Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Makanan Kegemaran Khalis di Usia Setahun

Di Usia Khalis setahun ni...Soal pemakanan dia seringkali saya risau... sekarang ni masa design saya dah agak terhad sesangat... kekadang sehari saya ada 2,3 jam je untuk wat design... kekadang rasa juga nak pulun... tapi... badan ni terkadang memerlukan rehat... huhuh saya rasa macam tak cukup rehat je..:p... Khalis sekarang suka benor ketuk lappy ni... lappy baru ni dah hampir nak tercabut dah dia punya butang... hahaha.... tapi tu la... antara anak dan lappy sudah tentu la saya akan pilih anak... bak kata baba Khalis... "Laptop kita boleh beli lain... tapi anak???" wah... kata2 tu wat saya bersemangat la... bagi Khalis menekan lappy ni...

Di umur setahun ni... jangan tak tahu... Khalis dah pandai on off butang lappy tau...:p... ok berbalik kepada pemakanan Khalis... huhu dah lama tak cerita tentang Khalis kan... jadi entah kemana2 jari ni bawa saya untuk menaip...

Ayam memang menjadi pilihan saya sekeluarga,,, harganya agak mahal sikit... sebab ayam ini tiada injection... [gambar adalah daripada google...]

Khalis ni ada makanan yang dia akan suka... mostly Khalis suka makan lauk yang berasaskan ayam... saya biasa masak untuk Khalis... Ayam goreng kunyit, Sup Ayam, Kari ayam [ini memang peberet Khalis... jangan tak tahu... hahahaha Khalis amat gemar dengan kari@gulai ayam...]. Sejak saya tahu HPA ada juga jualkan ayam... kami sekeluarga pun beralih arah kepada ayam ini berbanding ayam di pasar borong selayang... Baba Khalis pun memang nak anak dia sihat... jadi memang akan ulang alik la beli ayam ni... Katanya "Harga mahal sikit tak pe..." tapi saya rasa tak mahal... tapi berpatutan dengan kualitinya... Ayam ni tiada injection... jadi ayam mengambil masa yang lama untuk membesar... normally ayam daging biasa amik masa sebulan dah besar tapi ayam HPA ambil lebih kurang 4 bulan baru dapat harvest... itulah kelebihannya...:) "Ibu kena kerja lebih sikit la untuk design... nak beli ayam ni..;p"
Sayur yang paling Khalis suka...
Bab sayuran pulak... Khalis memang senang nak makan sayur... huhu bab ni memang lega la sikit... nasi memang dia kurang makan... biasanya akan makan lauk dan sayur, nasi biasanya akan makan semulut atau dua mulut je... yang lain Khalis akan request nak makan sayur ataupun lauk... tahu pulak dia nak pilih tu... huhu memang Khalis jenis makan memilih... dan fussy juga..;p so as a mother kena la layan kan... hehehe...Selain broccoli ni...Khalis paling suka... bayam, kacang peas, carrot, bunga kubis, asparagus, kacang buncis... kalau ada sayur ini memang dia akan bersungguh2 la nak makan...:)

Khalis suka ratah udang...
udang pulak... seafood yang Khalis gemar berbanding ikan ataupun sotong... biasanya kalau nak suh Khalis makan ikan... saya akan masak ikan campur dengan sayur bayam... ikan tu saya blender bagi lumat... lepas tu campur je... dalam sayur2 tu... terus masuk jadi kuah... Khalis pun nampak berselera makan kuah ikan tu... hehehe banyak la sikit dia makan nasi... tapi kalau dia nampak seketul2 ikan kat dalam pinggan... harap la dia nak makan... huhu bila nak suap... kepalanya akan geleng tak nak...

Udang pulak, memang perlu lah sentiasa standby kat dalam peti ais... biasanya kalau darurat... Khalis asyik nak melekat... nak berdukung... tak nak berpisah dengan saya... saya akan dukung... dan bawa Khalis masak sekali... udang ni saya akan masak dengan broccoli... letak air... pastu masukkan bawang putih ... lepas didih... saya masukkan sikit garam... lauk ini lah yang paling khalis berselera makan... cepat.. mudah dan sedap...:p

Koko radix saya akan bagi Khalis minum bersama2 roti
Khalis memang akan berjaga sampai pukul 4 pagi... terkadang... pukul 6 pagi baru tidur pun pernah juga... hehehe... sementara dia tak tidur tu memang Khalis akan lapar kan... saya pun akan bagi makan supper untuk dia... iaitu roti cicah air Koko Radix, biasanya saya akan bagi Khalis makan waktu sarapan dan sebelum Khalis tidur... hehehe ... baru lena tidurnya...

Dulu saya memang risau sangat Khalis tak nak makan... tapi sekarang ni... Boleh la tenangkan jiwa sikit... huhu... apapun.. yang penting kena bagi makanan seimbang untuk Khalis... ada lauk ada sayur... bagi saya dah cukup untuk meal dia...:)

P/s: Khalis memang penggemar tegar coklat...huhu

11 Comment (s):

  1. abg aqilpun peminat tegar cokelat.. ;o) semoga khalis membesar & sihat.. ;o)

    ReplyDelete
  2. koko radix nih sedap kan, akk bg tu jer kat ank akk yg dah besar tuh

    ReplyDelete
  3. @Salina@IbuAqil
    Ya ke? terlupa nak tanya ibu... coklat dah samapi lum... huhuh...

    ReplyDelete
  4. @honeyvsbee
    ha ah... sedap akk... huhu tu la... sha bagi minum kat Khalis... akk bagi kat beby tak? ke bagi kat anak yang besar je?

    ReplyDelete
  5. wah..khalis dah pandai mkn yer..untung dia dpt ibu mcm sha ni yer...ni kene tunjukblog ni ke dia bila dia besar..:-)
    dah pandai cabut butang keyboard gak ek..nampaknye lepas ni dia kene ada lappy sendiri la ni..hihi

    ReplyDelete
  6. wa bagus2...meh la kita pakat2 makan makanan yang halal

    ReplyDelete
  7. oni kureng dengan coklat, suka makan ayam, ikan, sayur, sup, senang kata smua menda dia ngap. hahaaa. bila kenyang geleng2.

    ReplyDelete
  8. khalis pon mcm aleesya suke mamam cekelat pastu sayur brokoli...
    btw dah folo u and add ur link
    nnt add me also ya...
    u have very nice blog :)


    http://diarialeesya.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. snang hati bila anak makan sedap kan.. ;)

    ReplyDelete
  10. kena cari produk HPA lepas ni..lama dah jadi ahli tapi tak tau outlet dia kat mana...

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™