Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Susah nak cakap

Dugaan memang lah lumrah kan bagi seorang manusia selagi bernafas kat muka bumi Allah ini. Kita diuji dengan macam2 keadaan. sedih, gembira, susah, senang, dan macam2 lagi. semua ini adalah untuk menguatkan kita dan juga tujuan Allah untuk mengingatkan kita...

Tapi terkadang kita sebagai manusia juga boleh hilang pedoman dan perasaan marah dan sedih yang amat sangat akan tercetus. Cuma bila terlalu banyak sangat terpendam ia bagaikan memakan diri sendiri. Siapa lagi nak menuntut keadilan untuk diri sendiri jika tidak diri sendiri kan.

Saya terkadang pelik dengan sikap sesetengah pihak.
satu persoalan saya.
bukankah bila kita hendak memulakan perniagaan memerlukan modal?
ya...
tiada perniagaan yang tidak memerlukan modal kan.

macam saya sendiri.
mungkin nampak mudah dan simple.
tapi.
kita takkan rasa perit dan sakitnya
jika kita sendiri tidak bertapak dan berdiri dalam keadaannya.
apakah modal yang saya perlu keluarkan???
designer cabuk pun ada modal ke?

modal saya adalah laptop
[ya saya keluarkan modal untuk membeli laptop ni]
masa [banyak masa saya perlu luangkan untuk mendesign sehingga kekadang ada tahap yang Khalis perlu bersabar untuk seketika kerana nak setelkan hal dengan customer.
dan juga idea.
Mendesign perlukan idea. bukannya main petik2 semua dah siap.
saya nak kena cari konsep dan susun baik2. supaya nampak kemas dan teratur.

Setiap pekerjaan yang kita lakukan semua ada penatnya.
terutama bila berbisnes.
memerlukan motivasi yang tinggi.
terutamanya sokongan tiada.
perlu bergerak atas kaki sendiri 100%.
tapi kenapa ada sesetengah pihak macam tak nampak benda ini?
awak pun jalani bisnes dan saya pun buat bisnes.
memang produk kita berlainan.
tapi
BUSINESS IS BUSINESS 
kan.

macam mana saya nak barang awak saya kena beli
begitu juga jika awak nak barang saya
awak kena bayar.
kenapa mesti awak rasa saya macam nak berlebih kurang?
kalau semuanya saya berlebih kurang.
apa yang saya nak makan?
ya walaupun apa yang saya charge mungkin RM5 ke RM10 .
mungkin nampak macam mudah dan remeh.
tapi tahukah?
yang duit sebanyak itu bagi saya dapat membeli lauk kami sekeluarga untuk sehari?
cukup la untuk membeli ikan bilis dan juga telur.
kenapa tak berfikir semua itu?

tak tahu kenapa air mata saya menitis
bila mengenangkan ini.
terbayang semua kesungguhan yang saya buat.
macam tak de nilai.
kesungguhan untuk memberi hasil yang terbaik untuk anda.
ya memang itu business kan.
tapi... entahlah
macam tajuk entry susah nak cakap bila orang tak paham konsep business macam mana.

saya memang dah letak terms untuk hasil2 kerja saya.
adakah anda tak baca???

termsnya berbunyi begini:

"No commercial uses are permitted without specific, written permission, with an inked signature. Commercial activities prohibited include: selling the my illustrations/photos/verses, putting them on items to be sold, or otherwise making money from them, exchanging anything of value for them, or using them to increase the value of your website or blog, or print publication, or electronic publication, or any other kind of publication, or any other commercial use.

As for blog design, blog headers/avatar,watermark, badges created, license of use (one time usage) is granted with each items. Copyright is solely mine. Please e-mail me if you want to convert/expand it to another usage. You cannot by any means, use the same header and edit it and change it to your friend’s name or whatever. Most of the time I give you the permission to use/crop it as facebook profile pic or for blog avatar. You cannot ask other person to do the same exact illustrations. It’s copyright infringement. You need to come back to me.

If you are interest to convert your blog design decoration or illustration for printing purpose like fliers,  business card, bunting, etc. You need to come back to me. You cannot by any means to crop and paste from the design that I made. Or ask other person to do it for you. It's copyright infringement.

If you like to license my illustrations/photos/verses, please write to me at whiteymommy@yahoo.com "

boleh rujuk kat sini 

ataupun ada yang tak faham?
kalau tak faham boleh email saya untuk penjelasan

***************************************************

Artwork yang anda beli dengan saya adalah lesen untuk penggunaan bukannya membelinya secara keseluruhannya macam beli kek atau kuih. apa yang anda beli adalah masa untuk saya design dan mereka cipta.
dan jika artwork /logo itu anda ingin kan jadi hak anda sepenuhnya
contohnya:
anda nak gunakan untuk letter head ke, business card ataupun suatu hari nanti nak buka kedai tapi nak gunakan artwork saya sebagai logo.
sudah tentu lah jumlah lain yang perlu dibayar.
kerana anda ingin membelinya secara keseluruhan artwork atau logo tertentu untuk dijadikan brand atau jenama anda.

Awak berbisnes dan saya pun berbisnes dan masing2 pun meneruskan hidup dengan hasil ini. perlulah berfikir ya.

sama ada anda baru buka bisnes ataupun bisnes tak maju. saya rasa itu bukan masalah saya. awak nak logo itu menjadi hak milik awak. dan saya minta certain amount untuk secara keseluruhannya.

logo itu awak beli sekali seumur hidup. dan pakai berulang2 kali menjadi brand dan pengenalan bagi bisnes awak. tak kan la nilainya 20,30 ringgit. fikirlah kat situ... dengan satu logo awak boleh dapat banyak customer. tapi saya hanya mendesign sekali untuk logo. dan sebagai contoh dibayar rm100.

Kalau hidup dizaman moden ni RM 100. berapa hari boleh tahan? paling lama pun 3hari.
fikir la...
saya percaya dengan karma.
kita buat orang
orang lain pula akan buat kita.

[saya sendiri pun pernah mengalami nya tapi dalam kes yang berlainan, dan percaya setiap apa yang kita buat mesti dapat balasan tak kira besar atau kecil]

Untuk kes ini saya rasa nak tunjuk satu contoh:

Kredit design untuk Mom and Baby House :)
Saya rasa sedih sangat2.
kenapa ada orang tak faham.
macam mana awak nak perniagaan awak ada untung dan bisnes.
begitu juga saya yang bergantung harap pada income ini untuk meneruskan kehidupan harian.

SUSAH NAK CAKAP
bila orang tak faham.

saya mohon maaf jika anda yang tersentuh hati.
2,3 hari saya fikir tentang entry ini.
dan saya rasa entry ini tidak berbaur maki hamun.
mungkin ada yang kedengaran kasar.
tapi kalau anda berada didepan saya.
saya akan jelaskan.
mungkin situasinya berbeza. jika anda bertanya.

ya saya ingat! ada yang bertanya cuma bila saya reply dengan sebut harganya sekali . email saya terus tidak berbalas. walhal amountnya hanyalah untuk kos masa saya mendesign sahaja.

terlalu banyak saya nak ungkapkan.
tapi... biarlah cukup untuk penjelasan ini sahaja.
ini pun saya kira dah banyak dan memberi pemahaman kepada sesiapa yang betul2 nak faham.

saya kena luahkan...kerana saya rasa tak tertanggung...ada perkara lain saya boleh diamkan...tapi... entahlah...mungkin dah terlalu banyak memendam rasa.

Harga yang letak memang saya nilai dengan usaha yang saya buat.
saya design secara bersungguh2 untuk semua customer saya.
tidak sedikit pun terlintas kat hati untuk buat ala kadar. dan hanya orang yang tahu menilai
sahaja akan dapat menilai.

Saya berterima kasih untuk customer yang memahami saya...
bila orang hargai...
ya allah...perasaan gembira itu rasa macam tak tahu nak cakap...
dengan berkata
"ya akk paham... sha pun buat bisnes, masa lagi idea lagi"

16 Comment (s):

  1. akhirnya.....luahan dari hati

    ReplyDelete
  2. stlh berkepung dlm kepala dan hati, sblm memakan diri sendiri. terluah jua. dh lega sikit? hihiii.

    ReplyDelete
  3. Salam sha..
    luahan yang halus dan tulus...
    tabik spring kat sha sbb dalam kesakitan yang dalam, masih mampu mengawal bahasa dan perasaan..

    kalau kak azah lah...
    ( kalau sha ada bc entry akk mengamuk sbb secretary peram invoice akk..dan payment 3 bln hang )...

    sabar yer dik..

    ReplyDelete
  4. nak sambung balik ( akak lak yg geramm )

    orang mcm ni kan sha, bukan nya xfaham tapi buat2 xfaham..dia sorang je meniaga nak untung
    kalau boleh meniaga xperlu keluar modal! orang lain melingkup xper,janji dia kaya raya...

    kita tgk kan..( what she/he give she get back )

    ReplyDelete
  5. @Lelord
    Akhirnya...:)
    walaupun tak keseluruhan...
    tapi sekurang2nya dapat berterus terangkan kak lela...:)

    ReplyDelete
  6. @ch@
    Alhamdulillah...
    lega sikit...
    hikhik tak terbuku dihati ni...:P

    ReplyDelete
  7. @azahrohaizah
    Wasalam Kak Azah...:)
    ha ah akk...
    setulus2nya...
    sebenarnya sha pun tak pandai nak susun ayat ni takut terkeluar kata2 yang terlalu kasar...
    ni mood dalam sedih, terkilan dan kecewa...

    akk...tak baca entry tu... bagi la link masuk blog kak azah tak jumpa...
    sebab tak tahu tajuk apa entry tu...:)

    Insyaallah akk..
    hati ini sabar sikit...

    hm... memang akk... sha pun nampak macam tu... dia berniaga dia nak untung...begitu juga orang lain yang berniaga.
    konsepnya sama...
    kalau nak kena la beli...

    lagipulak berniaga ni kan perlu modal.
    terutama dalam branding dan jenama. logo dan marketing.
    kalau nak benda cantik2...
    kelas2
    tapi tak kan keluarkan modal lebih untuk itu semua...

    tapi tak semua macam tu akk...
    ada yang faham sesangat...
    buat kita rasa macam dihargai...
    nak design pun happy tau...:)
    bukan semata2 kerana duit...
    tapi kita sendiri pun tak sabar nak tengok resultnya...

    terima kasih kak azah...terharu sebab kak azah komen...:)

    ReplyDelete
  8. memang betul pun sebenarnya.. kite jual design dlm 1 bentuk kat orang, xsepatutnya dia gune kn bnda tu utk tujuan lain. kalo dia nk gune printing kad kawen ke kad bisnes ke, kena byr royalti gak. macam upin ipin ade royalti, kite beli vcd dia. Tapi boleh ke kite print atas tshirt utk kepentingn kite sndiri? kalo nak, kena byr royalti kt tuan upin ipin tu.

    yg ni pon hal lain,yang hal copycat lain pulak.

    ReplyDelete
  9. @Azah Skaliskala
    Azah... tq for dropping by...

    yup penerang azah ini lagi mudah untuk difahami...

    akk tak tahu nak terangkan macam mana...
    tak tahu nak susun ayat dan juga nak guna terma perkataan yang sesuai untuk orang faham...
    sebab mereka semua ingat...
    bila jual...
    macam kita jual baju, kek, dan barangan runcit...
    apa yang dibeli akan jadi hak kekal..
    tapi sebenarnya..
    apa yang dibeli adalah hanya satu bentuk design untuk satu tujuan tertentu...
    dan juka hendak guna lagi artwork yang sama untuk bentuk design yang berlainan...
    bayaran lain pulak perlu dikenakan...

    huhu... tapi... ada yang tak tak faham azah...

    yup azah...hal ini berbeza dengan copycat.

    ReplyDelete
  10. selalu luahkan perasaan tu Sha,kalau tak blog about it,take some time to talk to ur bestie or hubby.jgn pendamkan..nanti effect kat kesihatan Sha..

    ReplyDelete
  11. ;) hanya mampu ku ukirkan secebis senyuman.. :D

    ReplyDelete
  12. Sis simpati ngn awak. Macam sis pon baru nak mula bisnes kecik2 ni kan. Mmg le budget ciput tapi bila nak yg best kena le kuar modal yg "best" juga kan. Tak pon carik le yg kena dgn budget sendiri. Nak murah buat sendiri le kn. Biar sendiri rasa senang ke susah nak buat sendiri.

    huhuhu...

    Note: Tak sabar rasanye nak dapat design akak tu..huhuhu..

    ReplyDelete
  13. WM.. leh x sy review psl ni dlm blog saya.. dan saya akn kreditkan tuk WM.. kalo dizinkan... ^_^

    ReplyDelete
  14. sory silap komen plak.... bkn yg ni... ^_^ tp pasal lesen harta intelek tu... ^_^ ekeke... x pe kalo x izinkan... tq bebanyak.... ^_^

    ReplyDelete
  15. Sabar Kak :)
    Orang berjaya, cabarannya beribu... :)

    Ikhlas;
    Raja Kamil
    www.rajakamil.biz

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™