Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Pengubat Jiwa Penglipur Lara

Lama sangat tak update pasal Khalis. My one and only son . Gitew! Banyak gambar dah snap. Tapi sebab malas nak transfer ke lappy edit dan post. Jadi terkubur lah hasrat nak taip entry. Niat nak selalu nak update blog pun menjadi hangat-hangat tahi ayam sudah. Kekonon nak aktif berblog. Walaupun saya tahu tak de orang pun yang baca blog picisan ini.

Hadir Khalis dalam hidup saya hampir 4 tahun yang lal, mengubah banyak perkara didalam kehidupan seharian. Bergelar ibu bukan perkara yang mudah walaupun sebutan yang mudah. So, saya sangat respect dengan ibu yang ada anak ramai. Saya anak satu ni pun terkadang tak terkawal. Itu lah hikmahnya. Saya pun memang tak ready nak ada anak lagi buat masa ini. Umur pun dah agak lanjut ni (cakap macam dah nak masuk umur 40an lah pulak). Sehingga saat ini, bagi saya cukuplah Khalis sorang dulu. Dia lah penghibur, dialah yang meledakan hangin taufan dikala perangainya yang bebukan keluar. Tapi apa pun itu yang buat saya gembira, sedih, sayu, terharu. Khalis memang pandai bermain dengan emosi gitu.

Situasi yang buatkan saya nak marah tapi tak jadi. Setiapkali nak marah dia tahu dia salah. dia akan senyum sama seperti dalam gambar kat atas. Terus tak jadi marah. Kesian pulak tengok. Tapi kalau saya masih marah dia akan cakap "ibu, senyum eh.. senyum" kalau saya buat keras tak mau senyum kat situ lah dia akan menangis.

Disaat saya tengah menangis sedih. Dia akan datang peluk saya, "ibu... jangan sedih tau, jangan sedih" walaupun dia pun memang nak menangis. Tapi dia tahan sambil tenang kan saya. Ibu bangga sangat denganmu nak. Sesungguhnya waktu itu, saya dapat rasa setiap kesedihan yang berlaku dalam hidup saya seakan-akan lenyap bila budak kecil seperti Khalis cuba sedaya upaya nak tenangkan saya. Syukur, semoga Khalis akan membesar menjadi insan yang baik, soleh dan taat pada Allah S.W.T

Kalau paling kelakar pula, time saya marah-marah pasal dia selalu sepah kan toys dia. "Khalis jangan lah sepah-sepahkan toys ni, kemas lah balik. Ibu tak larat nak buat kerja yang sama berulang kali macam ni. Dia akan cakap "baiklah ibu, baiklah. Khalis kemas eh" (tapi dengan suara budak kecik, kalau kita dengar sayu pun ada nak tergelak pun ada. Yang latest ni, penangan tengok filem Wawa Semput. Bila saya membebel je. Dah pandai keluarkan ayat ni "Adui.. sakit pulak hati kite!" Rasa macam nak cubit je mulut dia tau!

Biasanya Khalis bahasakan diri dia "anak" Tak tahu lah mana dia dapat bahasa itu. Mungkin sebab saya selalu bahasakan dengan baba dia anak kot.
Kalau dia poo poo biasanya dia cakap macam ni " ibu, anak ook (berak) ni , jom bashuh jom!.
Kalau dia lapar, "ibu, anak lapar lah, jom makan jom!"

semua pun dia bahasakan diri dia "anak".

Banyak dah Khalis punya keletah. ya lah dah besarkan. Kalau dia nak main phone saya. Tapi saya tak bagi. Cakap tak boleh aje dia akan cakap macam ni.
"ibu nak pinjam boleeh "(perkataan boleh tu ada syle dia sendiri bila cakap, ni memang nak tergelak kalau tengok"
saya akan cakap. "Tak boleh ibu nak guna"
Dia akan jawab" huh! Kelekut! boleeh lah..."

Pandai sangat cakap orang kedekut. Banyak terikut-ikut upin ipin punya style lah ni. Sebab semua skrip dalam upin ipin semua dia hafal.

Ok.. Next time cerita lagi. Banyak sangat.

4 Comment (s):

  1. Arghhhhhhhhh!!
    Ibu geram tgk lesung pipit dia yg dua tuh..
    Sesungguhnya ANUGERAH ALLAH swt pd kita tak ada tolok banding nilainya kan mommy..
    Owhhhhhh lahai anak..
    Walaupun hanya dialah satu2nya.. ;D

    ReplyDelete
  2. rindu la tak jumpa khalis..kejap je kan dah besar, 4 tahun sudah. Jadi anak yg soleh dan mukmin sejati ye. nanti datang la rumah, bole main dgn baby naufal amsyar :D

    ReplyDelete
  3. besar dah dia...alhamdulillah semoga Khalis menjadi anak yang soleh...comel :-)

    ReplyDelete
  4. betul2 pengubat jiwa ad ank ni kn?
    semoga khalis mnjadi ank yg soleh..
    berbakti pd org tua nya selalu.. amin..

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™