Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

[Kongsi] : Petua Kesihatan Imam Shafi'e

 Assalamualaikum W.B.T :)
Rasa nak share tentang petua ini.
saya google tak jumpa mula2 tu sebab tak sure Imam Mana yang bagi petua ni.
Sebab dah lama saya baca pasal ni. Masa tu masih mengandungkan Khalis.
sampai sekarang saya masih ingat tentang Petua mesti pakai pakaian daripada Kain Kapas atau sekarang orang panggil kain Cotton.
Sebab bagi saya badan kuat otak cerdas..:)
Petua ni saya pakai untuk Khalis..:)

Tadi sembang2 kat komen Facebook. buatkan saya tertarik nak share tentang ini..:)
Semoga bermanfaat...


Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas


Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih


Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

Cara Tidur
1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Sumber

2 Comment (s):

  1. As salam....terima kasih kongsi di sini, anak akak suka sgt tidur meniarap, selalu kena bebel dgn akak. Jadi akak bacakan apa yg tertulis ni kat dia.

    ReplyDelete
  2. saya tido telentang...hehehe
    good sharing....

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™