Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Cara Merawat Jaundis

aku ingat lagi masa doktor bayi kat hospital selayang cakap:
"Anak awak ni Kuning ni... kena tinggal kat wad lagi satu hari..."
huhu berderau darah aku...
terus aku nangis...
aku rasa macam bahaya..
ni la dia masa mengandung tak banyak baca pasal penyakit bayi...
huhu asyik baca pasal nak jaga bayi... nak beli baju bayi...
memang pengalaman la bagi aku...


khalis kena duk bawah lampu warna biru tu semalaman
dengan hanya pakai pampers je...
huhu dah la hopital tu aku ambil bilik 2nd class
jadi ada aircond... sedih je aku tengok...
huhu aku memang tak cukup rehat ...
sebab nurse kata kena bagi susu ibu setiap 2 jam...
aku pun kunci la jam...
setiap 2 jam mesti bangun nak bagi susu...
tapi khalis pulak masa tu memang dia suka tidur...
huhu aku kejut pun susah sangat nak bangun...
lebih terasa penatnya sebab aku tak pandai lagi nak menyusu secara berbaring masa tu...
jadi kena pangku je khalis...
masa ni aku terasa sangat macam mana perasaan mak aku masa jaga aku...
terima kasih yang tidak terhingga untuk mak aku...

kat bawah lampu tu khalis kena pakai spek...
sebab cahaya lampu tu bahaya untuk mata baby...
lagi la aku tak bleh nak tidur...
sebab spek putih dia tu asyik tertanggal2 je..
huhu...
tapi khalis tetap juga tidur dengan lena...
aku memang tak boleh langsung nak tidur...
esok tu nurse ambil darah khalis...
dia cakap:
"kuningnya dah turun...tapi kena kerap bagi susu ibu..itu saja la penawarnya...
jangan jemur kat bawah cahaya matahari...
awak dah boleh balik..."
wah! seronoknya aku...
tapi aku still lagi kena pergi klinik untuk check darah khalis..
hm... ulang alik la ke klinik untuk check darah...
misi ambil darah tu sikit je kat hujung jari kaki...
tapi khaliskan baby...
mesti la sakit...
kuning khalis hilang masa dia umur 3 bulan...
jadi disebabkan kuning...
aku tak makan sebarang jamu masa dalam pantang...
huhu sakit badan juga...

sebenarnya zaman sekarang ni...baby yang lahir memang tidak terkecuali untuk mendapat kuning atau jaundis ni... menurut pembacaan aku...
jaundis merupakan pelindung bayi daripada kesan radikal bebas oksigen... dan ianya bukannya penyakit...ia tidak akan meninggalkan kesan buruk selagi!!! paras bilurubin tidak mencecah paras bahaya...
apa itu bilirubin? ia merupakan sisa sel darah yang perlu dikeluarkan daripada aliran darah oleh hati dan dibuang melalui najis bayi. hati bayi pada peringkat awal belum matang jadi tidak boleh nak proses bilirubin untuk dibuang dari badan...
penawar untuk jaundis adalah hanyalah satu! SUSU IBU...
JANGAN SESEKALI!
bagi susu kambing... huhu bahaya tu...
susu kambing kan tak steril...
banyak kuman... nanti perut baby akan dapat jangkitan...

kalau nak jemur boleh...tapi jangan lebih dari pukul 8 atau matahari dah naik tu jangan jemur...
kita punya lapisan ozon kan nipis...
jadi sinar UV yang bahaya boleh rosakkan kulit baby...

hm... masa aku handle jaundis ni... aku letak anak aku kat tepi tingkat je...
kira ada juga cahaya matahari masuk...
lepas tu bagi susu ibu...
memang lama khalis dapat jaundis..
tapi tahap bilirubin dia tak tinggi...
jadi misi kata "kerapkan lagi bagi susu ibu..."
kalau baby tidur... kena kejutkan dia setiap dua jam...
ala...keje baby kan tidur je...hehe
jangan bagi air masak... sebab bilirubin hanya disingkirkan 2% je melalui air kencing...
jadi tak membantu apa2 pun... lagi bila baby diberi minum air... dia akan jarang menyusu sebab perut dah penuh dengan air...

p/s: seronok jadi ibu... banyak pengalaman...

5 Comment (s):

  1. Paling teruk anak kedua saya kena jaundis... sampai doktor kata kalau tak de perubahan kena tukar darah !! (Sampai saya nangis2 tak hengat)

    Tapi alhamdulillah, suma dah okay... tak jadik tuko darah!

    Peknen kali ketiga, anak saya alhamdulillah bebas jaundis! Langsung tak kena..

    Apa yang penting kita kena jaga pemakanan sejak awal kehamilan..

    ReplyDelete
  2. ya ke? pemakanan macam mana tu sis? bolehla kongsi pengetahuan? makanan apa yang boleh dan makanan apa yang tak boleh?

    ReplyDelete
  3. Yang tak boleh makan
    1. Jeruk, asam (kan derang letak bahan pengawet). Ada plak skrang ni Kementrian Kesihatan dah kuar warning asam2 dari China yang guna chemical berbahaya...

    tapi kalau terliur sangat makan jer mangga muda, kedondong dan spesis yang sewaktu ngannya, gerenti masam...

    2. Makanan ringan @ makanan yang dibubuh pewarna tiruan

    Cikedees ke, twistees ke, Pringles ke... toksah le makan... kalau kuih-muih yang ada colouring yang blink2 menarik.. cuba2 abaikan.. kalau yang guna pewarna asli ok..

    3. Minuman bergas

    pun merbahaya... pernak tengok eksperemin orang campur coke ngan mentos? Pastu meletup.. Cuba bayangkan mende tu masuk perut kita? tak kena naya.. baby kat dalam perut plak minum..

    4. Minuman berasaskan pewarna

    Masa ngandung kedua suka no minum teh bunga... orang kata boleh sejukkan badan... Saya minum air kotak.. bedal hari-hari..

    pikir2 balik... kan air tu guna pewarna tiruan.. kalau terasa nak sejukkan badan, minum jer air rebusan barli..

    jadi peknen kali ketiga, langsung tak sentuh daj teh bunga

    ReplyDelete
  4. @Safinaz Hanum Ahmad Anuar
    ok noted...patutla Khalis kena Jaundis...walaupun semua tu saya tak mkn banyak tapi... memang ada makan... mister potato tu hari2 mkn... lepas ni mmg takkn sentuh lagi dah...

    ReplyDelete
  5. pastu yang saya amalkan makan masa peknen..

    1. minum air delima/makan buah delima
    tak silap saya ada satu hadis menyatakan kalau kita makan buah delima, hati kita tak hitam dalam 40 hari...

    jadi saya minum air delima marigold/pokka. marigold punya yogurt delima, pokka memang air delima saja..

    saya amalkan makan delima bandar... sebab senang nak makan, isi tebal dan biji dia boleh kunyah terus...

    2. minum susu kambing
    masa peknen, suami belikan susu kambing asli.. susu kambing nabi suka minum.. saya mula2 tak lalu, serupa kambing bau dia (apalah nama pun susu kambing.. takkan bau one drop perfume plak...kui..kui...)

    jadik utk membolehkan susu itu melalui anak tekak saya... saya sejuk beku susu berkenaan.. bila dah separa beku, saya makan le.. cam aiskrim hahaha kureng sikit bau kekambingannya (boleh cam tu?)

    3. minum madu asli
    carik kat mana2 yang ada jual madu asli.. lepas beli siap test... asli tak asli.. minum sesudu sehari

    4. goreng sayur2an guna minyak zaitun
    minyak zaitun first press mahal sikit.. tapi utk kesihatan beli gak... time tumis2 sayur guna

    moral of the story... makan je apa yang kebiasaan (sunnah) nabi makan.. gerenti itu yang terbaik...

    buah zaitun, madu, susu, buah tin, kurma semua ada disebut dalam Al-Quran

    cuma saya culas... dah terkena baru nak jaga

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™