Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Tentang TradeMark @ Tanda Perniagaan

Assalamualaikum W.B.T
Entry kedua untuk malam ini adalah tentang perkataan TM dan juga (R) yang digunakan bagi tujuan sebagai tanda perniagaan itu adalah kita punya. Yang ini pun saya nak kongsi bagi mengelakkan salah faham dalam memahami istilah simbol ini.

Jom baca untuk tambahkan pengetahuan. Terutama bagi mereka yang ingin memulakan perniagaan.

Entry ini juga saya salin daripada Kartunis Ubi. 

Pengenalan


Tak paham atau keliru dengan ‘TRADEMARK’?
Senang aje…
TRADEMARK atau dalam Bahasa Melayunya TANDA PERNIAGAAN, adalah Simbol, Tanda dan Nama/Perkataan yg mengaitkan sesuatu produk/servis dengan pengeluar/pemiliknya.
Perkataan ‘PANTENE’ tidak boleh dianggap sebagai TRADEMARK.
Begitu juga dengan ‘HERBAL ESSENCES’, ‘CLAIROL’ dan ‘HEAD & SHOULDERS’.
Tetapi sekiranya ditulis dengan gaya tersendiri dan diletakkan pada botol syampu, kesemua perkataan di atas adalah TRADEMARK atau TANDA PERNIAGAAN yang boleh memberi keyakinan kepada pengguna bahawa mereka mendapat produk mengikut standard dan piawai yg ditetapkan oleh pengeluarnya – Procter & Gamble.


(Contoh logo atau TRADEMARK yg digunakan oleh jenama Pantene. Jenis font dan corak kerawang yg digunakan membolehkan anda mengenalinya dengan mudah.)

Undang-undang TRADEMARK diwujudkan untuk melindungi pengguna daripada kekeliruan dan juga melindungi pemilik perniagaan daripada persaingan yg tidak sihat.
Anda layak untuk mendapat perlindungan TRADEMARK sekiranya anda benar-benar telah menggunakan tanda perniagaan anda itu untuk tujuan perdagangan. Sekiranya anda tidak menjual apa-apa secara komersial, tak perlulah serabutkan kepala anda dengan cerita berkenaan undang-undang TRADEMARK ni.
Walaubagaimanapun anda boleh mendaftar TRADEMARK anda itu sekiranya anda bercadang untuk menggunakannya secara komersial dalam tempoh ENAM BULAN lagi. Seperti juga Hakcipta, TRADEMARK anda dilindungi oleh undang-undang samada anda mendaftarkannya ataupun tidak.
Makin tak paham dan keliru? Harap dapat bawak bertenang ye! ;)
Untuk memudahkan penerangan, sekali lagi kita akan gunakan komik agung “Satria Chopper” dari artikel Hakcipta @ Copyright – Pengenalan sebagai contoh.
Selepas komik tersebut berjaya disiapkan, saya dan Eddy ingin menjualnya secepat mungkin supaya kami akan menjadi terkenal seterusnya memudahkan agenda menakluk dan memperdayakan awek-awek cun di sekolah.
:twisted:
Untuk menjualnya secara komersil, kami harus mencipta logo untuk siri komik tersebut. Dan untuk melindunginya, logo tersebut perlu di ‘trademark’ kan. Dengan berbuat begini, kami dapat menghalang mana-mana mangkuk ayun yg bercadang untuk mengeluarkan produk berjenama “Satira Chopera” atau “Sateria Chocker”.
Kenapa?
Kerana tiada sesiapa pun dibenarkan menggunakan nama atau rupa bentuk yg sama atau seakan-akan sama dengan TRADEMARK kami itu sehingga boleh membuatkan pembaca dan peminat komik terkeliru menyangkakan produk baru tersebut dikeluarkan oleh kami juga.

(Contoh logo “Satria Chopper” pada komik kami)

(Contoh logo “Satira Chopera” yg bisa mengelirukan)

TRADEMARK kami juga dilindungi walaupun “Satira Chopera” itu bukan produk komik. Yg penting sekali adalah pengguna dilindungi dari tertipu dan terpedaya bahawa pencipta “Satria Chopper” yg best tu jugak turut mengeluarkan “Satira Chopera” yg ntahapahapantah tu.
Sebagai contoh, Di Malaysia ni ada satu rangkaian makanan segera yg terkenal – McDonalds. Sekiranya anda ternampak restoran bernama McDonalds yg menjual burger, anda pasti bahawa ianya dimiliki oleh orang yg sama dan menghasilkan makanan yg sama pada kualiti yg sama jugak. Sekiranya anda masuk dan membeli makanan di situ, anda pastinya 100% percaya bahawa duit anda itu betul-betul pergi kepada McDonalds serta anda betul-betul mendapat produk keluaran mereka.
Adakah adil sekiranya ada satu lagi kompeni membuka restoran makanan segera bernama McDonalds?
Tentunya tak kan…
Ini kerana mereka bakal membuat keuntungan berdasarkan nama baik dan jenama orang lain. Dalam ertikata lain, mereka ini bakal mengebas keuntungan yg sepatutnya masuk ke poket pemilik sebenar McDonalds!
Bagaimana pulak dengan restoran yg menjual laksa Penang?
Sekiranya ada restoran yg menjual laksa Penang bernama McDonalds, rasanya mungkin anda bakal terkeliru… mungkin di kepala benak anda terfikir bahawa gergasi perniagaan makanan segera yg ditaja oleh zionis ini mungkin sedang mengembangkan empayarnya dengan makanan tradisional pulak!
Disebabkan perasaan ingin menyokong makanan tradisional Malaysia (yg kononnya bakal diperdagangkan ke peringkat antarabangsa), anda pun makan di situ. Namun setelah mencuba, anda mendapati laksa McDonalds tersebut sungguh gampang sekali!
Kecewa dan marah dengan pengalaman tersebut, anda bersumpah bahawa mulai dari saat itu anda dan keturunan anda akan berhenti dari membeli nugget serta apa juga produk keluaran McDonalds!
Jadi boleh dirumuskan bahawa kekeliruan TRADEMARK, selain dari membuat pelanggan anda berbelanja ditempat pesaing, ianya juga boleh merosakkan jenama perniagaan sekiranya tidak dilindungi.
Walaubagaimanapun, ada kemungkinan anda tidak akan terpedaya walaupun dua syarikat yg berlainan menggunakan nama TRADEMARK yg sama. Syarikat kedua itu juga tidak dikira melanggar undang-undang TRADEMARK.

Mengelakkan Kekeliruan

Untuk makluman, McCurry – sebuah restoran mamak di Jalan Ipoh KL telah disaman kerana menggunakan perkataan “Mc” dan penggunaan warna yg hampir sama pada pengenalannya; yg pada McDonalds boleh menimbulkan kekeliruan, kerugian dan menjejaskan perniagaannya.


Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akhirnya telah berpihak kepada McDonalds dalam kes ini. Baca cerita selanjutnya di sini.
Jadi berdasarkan kes ini, adakah perkataan “Mc” itu dimonopoli sepenuhnya oleh McDonalds?
Adakah team F1 McLaren jugak boleh disaman oleh McDonalds?
Oh… :roll:

Sebagai org yg kadang-kadang (selalu sebenarnya) malas basuh baju sendiri, saya selalu menghantar baju kotor saya ke kedai Dobi McDonalds berdekatan dengan rumah. Towkey kedai tu namanya memang McDonald – seorang lelaki berbangsa Scottish yg berkahwin dengan Cina rakyat tempatan.
Memang saya puas hati dengan kerja mereka. Saya paling suka dengan keharuman semerbak sabun dan pewangi yg digunakan mereka. Anak daranya pun lawa gak… maklumlah, mix ngan Mat Salleh! ;)
Tanda pengenalan kedainya ditulis dalam warna biru, merah dan hitam serta menggunakan font yg berbeza sekali dengan restoran McDonalds.


Rasanya takkan timbul persoalan bahawa restoran McDonald ada terlibat mengeluarkan duit membina, memberi lesen dan mengendors kedai dobi tersebut.
Sesapa pun yg pernah nampak atau menjadi pelanggan kedai dobi McDonalds pasti tahu dan takkan terkeliru bahawa ia memang ada kena mengena dengan restoran makanan segera yg memang terkenal dengan kandungan lemak tinggi tu.
Dan yg pasti, anak dara cun mix mat salleh tu juga takkan mengambil badut Ronald McDonald sebagai calon boyfriend!
Jadi penggunaan nama yg sama atau hampir sama adalah dibenarkan dengan syarat tidak menggunakan rupa bentuk yg sama atau seakan-akan sama dengan TRADEMARK jenama lain.
Anda juga dibenarkan menggunakan nama yg sama atau hampir sama asalkan produknya tidak dalam kategori yg sama (contoh: kedai dobi adalah berlainan dengan kedai makan).

Pendaftaran

Seperti Hakcipta, anda tidak memerlukan sebarang surat atau sijil untuk menegaskan pemilikan TRADEMARK anda.

Tetapi seperti juga Hakcipta, anda perlu memberitahu orang ramai bahawa tanda nama tersebut adalah hakmilik anda.

Cara yg paling mudah adalah dengan meletakkan simbol “TM” (singkatan TRADE MARK) pada nama/logo/simbol/tagline jenama anda itu tanpa perlu mendaftar dengan mana-mana pihak. Perlu diingat, untuk kaedah ini, anda perlu aktif menggunakan TRADEMARK tersebut atau produk anda mesti ada di jual di pasaran.
 

(Contoh logo KartunisUbi.com dengan simbol “TM”)

Tetapi untuk perlindungan yg SUPER HEBAT (sehingga menakutkan lanun-lanun cetak rompak terutamanya kat Petaling Street), anda amat-amat digalakkan mendaftarkannya secara rasmi dengan badan kerajaan. Banyak kebaikan dan perlindungan tambahan yg diperolehi dengan Tanda Perniagaan yg berdaftar.

Dengan bayaran sebanyak RM250 bagi setiap kategori, TRADEMARK anda boleh didaftarkan. Anda boleh mendaftar TRADEMARK anda untuk lebih dari satu kategori produk/servis. Hanya kalikan aje RM250 dengan berapa kategori yg ingin anda daftarkan.

Selepas mendaftar, anda perlu menunggu selama 6-8 bulan untuk kelulusan. Pihak Pendaftar akan mengupah peguam untuk memeriksa dan menilai samada TRADEMARK anda itu layak untuk didaftarkan. Mungkin seseorang di dalam industri anda telah mendaftarkannya terlebih dahulu. Atau mungkin juga nama/logo/simbol/tagline anda itu telah pun diletakkan di bawah PUBLIC DOMAIN

Jadi cubalah cipta sesuatu yg unik/baru dan toksahlah mengada-ngada nak mendaftar “SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI” atau “MAJALAH LAWAK ANTARABANGSA”. :D
Selepas TRADEMARK anda itu dilulus dan didaftarkan, anda akan diberikan sijil pengesahan serta dibenarkan untuk menggunakan simbol “®” yg bermaksud “REGISTERED” – seterusnya menambahkan prestij untuk jenama produk/servis anda. Mungkin selepas itu anda akan dipandang lebih tinggi oleh pelanggan, pesaing dan awek sekampung. :cool: 

Pendaftaran TRADEMARK bertahan selama sepuluh tahun dan boleh diperbaharui untuk setiap sepuluh tahun. Dalam tahun keenam jangkahayatnya, anda perlu mengisi satu borang khas (lupa plak namanya…) atau perlindungan anda akan luput.
Jika anda berniat untuk memasarkan produk/servis anda ke luar negara, anda perlu mendaftarkan lagi TRADEMARK anda itu di negara tersebut. Ini boleh dilakukan dengan mengupah peguam atau ejen.
Eleh, Bisnes juta-juta sampai oversea, takkan tak mampu nak bayar lawyer kot? ;) 

Untuk pendaftaran atau pertanyaan lanjut mengenai TRADEMARK di Malaysia, silalah luangkan masa anda ke:
Perbadanan Harta Intelek Malaysia,
Tingkat 32, Menara Dayabumi,
Jalan Sultan Hishamuddin,
50623 Kuala Lumpur.


Jika anda berada di luar KL, anda boleh bertanya di Pejabat Harta Intelek di negeri masing-masing (kalau ada le…). Untuk pertanyaan lanjut sila hubungi nombor berikut (Akak-akak penyambut telefon sangat gembira untuk menjawab sebarang kemusykilan anda ;) ): 03-22632100, 03-2274 5113 atau 1300-88-3333

Atau anda boleh layari saja laman web http://www.mipc.gov.my >>>
Semoga artikel-artikel yg telah ditulis ini dapat memberi kefahaman kepada anda tentang Harta Intelek dan memberi semangat untuk anda menghasilkan produk yg lebih kreatif lagi… Dulu, Kini dan Selamanya! Cemerlang, Gemilang dan Terbilang gitu! (macam pernah dengar je tagline ni… err, jangan saman saya ye… saya takde wang…)


Ini adalah artikel dari Kartunis Ubi pada tahun 2009. Mungkin ada laman web dan no telefon yang telah bertukar. Anda boleh baca artikel penuh tentang ini di laman web kartunis ubi untuk memantapkan lagi pengetahuan anda .
Untuk mendapat maklumat lanjut tentang cara untuk mendapatkan dan mendaftarkan trademark anda sila ke laman web http://www.myipo.gov.my/

Semoga bermanfaat dan dapat menambahkan ilmu pengetahuan. :)

5 Comment (s):

  1. good info

    Assalamualaikum tuan/puan,
    Saya ada tanah lot lidi untuk dijual.
    Tanah Lot Untuk Dijual Di Bukit Selambau, Kedah
    Tanah Lot 55' x 75' , sesuai untuk tapak rumah atau bangunan. Lokasinya di Bukit Selambau , Kedah iaitu berhampiran Pekan Bukit Selambau, jalan besar Bukit Selambau, 300 meter di belakang Sek. Keb. Bukit Selambau, berhampiran menara telekomunikasi dan kilang kayu.
    http://hartanahpropty.blogspot.com/2013/11/hartanah-3.html
    SUSU KAMBING / KOPI SUSU KAMBING / GOAT MILK / GOAT MILK COFFEE

    RM 22 for 20 sachets

    Postage cost : RM 8

    Total cost : 30

    To order : 017 5503065 Mr. Norman
    Email : neorise2010@gmail.com

    Location : Pekan Sik , Sik , Kedah . MALAYSIA

    http://hartanahpropty.blogspot.com/2013/12/susu-kambing-kopi-susu-kambinggoat-milk.html
    Kopi Nanduk GOLD
    http://hartanahpropty.blogspot.com/2013/12/kopi-nanduk-gold.html
    http://www.bio-asli.com/?id=neorise
    www.bioasli.com/?id=neorise
    www.tvbioasli.com/?ref=neorise
    www.bioasli.co.uk/?ref=neorise
    www.prepaid.bioasli.com/?ref=neorise
    http://hartanahpropty.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. http://rozaritakamal.blogspot.com/

    Nasihat percuma untuk mendaftar jenama anda. Sila lawat blog untuk maklumat terperinci.

    ReplyDelete
  3. Assalam, kalau sy x daftar lagi xpe ke pakai TM pda logo sy ? sebb sy baru mula buat product sendri .... adakah sy akan disaman oleh badan kerajaan atau pihak berwajib jika sy x berdaftar TM tersebut ..mohon pencerahan ...

    ReplyDelete
  4. McDonalds kalah lawan di mahkamah rayuan. Phrase "Mc" bukanlah hak keistimewaan McDonalds dan mahkamah memutuskan McDonalds untuk membayar ganti rugi kepada McCurry.

    Info:
    http://www.majalahniaga.com/faktabisnes-mccurry-menang-lawan-mcdonald.html
    http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0430&pub=Utusan_Malaysia&sec=Mahkamah&pg=ma_02.htm

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™