah begitu cukupkan. Jadi saya memang mengambil supplement untuk keperluan otot (dan senam mesti otot akan cedera juga, jadi nak bagi cepat cure saya ambil supplement ) Sorry.. Memang tak ambil sebarang product untuk kurus (baca: pil pelangsing) zaman dulu-dulu pernah juga guna tapi selalunya tak habis makan pun , sebab pasti akan terbaca tentang bahayanya ubat kurus. :P

4. Untuk mengelakkan organ-organ tertentu melayut kebawah. Saya pakai Elysyle Dx Lingerie yang selesa itu. Wink ;) Semua aspek kena jaga. Orang kata kalau nak jaga betul-betul jangan buat main-main. Kalau buat ala kadar mana nak dapat hasil bukan?

Kuatkan diri dan semangat untuk betul-betul jaga badan gitu. Bukan apa bila berat dah mula mencecah angka 6 atau 7 didepan tu. Badan akan mula rasa penat, lutut makin sakit. Pandang anak, tengok kecik lagi dia. Kalau saya sebagai ibu tak jaga badan dan jaga kesihatan. Macam mana saya nak tengok anak membesar. At least bila anak dah besar saya masih mampu dan larat nak layan dia dan jalan-jalan dengan dia. Insyaallah...:)

Kita gemuk ambil masa 3 tahun tak kan lah kita kurus ambil masa 3 hari bukan? Jadi sabar itu penting. Sabar dalam jaga pemakanan , sabar dalam melihat hasil Insyaallah kalau konsisten dan positif, pasti akan dapat melihat hasilnya. :)

Ok lah! Nak kemas rumah, tetiba ada semangat nak taip entri bila dapat uniform baru untuk senaman. Hehehe

4 Comment (s):

  1. Asslmkm. betul tu dik. Time cuti bukan boleh goyang kaki pun. tapi bagus juga, buat aktiviti dirumah salah satu aktiviti yg menyihatkan. Azam akk pun lebih kurang mcm tu juga. kesihatan kena jaga. Now, mula berjinak2 dgn Jillian... makin berumur ni stamina makin teruk..
    Pasttt!! lawo baju senam tu..Satu set lagi.. He3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam kak..:) hehehe sama lah kak.. Jillian yang jadi instructor saya kak.:)

      hehehe bagi naik semangat kak nak bersenam..:P

      Delete
  2. Fewit! Nice entry. Good tips & sharing!
    Semoga kita sentiasa amalkan gaya hidup yang sihat kan. Go go go sha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe tq nad..:)
      yeay.. Insyaallah semoga istiqamah gitu..:)

      Delete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™