Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Hari yang Murung

Tajuk entry yang tak berapa nak ceria... aduih... jadi perempuan ni biasalah ada hari yang kita akan rasa tak ceria... Cuaca hari ni kat Selayang Baru pun tak ceria juga, mendung dan sejuk je... memang best duk bertapa di bawah comforter... sambil main2 dengan Khalis...

Tapi sambil tu sempat juga chatting dan reply email-email customer yang bertanya dan juga yang dalam proses untuk install template. Terima kasih kepada yang sudi bertanya dan sudi order. Alhamdulillah... nak design... masyaAllah... memang tak boleh nak concentrate langsung... sebab saya di landa sengugut yang amat sakit... adeh... rasa macam sakit nak bersalin pun ada... nasib baik Khalis memang Good Boy hari ni... eh bukan hari2 good boy ke... ehehe...

Khalis pun tengah bergelumang dengan kerengsaan disebabkan giginya yang baru nak tumbuh... elok sangat dua beranak duk dalam comforter... saya berbaring sambil gosok2 pipi Khalis urut sikit2 biar Khalis rasa selesa... sampai terlelap... dah tersedar mau susu pulak... alahai comel betul tangan kecik dengan kaki kecik dia... hehehe...

Ok... sudah part hehehe... tetiba nak sentuh pasal orang duk mengata my Khalis... depan2 tak hengat!!! kata anak i kurus??? manja la...uhuhu ibu mana tak sedih... Actually Khalis bukan kurus tapi sebab dia aktif... jadi badan dia tak sempat nak naik... walaupun makan cukup... sebab kalau lapar memang Khalis dah pandai minta sendiri dah... sambil tangan tunjuk2 kat bahagian dapur...

Kat part ni, walau seberapa teruk pun anak orang lain, bagi saya tak patutla duk kata macam2 sebab sendiri pun ada anak kan... kalau tak kena apa yang kita cakap kat anak kita... mungkin akan kena kat cucu cicit pulak... hm... saya ni memang sensitip woooo bab anak2 ni...

Part Khalis manja... memang Khalis manja... walaupun terkadang saya ada juga marah dia... tapi agaknya dia tahu ibunya tak serius... dia diam je... pastu bila saya senyum dia akan senyum balik.. sebab kalau saya diam ... dia seakan2 termenung je... kesian pulak tengok dia... saya tak tahu orang lain macam mana. Tapi saya memang cukup2 pantang tengok anak saya menangis... hati saya akan mengigit2 terus nak peluk cium... itu saya! orang lain saya tak tahu... kalau rajin JEMPUTLA BACA SINI

Kalau nak sentuh bab berdikari pulak, saya rasa bagi kanak2 yang berumur 1-7 tahun bukan wajib lagi untuk dididik berdikari... saya sendiri pun masa baya macam tu... memang tak de pun fikir nak berdikari... tapi menjelang usia remaja... Alhamdulillah boleh aje saya berdikari ... semua itu akan datang dengan sendiri mengikut situasi... cuma situasi tu perlu sihat la... kan kalau situasi bukan2. lain pulak jadinya...

Tak kira berapa ramai anak yang kita ada tetap juga anugerah... kena jaga baik2... macam Khalis memang anak manja... manja yang tahap tak boleh dibendung... saya nak ke toilet pun terkadang kena dukung dia masuk sekali... tapi apapun yang saya buat kerana dia anak saya... orang lain saya tak tahu...

So, bagi saya kalau orang nak pertikaikan memang tak patutla... anak saya... saya yang jaga...tak minta langsung pun orang lain jaga... okay...

16 Comment (s):

  1. anak saya yang pertama kurus jugak...
    MIL saya ada mengasuh 1 budak...
    lahir 3 bulan dari anak pertama...
    memang montel...
    badan berketul2...
    rambut cacak...
    anak saya kurus sangat...
    tapi saya x cakap apa...
    dia asek cakap anak dia bagi minum susu bagus lah...
    branded la...
    apa la...
    saya bersyukur anak saya normal...
    bila dah 2-3 tahun...
    anak saya montel...
    anak dia pulak yang kurus macam x cukup makan...
    bukan nak mengata mengutuk...
    ikut badan la...
    masa anak saya sakit pun dia still active...
    tapi anak dia??
    wallahualam...
    asek memerap ja...

    whitey mommy biarkan apa orang nak kata...
    kita tau anak kita macam mana...
    kan??

    ReplyDelete
  2. hee ^^ saba ye kak. betul 2. s pon ade sepupu kecik. dulu bukan maen tembam. skrg dah aktif jln, berat bdn dah susut walaupun makan bnyak. hehe :D

    ReplyDelete
  3. yup sha... same here... akak pon memang jenis tak boleh dengar anak nangis... apatah lg nak biar... mmg org akan meluat tengok kita melayan ank... dan ckp kita manjakan ank melampau... tapi, akak selalu pk, kalau bukan kita tmpt dia nak bermanja... siapa lagi?

    ReplyDelete
  4. @Fadzillah Kamarudin
    Hm.. tahu tak pe... itu sebab mengata anak orang... jadi allah balas balik... kita tak tahu apa yang akan berlaku kemudian hari...
    lagi susu tu branded pun tak de guna kalau sekadar susu formula... sebranded mana pun susu tak sama dengan susu ibu... paling branded dan tiada tolok bandingnya... sebab Allah yang cipta... susu branded manusia yang cipta...;p
    sis over la pulak saya reply ni... hehehe emo

    ReplyDelete
  5. @zEri sAfEerA
    Khalis pun dulu memang tembam yang amat... seketul... tapi lepas dia dah aktif ni... badan dia memang susut... huhu

    ReplyDelete
  6. @desperate mama
    huhu tahu tak pe akk... orang nengok meluat... tapi ikut suka kita la anak kita... budak kecik memang la manja... tak kan nak ajar berdikari kan... huhu... betul akk... sha sokong 101%...:)

    ReplyDelete
  7. lain orang lain jaganya. tujuannya tetap satu, sayangi anak, kita pun manjakan oni juga, tapiii kita terikat dgn kerja, mungkin hantar rumah orang buat dia byk belajar dan berdikari, bersyukur juga pengasuhnya ok, bagi makan, kalau sakit bagi makan ubat. still peluk, kiss kalau dia nangis. sama macam sha tak boleh dgr dia nangis. nak dapat susah.

    ReplyDelete
  8. @ch@
    tu la... sebab tu kita resign... setiap orang lain2 caranya... tapi kena respect la... kita tak pernah nak sentuh hal anak orang... lagi pun... tak pernah nak cakap apa2 yang tak elok pun kat anak orang...
    kita memang sedih ... terutama jiran2 kita memang suka benor pertikaikan anak kita ni manja... anak kita ni kurus pulak jiran sebelah...setiap kali lalu setiap kali tegur... maklumla kita kan tak bekerja... bajet setiap masa leh sumbat Khalis makan la... huhu... Khalis kan aktif... tak kan dia tak nak makan kita nak sumbat juga kat dia...

    ReplyDelete
  9. huhuhu sedih akak baca..akak pun selalu kena cakap camtu. sampai ada yang kata, "mak bapak makin gemok, anak makin kurus. Tak bg makan ke ape?" hanya tuhan je yg tahu apa yg kita sebagai parents ni rasa bila berhadapan dgn mulut puaka ni. Siap ada yg banding2kan anak akak..huhuhu..

    ReplyDelete
  10. @aku mama chami
    Pedih... sebab yang mengata tu pun mak orang juga... hm.. dia lain umur anak 3 bulan dah bagi minum air gas... pastu ... lagi yang komennya orang tua... pangkat nenek... sedih juga akk...
    hehehe sha pun makin besar juga... tapi budak besar Khalis ni takat mana la dia boleh makan ... kekadang suap nasi segengam pun tak abis... dah terasa perutnya buncit... huhuh...

    ReplyDelete
  11. huhu..kalau akak pun style tokleh dgr anak nangis gak, kesian...sure g peluk2 n pujuk..itu cara kita..org lain, lain caranya..

    oooh bab badan kecik ni pun, terkena btg hidung gak, tp yg dok berkata kt akak tu, just berkata jerla bukan kutuk, tp sedikit sebnyk terasa jugak tau, mcm kurang vitamin pulak anak kita ni..huhu..padahal cukup je mkn minum..style arif ni pulak, makan mmg byk, tp badannya maintain kiut miut jer..huhu..takpe janji dia bukan kelaparan, kita yg jga dia, tau la kita kan..

    mulut2 asing ni, abaikan je sha..jnji khalish sihat!

    ReplyDelete
  12. M.E.L.A.M.P.A.U.... betul.....1 ari nenek k.sal pernah berpesan.."apa org kata jangan bubuh sangat di ati..masuk telinga kanan kuar telinga kiri..bukan apa, kalau letak kat ati..jiwa kita sakit..asyik pikir.." manusia, selagi ada mulut..selagi tula berbunyi..pastu otak kita ni mulala berfikir itu..ini...sian kat si otakkan..patut fikir yang lain kita dah guna utk lain..so ceriakan hari kita sendiri..orang tak kan tau apa yang kita rasa..kalau kerap sangat dyorang tu tegur..sha balas balik dengan nada yang paling ceria.."alhamdulillah, setakat ni khalis sihat walafiat, dikurniakan kesihatan olehNYA..dan dia memang anak yang baik.." kalau tak ibunya yang puji sape lagikan..pastu angkat kaki terus jalan...

    ReplyDelete
  13. gd mng..WM.Biar je apa org nk ckp.dulu anak kembar kite pun kurus,biasalah bdk2 sdg membesar,diorg aktif,kuat bermain dan jarang tido siang.Yang penting anak2 sihat,cukup makan minum,lawas buang air..ada pengambilan vitamin.Tolak tepi apa org lain nak cakap ye(huhu MP tak sudi ke sggh teratak buruk kite he3)

    ReplyDelete
  14. @mamalieyna
    Hm... tu la... sebab hari2 duk dengar akk... tapi ya la... Khalis memang kecik pun... berbanding masa dia belum aktif dulu... huhu dulu memang tembam...sekarang ni dia aktif...

    ReplyDelete
  15. @keyphochee
    alahai sedihnya dengar komen akk ni... terima kasih akk... sha tak minta anak sha dipuji... sikit pun tak... cuma jangan la duk mengatakan... tapi setiap kali ni... memang sha akan balas dengan pedas dah... blum lagi kalau dengan bababnya... babanya memang tak boleh langsung kalau anaknya kena kutuk ke kena apa... memang tang tu juga kena sound...

    ReplyDelete
  16. @||aLeaSaRa||
    Gud morning... :) eh tengah hari dah ni saya reply...;p memang aktif... huhu... terima kasih sis sudi share... hm... dah singgah dah...:) heheh saya bukan MP...;p saya WM ;p hehehe...:)

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™