Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Saya Bengang Sesangat [updated]

Saya pernah cerita sebelum ni yang Khalis demam... sehari selepas tu demam Khalis kebah... badan Khalis dah sejuk tapi hari kedua... tak tahu kenapa badan Khalis panas betul... risau sesangat... saya tingkatkan sirap panadol dari 2ml kepada 2.5ml... seperti yang doktor sarankan kalau suhu badan Khalis meningkat lagi tinggi sebelum masuk bullet... pastikan tambah 0.5ml dos untuk turunkan suhu badan... tapi lepas makan ubat suhu badan Khalis tak juga turun... saya dah lap2 badan dia dengan air suam... sejuk sekejap... lepas tu datang balik panasnya... Ya allah... dia saja yang maha mengetahui betapa kalut dan paniknya dalam hati saya... memang tak de nafsu langsung nak tidur...

Pukul 3.40 pagi... badan Khalis panas... Khalis pun merengek2... agaknya tak selesa... ya la kan sedangkan kita pun kalau demam memang tak selesakan... dengan sakit tekak dengan pening lagi... saya pakaikan Khalis seluar pendek aje... tapi keep on lap badan... since tak jalan juga cara tu... saya terus mandikan Khalis dengan air suam... setengah jam juga saya main2 kan Khalis dengan air... Alhamdulillah.... suhu badan Khalis dah cool down sikit... lepas tu saya bagi makan sirap panadol 2.5ml... Khalis tidur... tapi tak nyenyak sangat... on off tidurnya... kesian betul saya tengok Khalis...

Keesokkan harinya hari ke-3... Badan Khalis masih lagi panas... saya lap lagi badan Khalis dengan air... then bagi makan.... then bagi makan panadol... then saya mandikan... pukul 3 petang... Alhamdulillah... syukur kehadrat ilahi... Badan Khalis dah tak panas lagi... Khalis free from fever...

Tapi... masalah lain pulak timbul... tetiba bahagian muka dan leher Khalis naik ruam merah2... Ya Allah... lagi takut saya... dalam hati saya mengagak Khalis alergi dengan minyak yang saya pakaikan masa dia demam tu... tapi my hubby pulak cakap anak jiran sebelah suspek Denggi... Ya Allah...dia saja mengetahui macam mana perasaan saya... tapi saya biarkan dulu....

Esoknya... badan Khalis berpeluh... tapi badan dia sejuk... [ saya tanya doktor pun doktor tak boleh nak jawab soalan ni... giler tak seorang doktor boleh tak tahu apakah simptom itu... boleh tanya saya balik... peluh sejuk? ada rasa macam nak hentak kepala orang je...

My hubby dan saya tekad bawa pergi jumpa doktor... jadi pada 7 haribulan Oktober 2010 [sempena ulangtahun perkahwinan kami yang ke-2] saya bawa Khalis kesebuah klinik kat area rumah saya... sebab ini adalah klinik yang paling saya percaya... [tapi selepas ini... memang dah tak percaya lagi sudah....

Saya register nama Khalis dan tunggu giliran nama di panggil... Khalis dah happy2 masa tu... My hubby kata doktor perempuan... [hati saya terus rasa semacam... sebab sebelum ni... doktor India... memang bagi saya seorang doktor yang bagus...] tapi saya teruskan juga untuk check Khalis... hati berbelah bagi sesangat... Kalau tak check kan... bila ada sakit yang merbahaya.... lagi teruk kan?

Nama Khalis Putra dipanggil... selepas cek itu ini... doktor kata nak ambil darah... sebab nak double konfirm dengan simptom2 yang ada pada Khalis... masa ambil darah tu... Khalis menangis punya la kuat... runtun dah hati saya... mula2 ambil darah kat tumit... tapi Doktor cakap tak cukup kena ambil kat tangan juga... saya betul2 buntu... huhu My hubby dah keluar sebab dia memang tak sanggup tengok Khalis nangis2...

Masa ambil darah kat tangan tu la... Khalis menangis tak henti2... dah la masa nak cari urat tu lambat jumpa... bayangkan lebih kurang 3-5 minit si doktor ni cari2 urat... tak jumpa2... mesti Khalis sakit masa tu...sampai bila saya kata stopla doktor... kesian Khalis saya... lepas saya cakap tu... tetiba jumpa! dah darah keluar [doktor tu cucuk guna jarum biasa bukan jarum baby... dan hanya ambil bahagian jarum sahaja... bahaya betul... memang saya takkan percaya lagi klinik tu... sungguh cuai!!!] boleh pulak assistant dia tak sediakan tube untuk tampung darah tu... darah Khalis duk menitik2... tapi baru kalut nak cari tube... padahal dah kerja lama dan 2 orang assistant ada kat situ... doktor tu pulak duk pegang jarum dan tadah darah yang menitik2... assistant dia pulak duk cari satu2 tube... memang giler la saya cakap "woi... tak kan tak tahu tube yang mana... dah menitik2... ni..." hati saya mendidih... tapi tak boleh nak bertindak melulu... sebab jarum masih ada pada tangan Khalis... menangis2 Khalis... saya betul2 bengang... my hubby masuk... "woi... cuai!!! budak menangis2... semua tak standby... tapi doktor ngan assistant wat juga kerja mereka...[my hubby dah angkat tangan dah... ]
dah setel semua... doktor tu minta maaf... [saya memang diam sebab memang saya rasa dah nak menjerit dah...

Doktor : saya minta maaf sesangat sebab tube tu tak de kat situ.
My hubby: maaf saja tak boleh nak betulkan semua benda... cuba bayangkan jika anak awak yang orang wat macam ni... apa yang awak akan rasa? Cuai!!! sangat cuai!!! [my hubby memang sayangkan Khalis sesangat... haruslah... kalau orang kena marah jika wat Khalis menangis...]
Doktor: saya minta maaf...

Updated:
Doktor menyuruh saya duduk...Khalis pulak dah diambil keluar oleh suami saya... memang saya diam je... menahan marah... tapi saya tanya juga a few things selepas result darah keluar Khalis keluar... Khalis free from denggi... tapi doktor tu kata darah Khalis ada jangkitan kuman sikit... saya agak terkejut juga... saya tanya... jangkitan tu sebab makanan ke? dia cakap tak... jangkitan tu disebabkan oleh viral enviroment... hm... betul ke? dalam hati saya memang tak percaya... tapi diamkan aja...

Then my hubby masuk semula ke bilik... my hubby cakap... : "saya nak bayar separuh sahaja daripada bil..."[total bil adalah RM 80] ... Doktor tu boleh tanya balik suami saya.... "kenapa ya nak bayar separuh je?" [boleh tanya macam tu... tanpa rasa bersalah... jadi apa tujuan dia minta maaf? maknanya minta maaf sekadar mulut tapi bukan full of responsible... sepatutnya dia akan cakap... maybe tak payah bayar... my hubby balas balik " anak saya banyak hilang darah... sepinggan nasi baru dapat setitik darah... harga darah anak saya tidak dapat dibayar..." bila suami saya sound macam tu... doktor tu terus diam... dan kami pun keluar daripada bilik doktor...

Sementara kami menunggu untuk ambil ubat... saya tengok muka assistant2 kat situ tak puas hati... kenapa??? sepatutnya kami yang show off muka macam tu... geram je saya nak menjerit kat situ " MUKA TU BIAR ELOK SIKIT BOLEH TAK???" tapi orang kat situ ramai... baik jaga air muka sendiri...

Nama Khalis dipanggil ... assistant klinik tu bagi 2 jenis ubat... satu sirap panadol dan satu lagi antibiotik... then my hubby tanya... "kenapa bagi panadol? anak saya bukan demam dah pun..." dia boleh cakap " makanla... bila demam..." [bleh ke macam tu??? perlukah?? ataupun sekadar nak jual ubat kat klinik dia???]tambah bengang lagi... My hubby tanya " berapa semua?" assistant tu kata " semua 80 ringgit" suami saya tanya lagi " ni half price ke? saya dah cakap dengan doktor saya nak bayar half price..." yang buatkan saya lagi upset... assistant tu boleh negotiate harga dengan suami saya " bayar RM 50 boleh tak??" giler kan? macam tak bersalah langsung!!!... lepas tu my hubby cakap lagi..." saya hanya nak bayar separuh! sebab korang cuai!! darah anak saya melimpah2 keluar... semua tak standby... cuai!!"

dia boleh bertanya lagi... " sekarang berapa duit encik ada?" [maksud dia kat situ apa? kami tak de duit ke apa???] huish! memang menyirap betul...my hubby tegaskan " saya nak bayar separuh sahaja 40 ringgit!" kami keluar dari klinik tu dengan keadaan marah sesangat...

kami kembali semula ke klinik tu... selang 3 jam...untuk meminta resit... dan assistant tu nak tulis resit tak formal... my hubby cakap" saya nak resit print" dia cakap resit print tak sama jumlahnya dengan yang kami bayar... huhu suami saya berkeras juga nak resit yang print... dan dia terpaksala bagi resit print... dan kami sangat2 terkejut... resit print jumlahnya RM 50... kenapa dia minta RM 80??? lagi RM30??? untuk apa??? tertanya2 saya ... hari tu memang membuatkan saya betul2 marah... bengang... sedih...

sepatutnya kita pergi klinik untuk penyembuhan dan tahu punca penyakit... ini dapat sakit lagi...

adakah dengan minta maaf semua akan selesai... kekadang... ada benda yang boleh kita minta maaf... dan ada benda yang kita tak boleh nak minta maaf... dan kita boleh elak bila ambil langkah berjaga2... betul ke tindakkan doktor itu??? tak standby betul2 equipment... andaikata dia melakukan sesuatu pembedahan... jika kejadian yang sama berlaku... tidakkah bahaya??? risiko betul kalau jumpa doktor macam ni...

Esoknya... my hubby call doktor India itu untuk buat aduan... doktor india itu minta maaf lagi... my hubby cakap..." my wife trust your clinic... but.. since we get a service like this... i think this is the last time we visit your clinic... you are very good doctor... but your other doctor is not... " tak putus2... doktor tu minta maaf... tapi kepercayaan kami dah lebur... terutama melibatkan darah2... bukan ke melibatkan nyawa? sampai hari ni saya masih bengang lagi... bila terbayang2 saat itu... memang rasa nak menjerit pun ada... sebab saya yang memegang Khalis... tapi saya tak boleh nak buat apa2... saya upset dengan apa yang berlaku dan upset dengan diri sendiri... sebab ambil keputusan untuk cek darah Khalis... Kalau saya tak minta Khalis diambil darah... mesti semua ini tak jadi...
sedihsedihsedihsedihsedih

43 Comment (s):

  1. Kesiannya Khalis... Harap kejadian yg sama tak berulang kat anak orang lain. Kecuaian yg tak sepatutnya dibuat.. siapa tak sedih. Banyak2kan bersabar ye Sha. Kak Nur doakan Khalis cepat sembuh.

    ReplyDelete
  2. mana2 parent pun tak mau hal mcm ni terjadi... semoga khalis cepat sihat..

    ReplyDelete
  3. ya allah..memang sangta cuai..should prepare tube be4 inject tuk ambik darah..ya allah..sabar je laaa..ape da punye doktor! bengong!geram pulak rase!!ces!ishh ishhhh..

    ReplyDelete
  4. Adoi. .tk tau nk taip ape. .teruk lah doct tu. .kesian khalis. .sha nanti kalau dia panas lagi. .lumurkan asam jawa kat badan dia dan kepala. .asam jawa tu cmpur air sket. .bila dah kering kat badan bru sha basuh ,tapi mulakan dari kaki ke atas. .jgn lupa selawat dulu. . .tie amalkan yang ni je. .alhamdulillah . .anak2 tie tak penah demam teruk2 n tak bwk pergi klinik pun. . .

    ReplyDelete
  5. laaaa camne bleh jadi camgitu?? seharussnye sume peralatan sudah tersedia kan..huh!

    kalo anak weols dlm situasi camgitu..mmg terus black list jek klinik tu...

    ReplyDelete
  6. Sabar Sha. The same thing happen to my nephew and I can understand how you feel right now. Isryaf is like my own son since I raise him together with my elder sis. When I saw the nurses hurt him, my tears rolls down my cheek. After masuk hospital n hadapi semua tu pun, he still sakit for 2 weeks, but we took care of him fondly bersilih ganti. Salah satu hari saya blik keja trus g tgk dia kt umh nenek dia ms dia masih dmm, he called me weakly, "Ngah...Ngah..". "Teh..teh.." Dia pggl saya n Pak Teh dia coz dia terlampau sakit n lemah. Mmg still xleh lupa saat tu. Sedih. Now I c Khalis plak yg kena lalui semua tu, n I'm so mad at the Doc that I think I want to write to Kem. Kesihatan Malaysia coz institusi perubatan skrg dah mkin teruk servis and kepakaran. Nurse and doc tangkap muat je.Damn I'm so mad!!!!!

    ReplyDelete
  7. ppt la akak sgt marah
    sy yg bace pon marah
    tibe2 timbul rase cuak nak keje nanti *sigh*
    hopping that im ready

    ReplyDelete
  8. Ya ALLAH!!!! tu la takut sgt bab cucuk2 nih... bape dia amik bayaran?? patutnya dia bagi FOC jek. kita tak mintak ganti rugi pun dh kira ok.... geram gak nih!!

    ReplyDelete
  9. @suffer8zine
    itu lah dik... lepas ni... akk rasa macam fobia dah...

    ReplyDelete
  10. @JaJa'Z
    itu la kak jaja... saya yang duk pegang Khalis pun rasa sedih sesangat...

    ReplyDelete
  11. @nba-Nur
    betul kak nur... huhu... memang cuai sesangat...

    ReplyDelete
  12. @kakyong
    hm.. Khalis dah sihat kak yong... pergi tu semata2 nak check ruam aje yang naik kat muka dan leher Khalis... tapi lain pulak jadinya...

    ReplyDelete
  13. @mama rifQy
    itu la... sebelum tu masa dia amik kat tapak kaki... assistant tu memang dah pegang tube tu... entah la... sikap cuai dia... dia letak merata2 tube tu... tambh pula macam tak de hygiene langsung...

    ReplyDelete
  14. @Honeyvsbee
    ok... lepas ni sha akan praktikkan ... actually demam dia dah tak de tie... tapi sebab naik ruam tu yang jadi risau sangat tu... tapi lain pulak jadinya... huhu...

    ReplyDelete
  15. @Hezesuze
    itu la kak suze... boleh pulak kecoh2.. jarum masih lagi kat tangan Khalis... bimbang sesangat saya masa tu...
    memang klinik tu dah jadi blacklist dah... saya tak kan pergi lagi dah...

    ReplyDelete
  16. @Mawar Merah
    itulah ramlah... saya baca komen ramlah dah sebelum ni.. tak sangka... terjadi betul kat Khalis... masa nak masuk bilik doktor tu... memang saya dah terbayang apa yang ramlah cakap tau... huhu... tapi kenapa ntah mulut ni berkunci.. sedih la ramlah... ur nephew lagi la... kenapa la.. mereka ni cuai sesangat...

    ReplyDelete
  17. @Anis izyan Abd Rahman
    yup anis... marah sesangat... huhu tak pe... anis buat baik2 mesti boleh...

    ReplyDelete
  18. @puterihannan
    itu la sis... siap minta suh bayar lebih lagi daripada yang kami request... itu mujur kami nak bayar... huhu kalo tak bayar lagi sengih kat situ...

    ReplyDelete
  19. Ya Allah, teruk nya diorang buat kerja, paling tak boleh terima macam tak de perasaan bersalah. Yang staff lain tu sibuk tak puas hati gak tu nape? Sakit hati aku baca. Ibu mana yang tak bengang bila anak yang susah payah kita kandung, jaga senang2 je orang buat gitu. Sian Khalis, mesti trauma. Nisha, sabar ye.

    p/s: Blacklist klinik tu aku rasa tak cukup, kena sebarkan kat orang, nnt anak orang lain plak kena. Huhu..

    ReplyDelete
  20. ya Allah kak, geramnya yana bila baca! ada patut macam tu kan?? ish, kalau yana tu bila dah x leh sabar, mmg yana dah sound depan!

    ReplyDelete
  21. Apa nak jadi doktor masa kini? Teruk sangat lah..adakah patut? Harap Khalis cepat sembuh ya kak. ^__^

    ReplyDelete
  22. Eiii..geramnya..macam tu plak ya..Bagus tindakan hubby tu..patut buat macam tu. Takutnya..klinik mana lah tu ya..

    ReplyDelete
  23. ya allah teruk kan diorang ni. kerana nila setitik rosak susu sebelanga..akak cadangkan sha write a letter to kem kesihatan..x salah sha..doc tu yg cuai..

    ReplyDelete
  24. klinik mana tu sha? memang tak beretika la..bukan salah sha utk gi cek..kekadang kita risau kesihatan anak, baik gi cek..

    ReplyDelete
  25. klink mana sya? harus dedahkan. akk lebih rela pergi hospital tgu lama dr pergi klinik yg cas entah apa2 pastu menipu mcm ni. bkn 1st time dgr isu resit harga lain tp dorg push byaran lebih. at least kat spital bayar rm1 je kena dgnnhospital yg bagus servis dpt yg terbaik, insya'allah.

    ReplyDelete
  26. Tengok kan kaum2 ibu da memberontak. . .

    Sha. .kalo tk demam dah kan lg senang. .anak tie yg no 2 tu lg sensitif giler.. .ruam,bengkak ,muntah mlm2 . .bwk pg klinik swasta , dia cek ala kadar je. Selalu pergi dpt ubat sapu ,ubat angin semua tu dah kena cas rm37 .siap suruh tukaw susu .dah tukaw una taknak ,susu soya tk sedap , paksa lah jugak ,pastu badan dia surut lah ,dah susu dia taknak. .last2 bwk g klinik kerajaan baru doct situ cr puncanya. . . Rupanya dia alah cokelat ,laktosa dan habuk . .eheh . .so kena bg minum coco jer. .tie bg dia coco hpa ,susu tak boleh. .bedak n sabun pun dia alah ada jenama tertentu je..bedak alken sabun lifeboy . .habuk memang tak leh wat pe. .kena mandikan selalu jer. .alahai anak . .kan. .

    ReplyDelete
  27. sha,
    cadangan saya, buat laporan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia. Berikan nama doktor bertugas dan maklumat terperinci kejadian..

    Sekurang-kurangnya ada aduan bertulis dan rasmi.

    ReplyDelete
  28. OMG sha... kalau dah tau nak ambil darah, biarla cukup kelengkapan dan peralatannya, mmg tak pro.

    ReplyDelete
  29. @Mommy Pinky
    Tahu tak pe jana... sedih, marah, semua ada... ada juga orang macam ni... patutnya aku yang tunjuk muka tak puas hati... tapi ini sebaliknya yang berlaku.... memang rasa nak buat aduan tapi... nama doktor tu memang aku tak ambil...cuma aku tahu nama klinik aje...

    ReplyDelete
  30. @liyana aziz
    hehe akk kena sabar masa tu... sebab husband akk dah bising... lepas tu... akk memang takut masa tu sebab kat tangan Khalis ada jarum... doktor tu duk pegang jarum tu... takut dia terlepas... apa la jadi ek... huhu seram rasa...

    ReplyDelete
  31. @Alessandro
    alhamdulillah... Khalis dah sembuh... terima kasih...

    ReplyDelete
  32. @ibh
    klinik kat selayang... kat area2 rumah saya juga...

    ReplyDelete
  33. @marinahunny
    itu lah akk... sha memang terlupa nak amik nama doktor tu... terkilan sesangat...

    ReplyDelete
  34. @haszuraidah ishak
    klinik kat selayang ni... huhu nak dedah ke nama klinik tu... ramai juga orang terkemuka amik klinik ni sebagai klinik panel... huhu doktor pemilik klinik tu baik... selama sha pergi klinik tu... service daripada doktor tu memang bagus... tapi malam tu aje... doktor yang merawat tu... doktor perempuan part time...

    ReplyDelete
  35. @Wansteddy Tales
    huhu lepas ni pergi klinik kerajaan dah la.. tak jejak lagi dah klinik2 tepi jalan macam ni... memang cukup serik dah...

    ReplyDelete
  36. @Honeyvsbee
    tu la... khalis setakat ni tak ada alergi... tapi tak tahu la... mungkin sha rasa dia alergi dengan minyak yang sha bagi dia pakai... sebab tu Khalis naik merah2... agaknya dia ikut sha kot... sha memang tak boleh pakai vicks ke apa2 balm... yang boleh minyak kapak je...

    ReplyDelete
  37. @Safinaz Hanum Ahmad Anuar
    Insyaallah... itu la.. terasa juga nak buat... tapi tak de detail pasal doktor tu... doktor tu pun kerja kerajaan... tapi wat part time kat klinik tu...

    ReplyDelete
  38. salam. kesian anak awk. pasal jadi merah2 tu, anak saya pun pernah jadi. Kata doktor itu kesan sampingan daripada ubat demam yg kita bagi dia makan. dulu, anak saya diberi ubat sapu kalau tak silap. lepas tu oke dah. mmm..anak awk dah oke kan? Anak awk recover sebelum 3 hari, maknanya antibodinya kuat lah tu. teruskan bf dia. make sure awk makan vitamin c ya.

    ReplyDelete
  39. @fizanur
    Saya makan vitamin C... shaklee... alhamdulillah... kalau itu yang sis cakap... maknanya Khalis memang kuat antibodinya... alhamdulillah... berkat susu ibu...

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™